Shop menü

EGY KIS AMD MANTLE API IS BEKERÜLHET AZ ÚJRAÍRT OPENGL-BE?

Az AMD megengedte a Khronos Group szakembereinek, hogy a Mantle API megoldásaiból ihletet merítve alkossák meg az újraírt OpenGL API-t, amit az AMD szakembere OpenGL Next névvel emleget.
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Víg Ferenc (J.o.k.e.r)
Egy kis AMD Mantle API is bekerülhet az újraírt OpenGL-be?

Az AMD az idei SIGGRAPH alkalmával több érdekességről is lerántotta a leplet: megismerhettük a FirePro sorozat legújabb tagjait, megtudtuk körülbelül mikor érkeznek a FreeSync kompatibilis monitorok, és az ARM processzormagokat rejtő Seattle szerverprocesszorról is kiderült ez-az.

A Khronos Group ugyancsak az említett rendezvényre időzítette fontos bejelentést, amelynek értelmében újraírják az OpenGL API-t, hogy az alacsonyabb overhead mellett üzemeljen, közelebb kerüljön a hardverhez, és jobb vezérlési lehetőségeket nyújtson, mint a jelenlegi kiadás. Az AMD szakembere, Richard Huddy reméli, az OpenGL újraírásakor egy kis AMD Mantle API-t is sikerül becsempészni a végeredménybe.

Az éppen újraírás alatt álló OpenGL – amit Richard Huddy következetesen OpenGL Next névvel emleget – a Mantle API és a DirectX 12 nyomdokaiba lép, ugyanis hasonló koncepcióval készül, mint az említett API-k. Huddy szerint az AMD és a Khronos Group között érdekes munkakapcsolat van, ugyanis az AMD a Khronos Group fejlesztőinek korlátlan hozzáférést engedélyezett a Mantle API kódjához, illetve dokumentumaihoz, és azt is lehetővé tette, hogy a fejlesztőcsapat átemelje a nekik tetsző megoldásokat az új OpenGL-be, az OpenGL Next-be. Az AMD cserébe nem kér licencdíjakat és semmiféle korlátozást sem állít fel.

Azt Huddy nem árulta el, hogy az OpenGL Next mennyire "másolja" majd a Mantle API-t, de azt elmondta, szerinte a Mantle API formálta a DirectX 12 fejlesztésének irányát is. A DirectX 12 fejlesztése ugyan korábban kezdődött, mint a Mantle API fejlesztése, de szerinte a DirectX 12 "nagy áteresztőképességű" rétegének az igazi lendületet a Mantle API adta.

Mantle fronton jelenleg 75 fejlesztő dolgozik különböző Mantle API támogatással rendelkező címeken – közülük néhányan lépcsőfoknak tekintik a Mantle API-t a DirectX 12 felé vezető úton, míg mások egy lehetőségként tekintenek rá, hogy megkülönböztethessék magukat a többiektől.

Huddy szerint a fejlesztők a DirectX 12 megjelenése után is használni fogják a Mantle API-t, amelynek két fő oka van. Az egyik az, hogy az AMD sokkal hamarabb tudja beépíteni a Mantle API-ba az új grafikus processzorok támogatását, mint a Microsoft a DirectX-be, ugyanis a DirectX frissítései között jellemzően 4-5 év telik el, a Mantle API viszont ennél sokkal gyakrabban frissülhet. A második pont az, hogy a DirectX 12 a dolgok jelenlegi állása szerint nem kínál teljes Windows 7-es támogatást, míg a Mantle API igen. Utóbbi fronton egyébként jelenleg van egy kis bizonytalanság, de a későbbi hivatalos bejelentések majd segítenek rendet tenni a témában.

A Mantle API persze nem csak az átlagfelhasználóknak szánt szoftverek piacát vette célba, hanem a munkaállomásokét is, ahogy arról az új FirePro videokártyákat bemutató hírünkben már említést tettünk. A FirePro sorozatú professzionális videokártyákhoz egyelőre még nem érkezett publikus Mantle driver, de a béta program már folyik, sőt, már néhány nagyobb szoftvergyártó is felszállt a Mantle API feliratú gőzösre. Az sajnos nem derült ki, hogy pontosan mely nevekről van szó, de Huddy elégedettségéből ítélve egészen biztos, hogy nem kispályás szoftvercégekről. Úgy tűnik, hogy a munkaállomásokra szánt szoftverek piacán nagy az érdeklődés a Mantle API iránt. Mivel azonban a munkaállomásokra készülő szoftverek piacán lassan őrölnek a malmok, így legkorábban is csak jövőre érkezhetnek meg az első Mantle API támogatással ellátott munkaállomás szoftverek.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére