Nem is olyan rég volt alkalmam kipróbálni a RØDE WIRELESS szériájának legújabb változatát, a GO GEN 3-at, mint a gyártó aktuális ajánlatát a vezeték nélküli, kompakt hangrögzítők felső kategóriájából. Azonban, ahogy már legutóbb is leszögeztem, a friss megjelenés valójában nem tartogatott annyi újdonságot, hogy vadonatúj fejlesztésként tekintsünk rá. Ez pedig elsősorban nem a piaci vetélytársak hasonló ajánlatait jelenti, a verseny ugyanis házon belül is zajlik, hiszen ők maguk nem sokkal korábban már piacra dobták a RØDE WIRELESS PRO készletüket, mely képességek és felszereltség tekintetében nem csak megfeleltethető az újabb RØDE WIRELESS GO GEN 3-nak (a cikk itt olvasható), de utóbbi tekintetében bizonyosan meg is haladja azt.
Hogy mit is jelent ez pontosan? Nos, bármi is áll a gyártó üzleti stratégiája mögött, én örülök, hogy a sokat emlegetett PRO-t is volt lehetőségem kipróbálni, hiszen a két csomag jelenlegi árazását vizsgálva elképesztő különbség mutatkozik az ár-érték arány tekintetében, amit egyetlen megfontolt felhasználónak sem érdemes figyelmen kívül hagynia. Aktuális tesztem tehát arra igyekszik rávilágítani, hogy valóban azonos, vagy legalább közel megegyező hangminőséget és felhasználói élményt kapunk-e a két készlettől és ha igen, akkor a két termék árát összevetve vajon mit kapunk pontosan a pénzünkért. Érdemes a legújabb kiadást választani, esetleg mindent és még annál is többet kap az, aki inkább a nem sokkal korábban megjelent PRO készlet mellett dönt?
A WIRELESS PRO hivatalosan 2023 augusztusában indulhatott el, míg a WIRELESS GO GEN 3-ra keresztelt újabb változat 2024 decemberében bukkant fel, tehát egy szűk másfél év sem telt el a két megjelenés között. Felveti a kérdést, hogy pontosan mi indokolta a két termék egymást szorosan követő megjelenését, hiszen a PRO specifikációinak és pozitív felhasználói fogadtatásának ismeretében nehéz elképzelni, hogy a RØDE a fiatalnak tekinthető PRO korai kivezetésén gondolkodna. Főleg úgy, hogy bár a hasonlóság szembeötlő, a PRO funkciónak listáján továbbra is találni olyasmit, ami valóban indokolttá teheti a professzionális felhasználók körében. A gyártó a két termékkel eltérő közönséget próbálhat megcélozni, melyek nem, vagy nem feltétlenül képeznek közös halmazt egymással. Ugyanakkor a teljes csomagot vizsgálva a PRO azok számára is jobb döntés lehet, akik nem feltétlenül használják ki minden extráját, lássuk tehát, hogy mit is kapunk a RØDE WIRELESS PRO csomagtól.
Specifikációk
TX méretek | 46.5 x 44 x 20 mm, 35 g |
RX méretek | 46.5 x 44 x 20 mm, 36 g |
Töltőtok | 101 x 82 x 70 mm, 177 g |
Átvitel | 2.4 GHz digitális, 128-bites titkosítás |
Dinamikatartomány | 100 dB |
Működési hatótáv | 260 m |
Frekvencia átvitel | 20 Hz to 20 kHz |
SNR | 72 dB |
Max. hangnyomás szint (SPL) | 123.5 dB SPL |
Tápellátás | Li-po akkumulátor (nem cserélhetŐ), USB-C töltés, 7 óra üzemidő |
Csatlakozók | 3.5mm TRS (kis jack), USB-C + 1 x USB-C a töltőtokon |
Tartozékok | 1 db töltő és dokkoló tok (4200 mAh), 1 db tok a tartozékoknak, 2 db USB-C - USB-C kábel, 1 db USB-C - Lightning kábel, 3 + 2 db szélfogó (windshield), 1 db SC5 TRS (2 x 3.5mm jack) kábel, mikroszálas törlőkendő, 2 db mágneses csiptető, |
Csomagolás és tartozékok
A csomagolással kezdve csak azok számára mondhatok újdonságot, akik korábban nem találkoztak RØDE termékekkel vagy a korábbi Tech Vibes cikkekkel, hiszen a gyártó kifejezetten következetes a dizájnt illetően, ahogy a dobozok, úgy a termékeik terén is. A GEN 3 dobozához képest lényegében minimális eltérések láthatók, ezek nagyjából ki is merülnek abban, hogy a termékfotókon a termékek nem tökéletesen szemből, hanem enyhén elforgatva láthatók. Ezáltal jobb képet kapunk a gombokról, a csatlakozókról, illetve a doboz oldalai leleplezik a csomag extra tartalmait, melyek kiemelt fontossággal bírnak a termék értékét és gyakorlati hasznát tekintve.
A doboz külseje továbbra is az a vékonyabb, de jó minőségű fehér karton, amit az esetek többségében használnak, a hátoldalon pedig a termék legfontosabb képességei és kiegészítői szerepelnek. A nyitást érdemes a doboz alján kezdeni, ahol csak egy áttetsző, de erős ragasztóval megkínált lapot kell átvágni, hogy hozzáférjünk az értékes tartalomhoz. Belül egy újabb, de masszívabb kartondoboz fogad, ezt felnyitva pedig máris elénk tárul két fekete védőtok, melyek első ránézésre teljesen egyformának tűnnek.
A hasonlóság azonban komoly eltéréseket takar, hiszen míg az egyik kizárólag a kiegészítők legnagyobb részét tartalmazza, a másik az a dokkoló funkciót is ellátó töltőtok, mely az egyik leghasznosabb kiegészítője a PRO készletnek. A két tok egyaránt erős belső merevítéssel és szövet béleléssel, illetve igényes minőségű és kellemes tapintású külső bevonattal rendelkezik, mely jó eséllyel még a cipzárral együtt is képes megóvni a tartalmát bizonyos mennyiségű nedvesség ellen. A jobbfajta műbőrre emlékeztető anyag kellőképpen ellenállónak tűnik a nemkívánatos külső hatásoknak, legyen szó karcolásokról vagy esésről, a felszerelésünk jó eséllyel biztonságban lesz a kisebb balesetektől.
A dokkoló három rekeszében sorakozik a két TX (transmitter, avagy adó) és az RX (receiver, avagy vevő). Míg egyes gyártók mágnest használnak, itt lényegében a vájatok alakja és a rekeszekből meredő Type-C csatlakozófejek gondoskodnak az egységek biztonságos rögzítéséről. Az ügyes kialakításnak hála nem kell félnünk, hogy egykönnyen kipotyognak, talán még egy esést követően sem pattannak ki a helyükről, a rázásnak, kisebb ütközéseknek pedig nálam simán ellenálltak. Ezzel az is együtt jár, hogy eltávolításukhoz meg kell találni rajtuk a kényelmes fogást, hogy egyúttal ne nyomjuk be az egységen lévő gombok valamelyikét is. Ez talán apróság és nekem nem okozott gondot, de egy kis megszokást vagy odafigyelést igényelhet.
A tok belsejében egy 4200 mAh-es akkumulátor teszi ki a hely nagy részét, a telep feltöltéséhez pedig hátoldali Type-C csatlakozót használhatjuk. A töltöttségi szintről nem csak a szoftveres felületeken, de az USB port melletti fizikai gomb megnyomásával is tájékozódhatunk, az ilyenkor felvillanó LED különböző színekkel jelzi, hogy az akkupakk nagyjából mennyi tartalékkal rendelkezik. A védőtok powerbank funkció mellett dokkolóként is használható, így PC-hez vagy okos eszközhöz csatlakoztatva módosíthatjuk a különböző beállításokat, illetve ez az egyik legkényelmesebb módja, hogy hozzáférjünk a TX-eken lévő felvételekhez. Külön egy ilyen tok a GO II modellhez nagyjából 30 ezer forinttól, a GEN 3-hoz 40-45 ezer forinttól hozzáférhető, itt viszont a készlet alapvető részét képezi.
A kiegészítők megszólalásig hasonlító tokjának felnyitása után valóban a bőség zavarával találkozhatunk, a csomag értéke pedig itt válik még komolyabbá. Először is mindjárt két RØDE Lavalier II csiptetős mikrofont is találunk benne, melyekhez hasonlót a GO GEN 3 készletben hiába keresnénk, míg itt mindjárt egy teljes pár áll a rendelkezésünkre. Akárhogy nézzük, ezek darabja még a legjobb esetben is kb. 37 ezer forintról indul, tehát nem kis gyakorlati előny és anyagi megtakarítás ez a felhasználók számára. Azon túl, hogy ezek a kiegészítők kiváló minőségben képesek rögzíteni, általános és professzionális felhasználás esetén egyaránt nagy rugalmasságot biztosítanak a felvételek elkészítéséhez.
Ezek mellett egy dupla Type-C, illetve egy Type-C to Lightning adatkábel; egy 3.5 mm-es jack hangkábel; egy pár mágneses rögzítőcsipesz; öt szélfogó pamacs, avagy DeadCat (három a TX-ekhez, kettő a LAV mikrofonokhoz); illetve egy márkajelzéssel ellátott törlőkendő zsúfolódott össze a nagyobb alsó és a kisebb felső rekeszekben. A dobozkát úgy telepakolták, hogy egy további, mindkét végén Type-C fejben végződő és meglepően vaskos adat- és töltőkábel már csak a fehér kartondobozban kaphatott helyet, egy külön elkerített rekeszben. Ez a kábel tényleg masszívabb a másik kettőnél, de én azért be tudtam tenni a többi kiegészítő mellé, szóval ha szükség lenne rá, minden elférhet egy helyen.
Míg a GO GEN 3-nál a közös töltést a kis dokkoló pálcácska, a tárolást pedig egy puhább szövettasak oldotta meg, itt egy jóval komolyabb és átgondoltabb felszerelést kapunk. Bár előbbi valamivel kisebb helyet foglal, a PRO készlet mindenképp komolyabb, igényesebb és nem utolsó sorban biztonságosabb összeállítás, nem beszélve a hasznos extrákról. A többfunkciós tok és párja a nagyobb helyigényük mellett is hasznos és ajánlott adalékok, ahogy az igényes LAV mikrofonpáros sem elhanyagolható.
Dizájn
Nos, a dizájn lényegében azonos az újonccal, stílusát tekintve pedig az összes korábbi RØDE generációval, persze több észrevehető javulással, finomítással. A PRO készülékházak fizikai dimenziói egymással, illetve a GO GEN 3-mal is tökéletesen megegyeznek, szóval a GEN 3 esetében csak a termékekre felvitt feliratok mutatnak érdemi eltérést a korábban megjelent PRO-hoz képest. A tükröződő előlap tehát itt is megkerülhetetlen alaptulajdonság, ugyanakkor a jack csatlakozók menetes védőmechanikáját itt végre élesben is volt alkalmam kipróbálni.
A dolog meglehetősen egyszerű és egyben nagyszerű: csatlakoztatás után a LAV mikrofonokon lévő fémcsavarokat a jack kimenetek peremére kell tekerni és már készen is vagyunk. A rögzítés meglehetősen stabil, pont annyira, hogy előbb tépnénk el a kábelt, minthogy véletlenül kirántsuk a helyéről, ezzel megzavarva a hangrögzítést. Ez az apró biztonsági intézkedés a kis aranyszínű fémbetétekkel tehát nem csak jól néz ki, de elsősorban kiválóan ellátja a feladatát. Ezt leszámítva a WIRELESS PRO kifejezetten ízlésesre sikerült trió, a finom részletek itt is tetten érhetők, érezhető tehát az előrelépés a GO II-höz képest, beleértve a hasznos zármechanikát is a jack csatlakozóknál.
Ami érdekes, hogy míg a fényes felület alatt olvasható márkajelzés és felirat itt visszafogottabb szürkével szerepel, a készlet pedig kizárólag fekete színben elérhető, addig a GO GEN 3 esetlében a gyártó harsányabb megközelítést választott. A GEN 3 feliratai alapvetően fehérek, a készülékházakat pedig egy rakás különféle színben is elérhetővé tették, mellyel a professzionális színtér helyett inkább a streamerek, videós tartalomgyártók széles és vegyes igényekkel bíró közösségét igyekeztek megszólítani. Professzionális környezetben inkább az eszközök elrejtése a fontos, míg utóbbi esetben a felvételeken megjelenő kiegészítők és technika a műsor részét képezhetik, így érthető, hogy nyitottak azok felé, akik számos új vásárlót hoztak a RØDE számára az utóbbi években.
Kényelmi szempontból a kép változatlan. A ruhára, sapkára, pólógallérra csíptetett TX olykor kényelmetlen vagy zavaró lehet, tömegénél és méreténél fogva nem mindig optimális megoldás, főleg videós tartalmak gyártásakor. Még szerencse, hogy immár kéznél vannak a LAV mikrofonok, melyek helyett természetesen más alternatívákat is választhatunk. A lényeg, hogy ez értelemszerűen diszkrétebb megoldás és legalább olyan jól szól, ha nem jobban, mint a TX beépített mikrofonja. Ha mégis maradnánk a TX-nél, a mellékelt fém rögzítőcsipeszek és a hozzájuk tartozó mágneslapok segítenek kiterjeszteni a rögzítési lehetőségeket. A mágnesek bitangerősen tartanak, akár vastagabb szövetrétegekbe kapaszkodva is a helyükön maradnak, tehát a PRO vásárlóinak alapból több opció áll a rendelkezésére.
Az RX színes OLED kijelzője itt is jó minőségű és hasznos adalék, kezeléséhez pedig érintővezérlés helyett fizikai gombok, illetve a csatlakoztatott eszközök szoftveres kalibrációja használható. Az a helyzet, hogy a RØDE a "bevált alapon ne változtass" elvét követheti, hiszen ezen termékek dizájnja lényegében alig változott valamit az évek alatt. Pozitív példának ott is van mindjárt a szintén jól sikerült DJI MIC 2, mely modern megjelenése mellé érintőkijelzőt és görgőtárcsás vezérlőgombot is kapott. De ha már itt tartunk, azt sem bánnám, ha az RX fényes felületének kétharmada helyett mondjuk csak az egyharmadát tenné ki a méretes RØDE embléma és WIRELESS PRO felirat, miközben a kis kijelzőnek csak ezek alatt jut hely. Egy nagyobb panel és a picit könnyebb kezelés kellemes újítás lenne az elkövetkező RØDE WIRELESS generációk és felhasználóik számára.
Egyezések és eltérések
Tehát milyen fontosabb tulajdonságokban osztozik a GO GEN 3 és a PRO, illetve miben térnek el egymástól? Először is osztoznak a Series IV kodeken, mely 2.4 GHz-es digitális átvitelt, szabadalmaztatott, 128-bites titkosítást és közel nulla késleltetést biztosít, legfeljebb 260 méteres távolságon belül. Ezen felül a sokat emlegetett 32-bites flaot felvétel is mindkét eszköz sajátja, melyről fontos tudni, hogy csak a transmitterek belső memóriájába kerülnek elmentésre, vezeték nélküli továbbítást csak 24-biten érhetünk el. Ez lényegében kiküszöböl szinte minden esetet, amikor nagy eltérések mutatkoznak a hangerő oldalán, esetleg hirtelen ordítások törik meg a normál hangvételű beszélgetést. Ez általában elrontja a végeredményt, de a kellően részletgazdag adatfolyamnak köszönhetően egységes hangszintet, zaj- és torzításmentes eredményt érhetünk el az utómunka során.
A transmitterek mindegyike egyaránt 32 GB belső memóriával rendelkezik, tehát a 40-44 órás anyagok rögzítése valóban nem okoz problémát. Az intelligens GainAssist funkcióban szintén megegyezhetnek, ahogy a kétcsatornás felvétel és Safety Channel mód is elérhető. Utóbbi egy külön sávot rögzít, mely levesz 10 dB-t az eredeti hangerőhöz képest, így zajos környezetben elkerülhető a zavaró pattogás és kattogás, avagy a "clip" jelenség. Ezek mindegyike segít abban, hogy munka közben ne a várható minőség miatt aggódjunk, hiszen a számos biztonsági opció lényegében garantálja, hogy ne vesszen kárba egyetlen fontos pillanat sem.
Mindezekkel együtt a beépített mikrofonok is tökéletesen megegyeznek egymással. Így az egyetlen valós eltérést a Timecode funkció biztosítja, melyet a két típus közül csak a PRO kapott meg. A transmitterek saját maguk generálják az időkódjukat és azt hangjelként továbbítják, így a videófelvételek és a hangsávok szinkronizálása sokkal egyszerűbbé válik. Ez elsősorban professzionális felhasználás során elterjedt eszköz, de hasznosságának ismeretében az elhivatott amatőr vagy hobbielhasználók is felfedezhetik a gyakorlati értékét. A PRO egy ideig komolyabb árkülönbséggel volt kapható, így érthető volt, hogy sokan a kiegészítők ellenére sem ezt választották, főleg, hogy azokat leszámítva az időkód az egyetlen funkcionális eltérés közöttük.
Ami a GO sorozatnál továbbra sem az alapcsomag része, az a töltőtok, mely az egységenként 7 órányi üzemidőt alaposan megtoldja. A teljes szettet, tehát a három egységet összesen kétszer képes teljesen feltölteni, mielőtt teljesen kifogyna az energiából. Ez nem elhanyagolható különbség, bár igaz, hogy a fizikai védelmet félretéve egy korrekt powerbank, illetve a GEN 3-hoz mellékelt kis Type-C hub nagyjából ugyanezt képes teljesíteni. Én a magam részéről mégis inkább erre bíznám a készletet, főleg, hogy az SC33 kódnevű USB-s mini hub kizárólag a GO GEN 3 tartozékai között megtalálható. Azt az amúgy hasznos kis apróságot egyelőre önálló forgalmazásban nem érhetjük el és nagyon valószínű, hogy nem is nagyon fogjuk.
Kezelés és szoftver
Bár lényegében minden beállításhoz hozzáférést enged, a RØDE Central alkalmazás azért még hagy kívánni valót maga után, ahogy a transmitterektől is elvárnám, hogy mint felhasználó, a jelenleginél jóval nagyobb szabadságot kapjak a belső memóriájuk és az ott tárolt fájlok kezelésében.
Érdekes tapasztalat, hogy mikor a dokkolót Windows PC-re kötöttem, akkor a Centralban megjelent mindhárom eszköz, míg ezt sajnos két különböző Androidos mobillal sem tudtam reprodukálni. Telefonnal tehát csak az RX, vagy a TX-ek közvetlen csatlakoztatása jelent megoldást. Másik furcsaság, hogy a TX-ek belső memóriáját ugyan PC-n és mobilon is elértem, kizárólag a fájlok lejátszására vagy másolására volt lehetőségem. A mobilos RØDE Central app pedig lényegében csak a beállítások között engedett változtatni, a TX-ek tárhelyén lévő fájlok törlésére vagy utólagos módosítására semmilyen lehetőséget nem adott.
Az is furcsa, hogy a Windowsos Central app ugyan megjeleníti a hangfájlokat és exportálni is engedi pl. a 32-bites anyagokat, akár külön-külön is, törölni csak a teljes belső memóriát lehet, itt valamiért már nem enged válogatni a fájlok között. Ez olyan rugalmatlanság, amit nem várnék egy ilyen sok éve fejlesztett szériától, platformtól, illetve gyártótól, a RØDE-nak ennél jobban kéne ismernie a felhasználók igényeit, elvárásait. Jó, hogy kijelzi, hogy még hány percet rögzíthetek, hogy elérhetem a hasznos funkciókat és hogy firmware-t is frissíthetek, de örülnék a szabadabb hozzáféréshez, ha már a saját fájljaimról van szó.
Ezek ismeretében lényegében ugyanaz mondható el a PRO csomagról, ami a GO GEN 3-ról, de az extrák mellett sem érdemes elmenni. Kiváló a hangminőség, ráadásul immár a LAV páros is kéznél van. Bőséges az üzemidő és még kétszer ennyi lehet a dokkoló töltőtok jóvoltából. Változatlan, de kipróbált és valóban strapabíró kialakítás, az egységek simán kibírják, ha rögzítés során nyakmagasságból esetleg a földre ejtjük őket, a védőtok pedig segít, hogy töltés, illetve szállítás közben is biztonságban legyenek. A kulcs a kiváló hangminőség, de a profik és általános felhasználók számára egyaránt hasznos beállítások és funkciók, a 40 óránál is több hanganyag rögzítésére elegendő belső memória és az igényes, strapabíró kivitelezés a kategóriájának legfelső polcára helyezi a RØDE ajánlatát.
Kell ez nekem?
Igazából nem sok mindent lehet hozzátenni az összképhez, hiszen a PRO és a GO GEN 3 tényleg szinte minden tekintetben azonos termékek, amiben pedig különböznek, abban igazából a PRO nyújt többet. A hasonlóság főleg akkor zavarba ejtő, ha a dobozaikban található extrákat és kiegészítőket valamiért nem vesszük figyelembe. De miért is ne tennénk, amikor jelenleg közel azonos áron kaphatunk egy több, mint 100 ezer forinttal drágább csomagot, amennyiben a WIRELESS PRO-t választjuk. A LAV mikrofonok és a dokkolós töltőtok önmagában is komoly fegyvertény az újabb kiadással szemben, az időkód pedig még egy értékes funkciót tesz hozzá mindehhez.
A kérdés az, hogy kinek ér többet a GO GEN 3 gazdag színválasztéka, kevesebb értékes kiegészítővel a csak egyetlen színben elérhető, de jobban felszerelt PRO-val szemben, ám én a magam részéről ezt nem igazán tartom jogos szembeállításnak. A Timecode funkcióval is rendelkező PRO egyszerűen jobb ajánlat, a jelenlegi árán nem egészen 14 ezer forintos árkülönbség egy 100 ezer forintos kiegészítőpakkot rejt, amit akkor is kár lenne kihagyni, ha csak nagyon ritkán használnánk a mellékelt tartalmakat. Márpedig a fizikai védelem, a bőséges töltőkapacitás, az egyszerűbb adatkezelés és a rugalmasabb hangrögzítés és utómunka nem olyasmik, amiket egy ilyen termék esetében bárki simán szó nélkül hagyhat.
Ami a negatívumokat illeti, az egységek fényes felületének elhagyása szerintem megérne egy próbát, esetleg lehetne legalább vásárlási opció, ahogy a színes külsőségek a GO GEN 3 esetében. Az is megérne egy firmware-frissítést, hogy ne kelljen külön szoftver a belső memória és a fájlok törléséhez, illetve a mobilos app funkcionalitásán is gyúrhatnának még egy kicsit. A kijelző és a dizájn talán szintén megérett egy kisebb frissítésre, illetve a zajszűrés funkciónak is biztosan sokan hasznát vennék, ahogyan a szintén sokat dicsért DJI MIC 2 is próbálkozott vele. Ezek apróságok, melyekért cserébe a felhasználók rendkívül igényes, minőségi felszerelést kapnak a pénzükért, a RØDE ajánlatai vitán felül a piac legjobbjai között foglalnak helyet. Részemről kiváló választások és a WIRELESS PRO esetében immár egyértelmű ár-érték arány bajnokot is köszönthetünk a kompakt rögzítőrendszerek versenyében, mert ha a hangminőség az elsődleges, akkor ez a jól felszerelt csomag a RØDE felé billenti a mérleget.