Nehéz az élet tabletpiacon, csak egy gyártó tudott növekedni

A Huawei kivételével minden más gyártó negatív eredménnyel zárta a harmadik negyedévet, az Apple is gyengélkedik.

Nehéz az élet tabletpiacon, csak egy gyártó tudott növekedni

Az IDC ezúttal több szempontból is gyenge eladási mutatókról számolhatott be a táblagépek szegmensét illetően. Nemcsak a hagyományos tabletek szerepeltek rosszul, hanem azok az eszközök is, amelyhez billentyűzet csatlakoztatható. Korábban pedig több elemző (köztük az IDC) is úgy vélte, hogy a kettő az egyben megoldások előtt szép jövő állhat.

36,4 millió táblagép talált gazdára a júliustól szeptemberig tartó negyedév során, ami 3,5 millióval kevesebb eladott példányt jelent, mint 2017 azonos időszakában. A 8,6 százalékos forgalomcsökkenés nem vészes ahhoz képest, hogy milyen mértékben olvadt az elmúlt években ez a piac, de továbbra sem látni azt, hogy mikor jöhet el a fordulópont – vagy lesz-e ilyen egyáltalán –, amikor már nem esnek tovább az értékesítések. Az IDC azt is elárulta, hogy 31,6 millió volt ebből a mennyiségből az egyszerű tablet, és 4,8 millió a kettő az egyben gép, amihez fizikailag csatlakoztatható billentyűzet is jár. Érdekes módon még ezek estek nagyobb, 13,1 százalékos mértékben, a táblagépek iránti kereslet „csak” 7,9%-kal csökkent. Most úgy véli a piackutató, hogy a csatlakoztatható eszközök helyzete az utolsó negyedévben megváltozhat annak köszönhetően, hogy több újdonság is érkezett az elmúlt hetekben, hónapokban, de a mostani eredmény semmi esetre sem jó előjel a kategóriára nézve.

A gyártók között az első helyet ezúttal is az Apple szerezte meg, méghozzá senkitől sem zavartatva, toronymagasan foglalhatja el a dobogó legmagasabb fokát 9,7 millió eladott iPaddel a háta mögött. A vállalat ugyanakkor egyáltalán nem örülhet, mert tavaly ilyenkor még több mint 10 milliós forgalom szerepelt a neve mellett. A cégnek ráadásul nemcsak a 6,1 százalékos visszaesés miatt fájhat a feje, hanem azért is, mert a bevétel a legutóbbi pénzügyi jelentés szerint még nagyobb, 15 százalékos mértékben esett vissza. A cupertinói alakulatot a kimutatások alapján főleg az olcsóbb modellek húzták ezúttal, valószínűleg nagy volt a kereslet az 330 dollártól induló iPad iránt, ami támogatja az Apple Pencil érintőtoll használatát is. Az iPad Pro forgalma pedig jelentősen eshetett, mert a vásárlók valószínűleg már kivártak az új generációs modellek érkezéséig. A negyedik negyedévben nem lenne meglepő, ha növekedne az iPadek eladása minden ársávban.

Galéria megnyitása
Apple iPad 9.7

A Samsung még tartja magát a második helyen, de a vállalatnak biztosan kellene változtatni a mostani stratégiáján, ha nem akarja, hogy ez megváltozzon, mert folyamatosan olvad az előnye. Ezúttal 11,4 százalékkal csökkent a forgalma, miután csak 5,3 millió készüléket tudott értékesíteni. A piaci részesedése a korábbi 15%-os szintről 14,6 százalékra mérséklődött. A dél-koreaiak a drágább, kettő az egyben modellekből többet tudtak eladni, mint korábban, viszont nem annyival, hogy a forgalomban ezek ellensúlyozni tudják a hagyományos táblagépek forgalmának a csökkenését. A vállalat egyre kevésbé tud labdába rúgni a jó ár-érték aránnyal szolgáló alternatívák mellett a közép- és az alsókategóriában, a Galaxy Tab S4 viszont kétségtelenül jól sikerült, csak nem mozgatott meg elég széles közönséget.

Galéria megnyitása
Samsung Galaxy Tab S4 DeX támogatással

A dobogó harmadik fokára az IDC aktuális beszámolójában az Amazon tudott felállni. A tartalomszolgáltató finoman szólva is hullámzó teljesítményt nyújt ezen a piacon, hiszen az első negyedévben még 50 százalékkal esett a forgalma éves szinten, a második negyedévben pedig 34 százalékkal csökkentek az eladásai, most azonban szinten tudta tartani magát, csak egy igazán minimális, 0,4 százalékos visszaesést mutatott a végeredmény. Ami a darabszámot illeti, 4,4 millió eladott táblagép szerepel a neve mellett. Az Amazont az IDC szerint a Prime Day 2018 segíthette a jó szereplésben, a nyári esemény keretében rendkívüli akciókat kínált a tartalomszolgáltató, amiből a saját márkás táblagépei sem maradhattak ki. Ráadásul megújult a Fire HD 8 szeptemberben, és így még vonzóbbá vált a vásárlók számára.

Galéria megnyitása
Amazon Fire HD 8

A Huawei a negyedik helyen végzett a harmadik negyedévben, és egyedül róla mondható el, hogy tudta növelni az eladásait. 3,2 millió szerkezetet adott el, ami 7,1 százalékkal több, mint az egy évvel korábban mért forgalma volt. A kínai vállalat rendre képes jól szerepelni az egyébként folyamatosan gyengélkedő szegmensben, ezt pedig valószínűleg annak köszönheti, hogy mindig szolgál egy-egy érdemi új modellel, hogy fenntartsa az érdeklődést, és persze korrekt ár-érték arányú és képességű eszközökkel áll elő. Nyáron debütált például a MediaPad T5 és MediaPad M5 Lite, a napokban pedig befutott a WaterPlay 8, szóval az év végi hajrát sem várja újdonság nélkül a Huawei. A vállalatnak főleg az európai és a latin-amerikai régiók hozták meg a sikert.

Galéria megnyitása
Huawei MediaPad M5 Lite

A Lenovo szinte minden negyedévben ott tud lenni az eladási listán, viszont ha úgy folytatja, ahogy a mostani negyedévet zárta, akkor ez bizony megváltozhat. A cég borzalmas eredményt produkálva zárt a toplista alján, 24,5 százalékkal esett vissza a forgalma, és csak 2,3 millió tabletet volt képes értékesíteni, pedig egy évvel ezelőtt még 3,1 milliós adat szerepelt a neve mellett. Az IDC annak tudja be ezt a megbicsaklást, hogy az utóbbi időben inkább arra koncentrálhatott a vállalat, hogy a PC piacon megszilárdítsa a pozícióját, ott ugyanis remek sikereket elérve az élen áll. És nem mellesleg személyi számítógépek terén a legnagyobb növekedést tudta elérni 10,7 százalékkal, míg a tableteknél az ő nevéhez köthető a legnagyobb visszaesés.

Galéria megnyitása
Lenovo Tab P10

Az egyéb kategóriába összefogott, a Top 5-ből kiszorult gyártók piaci részesedése tovább zsugorodott, ami egy ideje már általános tendenciának számít. Mindössze 11,5 millió készüléket adtak el a kisebb szerepvállalók, és ezzel 31,6 százalékos szeletet tudtak kihasítani a virtuális tortából. Ez azért aggasztó, mert így egyre nagyobb a befolyása a piac alakulása felett a legnagyobb cégeknek, és ezáltal valószínűleg nem sok ambíciót fognak érezni a kisebb cégek arra, hogy fejlesztésekbe fogjanak, hiszen nagyon kicsi az esélyük arra, hogy érvényesülni tudjanak, így még kevésbé lesz piaci verseny.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward