Az Amazon azok közé tartozik, akinek a pandémia eleinte lényegében jól jött, mert jelentősen megemelkedett az online kereskedelem forgalma. A platform meredek felívelésbe kezdett tavaly, most viszont kifogyott a hajtóműből az üzemanyag. Ezzel azonban még számoltak is az elemzők azzal viszont nem, hogy a Rivian össze fog omlani.
Az előrejelzett 116,3 milliárd dollárt némiképp überelve, 116,44 milliárd dolláros árbevétellel zárta az idei első negyedévet az Amazon. Az e-kereskedelmi óriás 7 százalékkal tudta növelni a forgalmát éves összevetésben, ami érdekes módon számára legalább akkora tragédia, mintha mínuszba billent volna a mérleg nyelve. Tudniillik az Amazon igazából 2001 óta nem teljesített ennyire gyengén. Több mint 20 éve nem volt arra példa, hogy éves összevetésben egy számjegyű lett volna a forgalom emelkedése.
Egy évvel korábban a vállalat 44 százalékos brutális felszaladásban volt a koronavírusjárvány miatt, és ez volt az, ami kibillentette az egyébként kiegyensúlyozott szereplésben. A vállalat el is mondta, hogy igazából egyáltalán nem állnak rosszul, de a befektetőket ez a jelek szerint nem annyira hatotta meg, ugyanis kb. 10%-os árfolyamesés történt zárás után a tőzsdén.
Andy Jassy, az Amazon vezérigazgatója elmondta, hogy 15 hónap alatt sikerült teljesíteniük a három éves tervet. Reagálva ezzel a túlzott elvárásokra, amit a céggel szemben támasztottak a befektetők.
Kellemetlen helyzetben van most az Amazon, de látni kell azt, hogy van nagyobb problémája is, amit még csak nem is házon belül kell keresni, mert a gondot a Rivian jelenti. Ebben az autógyártóba az Amazon már akkor beszállt, mielőtt tőzsdére ment, és a részvénykibocsájtást követően úgy tűnt, hogy ez egy elképesztően jó döntés volt, hiszen megduplázta vele a nyereségét a vállalat az előző negyedévben. Mostanra azonban a helyzet teljesen megfordult.
Az idei évben a Rivian értéke fokozatos lejtmenettel a harmadára olvadt, a mindenkori csúcstól pedig már 75%-os mínuszban van. Ezzel pedig az aktuális negyedévben lényegében el is ment az Amazon egész profitja, sőt mi több, veszteséget volt kénytelen jelenteni. 3,84 milliárd dollár lett a vesztesség, és csak a Rivianon 7,6 milliárd dollár úszott most el. Egyébként sem volt jó időszaka ebből a szempontból az Amazonnak, mert a működési profitja 3,7 milliárd dolláros szinten alakult a tavalyi 8,9 milliárd dollárt követően.
Az Amazon aranytojást tojó tyúkja egyébként jól teljesít, a felhős szolgáltatások alapját biztosító Amazon Web Services kiválóan erősödött, egy év alatt 36,5 százalékos növekedést mutatott be, amivel 18,44 milliárd dollárra ért fel, túlteljesítve az előzetesen várt 18,27 milliárd dollárt. Az AWS mindent megtett azért, hogy az Amazon jobb pénzügyi helyzetbe kerüljön, ugyanis 6,5 milliárd dollárnyi profitot termelt magában, ami 57%-os felívelést jelent egy év alatt.
A reklámok azok, amik például már alulteljesítettek, és hozzájárultak a cégnyereségének a csökkenéséhez. A hirdetésekből most 7,87 milliárd dollár folyt be, miközben az előző negyedévben ezen a területen már 9,7 milliárd dollár volt a bevétel. Az online kereskedelemben is történt némi csökkenés, még éves szinten vizsgálva is. És a szolgáltatások továbbértékesítésén is veszített valamennyit a cég az elmúlt hónapokhoz képest.
Az Amazon egyelőre még viszonylag jól áll a tőzsdén, de amennyiben még egy hasonlóan gyenge negyedévet fut, elképzelhető, hogy a Netflix és a Facebook cipőjében találhatja majd magát.