A mélytengeri kommunikációs kábeleket korábban többször is „baleset érte”, ennek során egyes kereskedelmi hajók horgonyai leengedett állapotban maradtak, így végig szántották az adott térség tengerének medencéjét, amelynek során egyes kábelek is sérültek. Az esetek kapcsán a kommunikációs kábelek mellett egyéb olyan vezetékek is megrongálódtak, amelyek egyéb feladatot látnak el, például energiaellátást biztosítanak bizonyos régiók között.
Anno sok esetben szabotázs jelei merültek fel, ugyanis a körülmények erre utaltak, és a napokban történt esettel kapcsolatban is szabotázsra gyanakodtak a hatóságok első körben. A legújabb eset a Vörös-tengeren történt, ahol mélytengeri kommunikációs- és egyéb kábeleket rongált meg egy kereskedelmi teherhajó leengedve maradt horgonya. Az Associated Press információi szerint az esemény hatására lassult a kommunikációs kapcsolat Ázsia és a Közel-kelet között, de egyéb negatív hatásai is voltak az incidensnek.
Az International Cable Protection Committee, vagyis a nemzetközi kábelek biztonságáért felelős bizottság arra a megállapításra jutott, hogy a leengedve maradt horgony miatt összesen 15 darab mélytengeri kábel sérült, amelyek a Bab el-Mandeb szoros közelében találhatóak, ahol a sekély tengerfenék sérülékennyé teszi őket a tengerészeti balesetekkel és akár a szabotázs-kísérletekkel szemben is. A hétvége során három nagy rendszer érezte meg a kábelvágás negatív hatásait: a SEA-ME-WE-4, IMEWE, valamint FALCON GCX. A további vizsgálatok alapján szeptember 9-én kiderült, hogy egy negyedik kábel, a Europe India Gateway is sérült.
A kábelek átvágását a Microsoft Azure hálózati állapotfigyelő lapja már szeptember 6-án, UTC idő szerint 6:00-kor érzékelte, ami alapján sejthető volt, hogy mélytengeri kommunikációs kábelek sérülése okozhatja a problémát. A forgalom nem omlott össze, ám a Közel-keleten keresztül haladó forgalom lassult, így ezt átirányították, hogy zavartalanabb lehessen a kommunikáció.
A NetBlocks mérései szerint a lassulások és a kiesések legalább 10 országot érintettek a térségben, amelyek között India, Pakisztán, illetve az Egyesült Arab Emírségek egyaránt jelen volt, ezen belül is a helyi Etisalat és Du internetszolgáltatók ügyfelei voltak a leginkább érintettek. A kommunikációs forgalom átirányításával a szolgáltatások legalább helyreálltak, viszont csökkentett sebesség mellett üzemeltek.
Az eseményt egyelőre balesetként kezelik, de azért felmerült egy olyan teória is, amely szerint a húszi lázadók szabotázs-akciója lehet a háttérben, hiszen a térségben rendkívül feszült geopolitikai helyzet uralkodik, ám a húszik által működtetett Al-Masirah híroldal szerint semmi közük nincs az esethez. A száműzetésben működő jemeni kormányzat szerint a húszik tervezhették meg vagy hajthatták végre a korábbi kábelrongálásokat is, de a lázadók szerint ennek az állításnak nincs semmi alapja.
Akármi is történt, az biztos, hogy a feszült geopolitikai helyzet közepette nagyon nehéz lesz helyreállítani a kábeleket, a folyamathoz speciális hajókra és speciális felszerelésre van szükség, maga a javítás pedig több hetet is igénybe vehet – már ha hagyják a szakembereket dolgozni.