Az elmúlt időszakban több alkalommal is történtek olyan incidensek, amelyek keretén belül sérültek a mélytengeri kommunikációs kábelek egyes térségekben, és olykor nemcsak kommunikációs kábelek estek a „balesetek” áldozatául, hanem egyéb olyan vezetékek is, amelyek a tengerek vagy óceánok fenekén futnak, például áramellátást biztosító vezetékek is. Legutóbb a Vörös-tenger térségében történt hasonló incidens, amiről korábbi hírünkben számoltunk be, de abban az esetben egyelőre nem világos, hogy szándékosságról vagy figyelmetlenségről van-e szó.
A kábelek sérülését rendszerint az okozza, hogy a nagy teherhajók legénysége „elfelejti” felhúzni a horgonyt az indulás alkalmával, így az végig tudja szántani a tenger vagy óceán medencéjének alját, ahol bizonyos térségekben elég sokféle kábel fut, így mélytengeri kommunikációs vezetékek is. Efféle gyakorlattal szükség esetén el lehet vágni bizonyos térségek kommunikációját egy adott esetben, például hadiállapot idején, és Kínában ki is fejlesztettek egy olyan speciális horgonyt, ami alkalmas erre. A horgony eredetileg azt a célt szolgálja, hogy az illegálisan lefektetett kábeleket megrongálja, de azt is elismerték, hogy bizonyos esetekben stratégiai célokra is be lehet vetni.
Tajvan térségében 24 darab kiemelten fontos mélytengeri kommunikációs kábel fut, amelyek biztosítják a szigetország és a többi régió közötti zavartalan kommunikációs kapcsolatot. A tajvani hatóságok attól tartva, hogy esetlegesen kínai szabotázs következhet be, amelynek során ezek a kábelek sérülhetnek, ezzel elvágva a szigetországot a vezetékes kommunikációs lehetőségektől, úgy döntöttek, fokozzák a kábelek felügyeletét.
Lényegében 24 órás megfigyelést végeznek, amelynek keretén belül egyebek mellett 96 olyan teherhajó mozgását is figyelik, amelyek kínai kötődésűek, ezzel próbálják megelőzni, hogy a kábelek „véletlenül” sérüljenek egy-egy balesetnek álcázott szabotázsakció keretén belül. Ebben a térségben a Chungwa Telecom által üzemeltetett TP3-as kábel már megsérült február folyamán, amikor egy togói regisztrációval rendelkező teherhajó, ami egyébként kínai legénységgel rendelkezett, horgonyával kárt okozott a kábelben. A Hong Tai névre keresztelt hajó kapitányáról később, idén nyáron egy tárgyalássorozat végén kimondták, bűnös, hiszen szándékosan rongálta meg a kábelt.
A tajvani hatóságok a fokozott megfigyeléssel az efféle eseteket szeretnék elkerülni, így egyebek mellett a 100 tonnás PP-10079-es őrhajóval is járőröznek, ami a Tajvani Parti Őrség kötelékébe tartozik. A hajó a legmodernebb felszerelésekkel rendelkezik ahhoz, hogy hatékonyan monitorozni lehessen a környéket, beleértve a 96 feketelistás, kínai kötődésű teherhajót, illetve a többi potenciális veszélyt jelentő teherhajtó is, amelyek nagyjából 400-an vannak. A szóban forgó járőrhajóra feljutottak a Reuters munkatársai, akik a fenti információkat szolgáltatták.
A megfigyelő egységek riasztást küldhetnek, ha egy teherhajó a TP3-as kábeltől 1 kilométernél kisebb távolságba ér, ezzel egy időben több tucatnyi radarral is figyelik a forgalmat, amelyek a szigetország partjai körül működnek.