Befutottak az első számok a mobilpiac második negyedéves teljesítményét illetően, és továbbra sincs oka örömre a gyártóknak. Néhány hónappal ezelőtt még arról beszéltek, hogy az év második fele végre fellendülést hozhat majd, de egyre biztosabbnak tűnik, hogy a pezsgő egyelőre maradhat a hűtőben, nem lesz ok az ünneplésre.
A Canalys és a Counterpoint Research is most publikálta az előzetes számítások szerinti adatokat, és mind a két elemzőcég arra jutott, hogy az eladások ezúttal is csökkenést mutatnak éves összevetésben. A számokban van egy kicsi eltérés, de abban egyetértés van, hogy nem látni, mikor jöhet a fordulópont, mert nagyon lassan regenerálódik a szegmens.
Az első negyedévben a Canalys 12%-kal csökkent eladásokról beszélt, most pedig 11%-os mínuszba futott az okostelefonok eladása. A Counterpoint pedig kicsit pozitívabb volt, ott a szakemberek arra jutottak, hogy csak 8 százalékkal fogyott kevesebb készülék, mint egy évvel korábban. Az elemzők egyaránt arról számoltak be jelentéseikben, hogy nem volt olyan gyártó az első öt között, amelyiknek ne csökkent volna a forgalma.
A különböző elemzések nagyjából ugyanarra jutottak. Míg az idei első negyedévben az Apple nagyon jól szerepelt, addig az áprilistól júniusig tartó időszakban már ugyanúgy visszaesett, mint a többiek, és pont olyan piaci részesedést tudott összehozni, akárcsak egy évvel ezelőtt. Ez megerősíti azt az elméletet, miszerint a cégnek csak azért szalad meg a szekere az év elején, mert a gyártási nehézségek miatt sokan eltolták a vásárlást az ünnepi időszakról. Az Apple egyébként a második helyen zárt a Samsung mögött, a piacvezető 21-22%-os részesedése mellett az iPhone-ok a forgalom 17%-át tudták biztosítani.
A Xiaomi stabilan a harmadik erő maradt a második negyedévben is, és egy kicsi előnyt is képes volt kidolgozni a negyedik helyen befutó Oppo előtt. Az egyik elemzés 12, a másik pedig 13 százalékra teszi a vállalat piaci részesedését. Mögötte a negyedik helyen az Oppo mind a két elemzőcég statisztikája szerint 10 százalék körüli részesedéssel tudott végezni, szóval itt már egyetértés van a Canalys és a Counterpoint között. A top 5 utolsó helyét elfoglaló Vivónak pedig 8%-os szelet jutott a képzeletbeli tortából.
A prémium készülékek forgalma folyamatosan emelkedik. A Counterpoint a 600 dollárnál drágább eszközöket sorolja ide. Persze az általános áremelkedéseknek köszönhetően ma már a középkategória teteje húzódik 600 dollárnál, tehát ennek is betudható az a változás. A prémium mobilok terén egyértelműen a Samsungnak és az Apple-nel áll a zászló – jelentette ki a Counterpoint. Arról pedig már a Canalys számolt be, hogy a Vivo, az Oppo, a Xiaomi és a Transsion minden eddiginél nagyobb részesedéssel rendelkezik a 200 dollárnál olcsóbb okostelefonok tekintetében.
Az eladási adatokból azt is lehet látni, hogy az Oppo számára nem igazán áll a zászló Európában, egyre jobban csökken a piaci részesedése, ami abból a szempontból nem meglepő, hogy folyamatosan szorul kifelé az öreg kontinensről. Egyre több helyről vonul ki, és persze a vásárlók sem olyan bizalommal állnak hozzá, mint akár egy évvel ezelőtt.
Érdekes lesz azt látni, hogy mikor lesz képes a mobilpiac újra növekedést elérni. Az idei második negyedév ugyanis már zsinórban a hatodik három hónapos ciklus volt, amikor a mérleg nyelve negatív irányba billent, és szinte borítékolható, hogy a következőben sem lesz ez másként.