Majdnem űrkarambolt okozott a SpaceX egyik új műholdja

Az Európai Űrügynökség egyik űreszköze hétfőn kénytelen volt módosítani pályáján, hogy elkerülje a májusban felbocsátott 60 Starlink-műhold egyikét.

Majdnem űrkarambolt okozott a SpaceX egyik új műholdja

Az ESA irányítóközpontjában azt követően döntöttek a kitérő manőver mellett, hogy a pályaszámítások során a megszokottnál nagyobb esély mutatkozott a két űrjármű ütközésére, a SpaceX pedig nem reagált a probléma miatti megkeresésekre. Hasonló manőverekre időről időre sor kerül odafent, hiszen egyre nagyobb a forgalom a Föld körüli pályákon, így egyre gyakrabban fordul elő, hogy két űreszköz kényelmetlenül közel kerül egymáshoz. Ütközést pedig senki sem akar, hiszen amilyen sebességgel a műholdak keringenek, nemcsak a két egymásnak szaladó objektum semmisülne meg, hanem a keletkező törmelékfelhő más műholdakat is komoly veszélybe sodorna.

A jelen esetet tekintve azonban kicsit aggasztó, hogy egy olyan műholdhálózat első elemei kapcsán történt az eset, amelynek kiépülését eleve sokan aggodalommal figyelik. Ahogy arról korábban beszámoltunk, a SpaceX globális internet szolgáltatására tervezett hálózata a tervek szerint elkészülte után közel 12 ezer műholdat számlál majd, amelyből 644-et a következő egy-két évben terveznek feljuttatni. Mindkettő óriási szám, tekintve, hogy jelenleg összesen 1800 körüli műhold kering a Föld körül. Az pedig, hogy már akkor „közlekedési” problémák mutatkoznak, amikor ebből a műholdrengetegből még csak 60 darab van fent, egyáltalán nem jó jel.

Főleg, hogy az eset kapcsán úgy tűnik, hogy a SpaceX már most sem teljesen ura a helyzetnek. Az ESA illetékeseinek elmondása szerint a manővert megelőzően kommunikációs gondjaik adódtak a SpaceX-szel, a váltott üzenetekből úgy tűnt ugyanis, hogy a cég egyszerűen nem hajlandó  módosítani a Starlink-műhold pályáját. Ezért az űrügynökség úgy döntött, hogy a biztonság kedvéért további egyeztetés nélkül maguk végzik el a kitérő manővert. A SpaceX utólagos nyilatkozata szerint ugyanakkor saját kommunikációs rendszerünk meghibásodása miatt nem kapték meg a kritikus e-maileket ESA-tól a helyzettel kapcsolatban, és ez vezetett a félreértéshez. Pedig ha tudatában lettek volna a helyzetnek, természetesen együttműködtek volna az űrügynökséggel, mondta el a SpaceX szóvivője.

Galéria megnyitása

Az ESA a múlt hét folyamán észlelte, hogy a 2018 augusztusában felbocsátott Aeolus földfigyelő műhold és egy relatíve alacsony pályán keringő Starlink-műhold útja keresztezheti egymást. Míg a Starlink-hálózat legtöbb tagja 550 kilométeres magasságban kering, ez az űreszköz 320 kilométeren haladt, ugyanis a SpaceX úgy döntött, hogy a konstelláció két tagján teszteli, hogyan kell azokat kivonni a hálózatból.

Az ESA illetékesei egy héttel a potenciális ütközés előtt értesítették a SpaceX-et a problémáról, egyrészt hogy tájékoztassák őket a veszélyről, másrészt hogy megtudják, tervez-e a cég további pályamódosításokat a következő napokban, hiszen ilyen esetekben megeshet, hogy az irányítók csak rövid ideig tartják az adott, jelen esetben ütközési pályán a tesztelt műholdat. Az ütközés esélyét ekkor 1:50 000-re tette az ESA, ami a Starlink irányítói szerint nem volt olyan vészes, így augusztus 28-án azt válaszolták az űrügynökségnek, hogy nem akarják módosítani a műhold pályáját.

Ahogy a potenciális ütközés időpontja közeledett, az ESA újabb pályaszámításokat végzett többek közt felszíni távcsövek észlelési adatainak bevonásával, és ezek alapján már 1:1000-re jött ki nekik az ütközés esélyére. Ez pedig már elég magas valószínűség, műholdak esetében ha a szám eléri az 1:10 000-et, az illetékesek általában vita nélkül pályamódosítás mellett döntenek. Az ESA naponta tájékoztatta a SpaceX-et a helyzetről, majd az új számításokról is, az első e-mailen  túl azonban ezekre a levelekre semmiféle választ nem kaptak.

 

Galéria megnyitása

Elon Musk cége ugyanis a belső kommunikációs rendszer hibája miatt nem kapta meg ezeket az e-maileket, így az ütközés megnövekedett valószínűségéről sem értesült. Az ESA végül reakciók hiányában úgy döntött, hogy nem várnak tovább a SpaceX-re, hanem maguk oldja meg a helyzetet, és hétfőn 300 méterrel megemelték az Aeolus pályáját.

A kialakult helyzettel kapcsolatban azonban még az utólagos nyilatkozatok fényében is akadnak rejtélyek. Az Egyesült Államok űrforgalmat monitorozó légiereje rendszerint saját figyelmeztetéseket is kiküld, ha két műhold között magas ütközési valószínűséget észlel. A SpaceX arról nem nyilatkozott, hogy kaptak-e ilyen értesítést, vagy esetleg ezt is elnyelte a rendszerhiba. Ahogy az sem egészen világos, hogy az ESA miért nem próbálta meg más csatornákon is elérni a céget, ha egyszer fontos üzenetekre nem kapott választ tőlük.

Akármi is legyen a helyzet, az bizonyosnak tűnik, hogy a jövőben sokkal naprakészebb kommunikációra lesz szükség az érintett felek között, ha nem akarjuk, hogy a Föld körüli pályák káoszba fulladjanak. Még akkor is, ha elviekben lehetséges, hogy a Starlink-műhold magától is kitért volna az ütközés elől, a hálózat tagjai ugyanis elvileg el vannak látva egy automatikus űrszemét-figyelő rendszerrel, amely kitérő manővert kezdeményez, ha valami veszélyesen közel kerül hozzájuk. Azt ugyanakkor egyelőre nem tudni, hogy ez a rendszer valóban működőképes-e.

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap