Shop menü

AZ APPLE VEZETÉSÉVEL ESETT TOVÁBB A TABLETEK FORGALMA, ÚJRA DOBOGÓN A HUAWEI

Az ünnepi időszakban is rendkívül gyenge szereplést mutattak a táblagépek, és ezúttal az iPadek forgalma húzta vissza az egész szektort.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Az Apple vezetésével esett tovább a tabletek forgalma, újra dobogón a Huawei

A táblagépek eladási mutatója több negyedév óta folyamatosan mínuszban van, de ebben az évben már változás jöhet. 2023-ban az eladások az ötödével estek vissza, és minden nagyobb piaci szereplő eladási indexe csökkenést mutatott, de az ünnepi időszakban már megjelent a fény az alagút végén, csak az Apple van továbbra is gondban.

2022 utolsó negyedévében 44,6 millió tablet talált gazdára globálisan, ezúttal pedig csak 36,8 millió készülék eladásáról számolhatunk be.

Csaknem 8 millió eszközzel csökkent a teljes forgalom, ami 17 százalékot meghaladó visszaesés. Ez rosszabb eredmény még a harmadik negyedévben mértnél is, akkor ugyanis megállt 15% alatt az eladások visszahúzódása. Az pedig nagyjából borítékolhat, hogy az idei évet is úgy indítjuk, hogy nem lesz növekedés. Az Apple az egyedüli, aki ezen változtatni tudni, de azt nem tudjuk, hogy a cupertinóiak pontosan mire készülnek.

Az éves eladási adatokat is érdemes megnézni, hiszen 2023-at lezártuk. Tavaly összesen 128,5 millió tabletet sikerült a gyártóknak értékesíteni, miközben egy évvel korábban még 161,6 milliós forgalomról írhattunk. 20,5 százalékkal csökkentek az eladások az elmúlt évben, és egyre többen vannak, akik arra számítanak, hogy végre az idei év már más lesz, és emelkedésnek indulhatnak a számok. Főleg az év második fele hozhat fellendülést elemzők szerint.

Az iPadek eladása elképesztő mértékben esett vissza, és ezt már a negyedéves pénzügyi beszámolóból is érzékelni lehetett. Igazából ki lehet azt jelenteni, hogy szinte már csak az Apple húzta vissza a piacot az utolsó negyedévben a toplistás cégek között. Az egész szegmensben 7,8 millióval csökkentek az eladások, és ebből 6,2 millió írható csak az Apple számlájára. Egy évvel ezelőtt a cég piaci részesedése még 47,4%-on állt, ma viszont már csak 40,6%-ot tudhat magáénak, miután 29,3 százalékkal csökkent a forgalma.

Galéria megnyitása

Nem azért van ez, mert az Apple iPadek mostanra érdektelenné váltak volna, egész egyszerűen csak arról van szó, hogy a vállalat állt elő semmilyen újdonsággal. Ha pedig nem jön friss termék, akkor az emberek nem kapkodnak ezekért olyan lendülettel, mint amikor valamilyen újabb eszköz landol a polcokon. Előre láthatólag amint jön friss tablet az Apple-től, a forgalom emelkedésnek indulhat. 2023 egészében 19,8%-kal fogyott kevesebb iPad, mint 2022-ben, 48,5 milliót adtak el ezekből globálisan.

A negyedik negyedévben a Samsung is gyengélkedett, de már csak 6,6 százalékkal lett szerényebb a forgalma, mint egy évvel korábban, ami azt jelenti, hogy a piaci részesedését már egészen szépen tudta növelni. 17,5%-ról 19,8%-ra javította a statisztikáját az IDC adatai alapján. 7,3 millió Galaxy Tab modellnek sikerült gazdát találni az ünnepi időszakban, éves szinten pedig 26,2 milliós példányszámot ért el a Samsung.

Nagy meglepetés, hogy a Huawei immáron újra a harmadik legnagyobb erőnek tekinthető, pont mint az Egyesült Államok szankciós intézkedései előtt néhány évvel.

2,8 millió tablet leszállítását követően tudott a Huawei felállni a dobogó harmadik fokára, éves összevetésben viszont még a negyedik lett a 8,7 milliós darabszámával. A nehéz helyzetben levő kínai vállalat a tableteket a GMS nélkül is képes kisebb-nagyobb mértékben érvényre juttatni, de azért főleg Kínában tud szép eladásokat produkálni.

A legnagyobb gyártók között arányaiban a Huawei érte el éves szinten a legjobb eredményt. Csak 4%-kal csökkent a forgalma, az elmúlt negyedévet pedig már 21,2%-os emelkedéssel tudta zárni, szóval remek lett az ünnepi időszaka. Kíváncsian várjuk, hogyan folytatódik a vállalat előmenetelése, képes lesz-e megszilárdítani a harmadik helyét, vagy elveszíti ezt idén.

A negyedik helyen a Lenovo zárt, akit pedig már egy új név, a Xiaomi követett, így az Amazon kiesett az első 5 gyártó közül. A Lenovo 2,6 millió darabos forgalmat bonyolított, egész évben pedig 9,3 millió eszközt szállított le. Az utolsó negyedévben már 12,9%-kal növelni tudta a forgalmát, az évet viszont még 19,7 százalékos csökkenéssel zárta.

A Xiaomi az elmúlt 2 évben már próbált azért tenni, hogy előkellőbb helyen tudjon zárni a táblagépek frontján, de látni kell azt, hogy a lemaradása igazából jelentő a többiek mögött. Most még csak 1,6 millió termák eladása szerepel a neve mellett, és mindössze 4,3 százalékos a piaci részesedése, de így is oda tudott keveredni a toplistára, miután 35%-os erősödést hozott össze. Szóval azért egy nagyon szép eredmény ez tőle.

Éves szinten viszont még az Amazon lett az ötödik 5,5 milliós példányszámot felmutatva. Az Amazon piaca valósággal beszakadt, hiszen az éves forgalma 65,9 százalékkal csökkent. Tavaly még stabilan a harmadik helyen állt, ma viszont már az ötödik helyen is rezeg a léc. Eléggé úgy tűnik, hogy a vállalat nem igazán akarja már ezt erőltetni, és szép lassan feladhatja a tabletek világát.

Galéria megnyitása

Egyébként is nagyon nehéz ezen a fronton azoknak, akik kicsit kisebb márkaként próbálnak helytállni, amire a friss számok is nagyon szépen rámutatnak. A top 5-ből kimaradt összes táblagépgyártó mindössze 20,6 százalékos piaci részesedésen osztozik. Jó lenne, ha ez változna, jót tenne a szegmensnek, ha lehetne érdemi versenyről beszélni, de erre nem sok esélyt látunk.

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére