A Canva az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerét tudta elérni a grafikus szoftverek piacán. A vállalat a dinamikus fejlesztésekkel és a felhasználói igények hatékony, ambiciózus lekövetésével hatalmasra tudott nőni, és olyanokat is ki tudott szolgálni, akiknek nincsen grafikus képzettsége, csak szeretnék a kreativitásukat kiélni. A cég most egy hatalmas felvásárlást jelentett be, amivel elég egyértelműen az Adobe babérjaira törhet.
A Serif akvizíciójáról döntött a Canva. A Serif neve valószínűleg nagyon kevesek számára ismert, de az Affinity talán már szélesebb közönség számára cseng ismerősen. Az Affinity név alatt a Serfi fejlesztői három jelentős grafikus szolgáltatást biztosítanak a felhasználók számára. Ezek az Affinity Designer, Affinity Photo és Affinity Publisher nevekre hallgatnak, és nagyjából kijelenthető, hogy az Adobe által fejlesztett Illustrator, Photoshop, és InDesign szoftverek számára jelentenek konkurenciát.
A párhuzam az Affinity és az Adobe alkalmazások között nagyon erős, és a Canva már eddig is arra törekedett, hogy az Adobe által uralt piacból minél nagyobb szeletet tudjon kihasítani. Ezzel a felvásárlással minden eddiginél erősebb lehet a piaci verseny a két cég között, és bizony az Adobe-nak van mitől tartania, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a Canva már eddig is mennyire hatékonyan tudott új ügyfeleket behálózni.
Januári beszámolók szerint a Canvát már több mint 170 millió ember használja havi rendszerességgel globálisan, ami egy nagyszerű eredmény. Az Affinity felvásárlásával pedig egyrészt azonnal új felhasználókra tesz majd szert, és növekedni is magabiztosabban tud majd. Eddig a vállalat a professzionális grafikusokat azért nem feltétlenül tudta megfogni, de az akvizíciót követően ez a helyzet megváltozhat.
A Canva eddigi legnagyobb üzlete ez, aminek hatalmas a tétje.
Hivatalosan a felek nem közölték, hogy mekkora összeget fizetett ki a vállalat az akvizíció során, de mostanra ez nagyjából kiderült. A Bloomberg beszámolója úgy fogalmazott, hogy többszáz millió fontról beszélhetünk. Alternatív forrásokból származó információk szerint 300 millió font lehetett a vételár. A Canva pedig ezt megerősítette újságírói kérdésekre válaszolva. Az Affinity szoftverekkel a Canva más felhasználói közönséget szeretne elérni, mint amit eddig kiszolgált.
„Míg az elmúlt évtizedben a Canvánál nagy hangsúlyt fektettünk a tervezői képzettséggel nem rendelkező kreatívok 99 százalékának elérésére, addig a piac magában foglalja a professzionális grafikusok halmazát is. Az Affinity-vel való összeolvadást követően izgatottan várjuk, hogy a tervezői munkával foglalkozók teljes spektrumát képesek legyünk kiszolgálni, és csatlakozhassanak az utazásunkhoz.” – jelentette ki vállalat a közleményében.
Az Affinity szoftvereit 3 millióan használták eddig globálisan, ami nem egy hatalmas szám, de a Canva valószínűleg az átvételt követően azonnal komoly marketing kampányba kezd majd, hogy gyors növekedést érjen el. A cég mind a 90 dolgozóját átveszik az akvizíciós keretében, és a fejlesztői csapat továbbra is a megszokott formában dolgozik majd tovább, de idővel természetesen mindenképpen változásokra kell számítani.
A Canva még nem lépett tőzsdére, de a legutóbbi privát vásárlási lehetőség alkalmával 26 milliárd dollárra értékelték. Ez nagyon szép eredmény, de azt is látni kell, hogy amikor csúcson volt 2021-ben, akkor 40 milliárd dolláros értékbecslés mellett lehetett részesedést vásárolni a befektetőknek.