Verhetetlen pókerszoftvert hoztak létre

Az Albertai Egyetem kutatóinak programja a lehető legrosszabb lapok esetén is képes minimalizálni veszteségeit, minden helyzetben közel tökéletes döntéseket hozva.

Verhetetlen pókerszoftvert hoztak létre

Verhetetlen pókerszoftvert fejlesztettek ki az Albertai Egyetem kutatói: az új programot megalkotói állítása szerint nem lehet legyőzni a játék Texas Hold’em nevű változatában. Bár más játékok esetében már korábban is írtak olyan szoftvereket, amelyek ellen nincs esélye az emberi ellenfélnek, ez az első alkalom, hogy egy olyan játékkal oldották meg ugyanezt a kutatók, ahol a résztvevők menet közben nincsenek tisztában az összes fontos információval, például az ellenfél kártyáival. A fejlesztés a programozási bravúron túl egyrészt segíthet a pókerjátékosoknak abban, hogy még jobbakká váljanak, másrészt másfajta, összetett döntési folyamatok során is használható lehet.

A szoftver olyan szempontból persze nem verhetetlen, hogy nem minden osztást képes megnyerni, mondja Michael Bowling, a kutatás vezetője. Ha rossz lapokat kap, az emberi játékosokhoz hasonlóan veszít, viszont ilyen esetekben is képes arra, hogy a lehető legjobban minimalizálja veszteségeit. Vagyis mivel vesztes helyzetben is majdnem mindig tökéletes döntéseket hoz, előbb-utóbb megszabadítja emberi ellenfeleit zsetonjaitól, és még 60 millió osztás után sem lehet előnybe kerülni vele szemben, így az emberi játékosoknak korlátozott élettartamuk alatt nincs esélyük a győzelemre.

A póker nagyon összetett játék, rengeteg benne a bizonytalanság, a véletlenszerűség, és sok múlik a szerencsén, illetve a játékosok blöffölési hajlandóságán is. A szakértők egy korábbi algoritmust fejlesztettek tovább, amely program gyakorlatilag a korábbi döntések kimenetelének mérlegelése után határozza el, hogy egy adott helyzetben a tét emelése, tartása vagy a lapok eldobása tűnik kedvezőbbnek. A program minden döntés után kiszámolja, hogy mennyit veszített az adott döntésen, és mi lett volna, ha másképp határoz, és amikor legközelebb hasonló helyzetbe kerül, már ezen információkat is felhasználja döntése során.

A kutatók a kísérletek során önmaga ellen játszattáka számítógépet, amely ahogy egyre többet játszott, egyre kevesebbszer hozott rossz döntést. Kellő idő elteltével a nem tökéletes döntések száma annyira minimálissá vált, hogy a program gyakorlatilag verhetetlenné vált az emberi ellenfelekkel szemben. A gép minden lépése előtt egyre óriási információhalmazt tekintett át, és ennek ismeretében haladt tovább, egyre jobb stratégiákat dolgozva ki. A program továbbra sem hoz mindig tökéletes döntést, de annyira közel áll ehhez, hogy gyakorlatilag észrevehetetlen a különbség, mondják a fejlesztők.

Mindez nem azt jelenti, hogy azonos lapok esetén a gép mindig ugyanazt a döntést hozza, ehelyett az esetek bizonyos százalékában emelni fogja a tétet, máskor pedig eldobja lapjait. A program még blöffölni is képes, ha rossz lapokat kap, bizonyos esetekben nem száll ki a körből, hanem licitálni kezd. A blöffölés ugyanis, mint a vizsgálatokból kiderült, szintén matematikai alapokon nyugszik, és mint ilyen, ugyanúgy optimalizálható, mint bármely más döntés.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward