A Volkswagen számára az elektromos átállás egyelőre nem hozta meg a várt sikereket. Az ID széria nem jól debütált, de legalább már kezd rendeződni, összeállni a kép, a forgalma viszont nem az igazi. A legfrissebb adatok szerint az ID.4 a legkapósabb terméke a Volkswagennek jelenleg, és csak a 10. helyen szerepel a legnépszerűbb villanyautók globális rangsorában – amin egyébként már egyre erősebb a kínai túlsúly.
A vállalat korábban bejelentette az ID. 2all modellt koncepció formában, most pedig előállt az ID. EVERY1-nal, ami ugyancsak koncepció, de szinte a végletekig kidolgozva. Tehát biztosak lehetünk abban, hogy a jövőben debütáló, belépő ID többnyire azt fogja nyújtani, amit a cég most vázolt koncepciója. A VW reményei szerint ezzel már tényleg képes lesz felforgatni a nemzetközi piacot, milliós eladásokat elérve. Az viszont mindenképpen árnyalja a képet, hogy a kész modell csak 2027-re várható.
Nagyon sokan hangoztatják, hogy a villanyautóknak főleg a városi közlekedésben van értelme, és az ideális villanyautó kicsi, agilis, jól tud mozogni a forgalomban, és könnyű vele parkolni. Az elektromos alapok megadják arra a lehetőséget, hogy kis méretben is jelentős belteret lehessen elérni. Az ID. EVERY1 pedig éppen egy ilyen jármű lett.
Az MEB platformra épül a jármű, és azért az UP!-tól termetesebb, nem apró, inkább éppen ideál. Elvileg kényelmesen elfér benne négy felnőtt, miközben a csomagtartó is több mint 300 literes űrtartalommal (305 l) szolgál, így akár még kisebb utazáshoz szükséges csomagokat is el tud nyelni. Csak 3880 milliméter hosszú, 1816 milliméter széles és 1490 milliméter magas. Nem ez lesz a legkisebb autó azért a forgalomban, de mindenképpen a kisebb járművek közé sorolható.
Mivel villanyautóról van szó, így annak ellenére, hogy itt már egészen kicsi teljesítményről beszélhetünk, a városi közlekedésben mégis mozgékony lesz. Fel tudja majd venni a lépést a normál forgalommal. A hajtáslánc egy teljesen új, 70 kW-os teljesítményű, vagyis 94 lóerős motorral lesz megoldva, a végsebesség pedig elvileg mindössze 130 km/h-ban lesz megszabva. A hajtás az elsőkeréken van, ami itt különösen előre lett tolva. A kicsi méret jelentős tengelytávval társul.
Nagyon fontos az ID. EVERY1 kapcsán azt kiemelni, hogy ez már egy teljesen új szoftveres háttérrel rendelkezik majd. A szoftverrel a VW az ID sorozat indulása óta küzdött, és bár sok dolgot tudtak javítani, vannak olyan alapvető hiányosságai, gátjai, amik csak a teljes cserével lesznek kiküszöbölve. Az ID. EVERY1 ezen a téren egy nagyon fontos előrelépést hoz, itt például már teljesen akadálytalanul lehet majd OTA frissítésekkel is új funkciókat biztosítani a vásárlók számára.
A beltérben egy nagy központi képernyőn lehet majd kezelni mindent, és lesz egy kicsi információs képernyő a vezető előtt. Az autó belső kialakítása a koncepcióhoz képest minden bizonnyal azért jelentősen puritánabb lesz a végén. Az újrahasznosított anyagoknak nagy szerep jut majd, a különböző műszerfali betétek, szövegbevonatok már mind újrahasznosításból származhatnak.
Az autó világítása, lámpái teljesen LED alapúak, és olyan szórakoztató fejlesztések is belefértek ezen a téren, mint az animációk bejátszása a fényszórókon, mikor a felhasználó nyitja, zárja az autót. Az animáció szabadon választható lesz többféle opcióból, ezzel a cég a személyre szabhatóságot igyekszik erősíteni. Természetesen van világító VW logó is koncpeción, de ez például valószínűleg fizetős extra lesz a végén. Mint ahogy a mostani autón látható 19 hüvelykes kerék is, az alacsony ár ezt valószínűleg „nem bírja” majd el.
Arra nem tért ki egyelőre a VW, hogy az ID. EVERY1 milyen akkumulátort kap, de nem lesz benne egy nagy telep, az már borítékolható. Ugyanis a várható hatótávot megszellőztette a cég, ami elég árulkodó. A cég messze legkisebb ID-szériás villanyautója elvileg mindössze 250 kilométert lesz képes megtenni egy töltéssel. Városi forgalomban, környező települések elérésében ez még éppen elegendő, és ezzel a járművel nem is kell többen gondolkodni. A töltőcsatlakozó az első traktushoz került, az orrában van az elektronika jelentős része, ami eben azt is jelenti, hogy nincs első csomagtartó.
Hírünk alanyanyának már volt egy előzetes koncepciója, még 2021-ben ID. LIFE01 néven. Azt akkor 2025-ös bevezetéssel harangozta be a cég, ám ez nem jött össze. De legalább már egy kidolgozott, végleges koncepciót kaptunk az idei évre is, és bízhatunk abban, hogy az újabb céldátumot már képes lesz tartani a német brigád.
Az ígéret szerint a Volkswagen ID. EVERY1 ajánlott fogyasztói ára bruttó 20 ezer euró lesz, ahogy azt már 2021-ben is előrevetítették. Ez jelenleg itthon 8 millió forint lenne, de azért abban majdnem biztosak lehetünk, hogy 2027-ben már nem 400 forintos euróval kell majd átszámolni a német árat. Azt pedig már csak halkan tesszük hozzá, hogy nálunk több terhet kell fizetni adó és egyéb formában. A cég előbb még az ID. 2all-t fogja gyártásba vinni, ennek a szállítása elvileg jövőre indul, és ott a megcélzott ár 25 ezer euró volt.