Visszatért a Dragon

Tegnap közép-európai idő szerint 17.42-kor a Dragon űrhajó belecsobbant a Csendes-óceánba, befejezve ezzel utolsó és legfontosabb tesztrepülését, a Nemzetközi Űrállomás meglátogatását. 

Visszatért a Dragon

Tegnap közép-európai idő szerint 17.42-kor a Dragon űrhajó belecsobbant a Csendes-óceánba, befejezve ezzel utolsó és legfontosabb tesztrepülését. A Nemzetközi Űrállomás meglátogatása rendkívül simán ment, a szakértőket is meglepte, hogy mennyire problémamentes volt a küldetés. Mind a SpaceX, mind az amerikai űrügynökség nagyon elégedett az út eredményeivel, és az űrhajó következő repülése már „élesben” megy. A teszt sikeres végrehajtásával ugyanis életbe lépett a cég NASA-val kötött szerződése, amelynek értelmében a következő években 12 alkalommal szállítanak utánpótlást az űrállomás fedélzetére.

Ahogy a leszállást követő sajtótájékoztatón Elon Musk, a SpaceX alapítója elmondta, az éles küldetésekre túl nagy változtatásokat nem terveznek, mivel a teszt eredményei alapján nincs sok javítani való. Reményeik szerint három éven belül megkezdhetik az űrhajósok fuvarozását is a Dragon személyszállító változatával, amely hét fő befogadására lesz képes. Az űrhajó következő verziója egyébként már nem ejtőernyős fékezéssel fog landolni, hanem Musk elmondása szerint valamiféle függőleges leszállásra lesz képes, ahogy a filmbéli űrhajóknál szokás. Ez utóbbi tervezet egyébként a szélesen mosolygó tulajdonos szerint is „very cool”, amely véleménnyel nehéz lenne nem egyetérteni.

Alan Lindenmoyer, a NASA képviselője nyilatkozatában kifejtette, hogy az ügynökség nem kis kockázatot vállalt a magáncégek bevonásával, de ez a küldetés maximálisan bizonyította, hogy működőképes az elképzelés. A NASA-nak továbbra is nagy tervei vannak az űrkutatásban, amelyeket azonban saját erőből egyre nehezebb megvalósítani, de szerencsére úgy tűnik, hogy lesznek méltó partnereik a távolabbi célok elérésében is. Lindenmoyer hangsúlyozta, hogy az űrállomás ellátása csak az első lépés a magáncégekkel való, remélhetőleg hosszú és gyümölcsöző együttműködésben.

Dragon sikeres tesztrepülésével egy időben nagyon felpörögtek az események az űrhajózással próbálkozó magáncégek háza táján. A SpaceX szerződést írt alá az Intelsattal, a világ legnagyobb műholdas szolgáltatójával, ami hatalmas fegyvertényt jelent a fiatal cégnek. Az Intelsat az egyelőre fejlesztés alatt álló Falcon Heavy rakéta használatára kötött szerződést, amelynek tesztelését idén kezdi meg a cég.

A Falcon Heavy gyakorlatilag három Falcon 9 rakéta összeházasításából jött létre, és elkészülte után a legerősebb rakéta lesz, amelyet az Apollo-program holdrakétája, a Saturn V óta gyártottak. 53 tonna terhet lesz képes alacsony Föld körüli pályára juttatni kilogrammonként kétezer dollár alatti áron, ami miatt szintén jelentős mérföldkőnek fog számítani az űriparban. A rakéta három alsó fokozata ráadásul a tervek szerint újra felhasználható lesz, ami tovább csökkenti a költségeket.

A többi magáncég sem tétlenkedik, a Sierra Nevada Corporation megkezdte személyszállító gépe a Dream Chaser aerodinamikai tesztelését, és a tervek szerint az önálló repülési tesztek is beindulnak még ebben az évben. A többször felhasználható gép a NASA HL-20 jelű gépének modernizált változata, külsőre úgy néz, mint egy lekicsinyített űrsikló, és egy közönséges leszállópályán is képes landolni.

 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward