A tavalyi év egyik nagy sikereként elkönyvelt, 195 ország által aláírt párizsi klímaegyezmény értelmében minden csatlakozó ország komoly vállalásokat tett az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében. Úgy tűnik, hogy a franciák meg is kezdik saját terveik teljesítését, hiszen a kormány a napokban bejelentette, hogy a következő években ezer kilométernyi utat burkol le strapabíró fotovoltaikus panelekkel, amelyek összesen 5 millió ember számára szolgáltatnak majd energiát.
A Wattwaynevű projektet öt éven belül szeretnék teljesíteni, és ha sikerrel jár a projekt, ez lesz a legnagyobb szabású hasonló vállalkozás. Napelemes burkolatokkal persze már korábban is próbálkoztak a szakértők a világ több pontján, ez lesz azonban az első alkalom, hogy ilyen hosszúságú közútra telepítenek fotovoltaikus paneleket, amelyek az ország lakosságának 8 százaléka részére kínálnak megújuló energiát.Az utakra helyezendő panelek nem egészen olyanok, mint a kereskedelmi forgalomban kapható „mezei” napelemek. A 7 milliméter vastag, 15x15 centiméteres panelekben egy nagyon vékony réteg polikristályos szilícium gondoskodik a napenergia elektromos energiává alakításáról, ezt a vékonyfilm-réteget pedig egy átlátszó, erős védőbevonat borítja. A kész struktúra elviekben ellenáll a legnehezebb gépjárműveknek is: a tesztek szerint az elemek karcolások nélkül kibírják akár egymillió kamionkerék áthaladását is.
A paneleket elviekben egyszerűen rá lehet telepíteni a meglévő utakra, vagyis nincs szükség ezek jelentősebb átalakítására, ami jelentősen csökkenti a projekt költségeit. A becslések szerint a napelemes burkolat nagyjából 10 évet bír ki, vagyis élettartamra felveszi a versenyt a jelenleg használatos útburkolatokkal, azokon a helyeken pedig, ahol nincs kitéve nagyobb igénybevételnek, például a kevésbé forgalmas utakon és a parkolókban, akár 20 évig is sértetlen maradhat.
A panelek ugyanakkor egy kicsit rosszabbul teljesítenek, mint a hagyományos fotovoltaikus cellák, hiszen 18‒19 százalék helyett csak 15 százalékos hatásfokkal működnek. Ennek ellenére a projekt felelősei szerint a különleges útburkolat 4,5 métere elegendő energiát termelhet egy átlagos francia háztartás igényeinek kielégítésére, a fűtést leszámítva. Ez azt jelenti, hogy egy kilométernyi út megoldást jelenthet egy 5000 fős település árammal való ellátására.
A projekt költségeivel kapcsolatban egyelőre nem sok információ került nyilvánosságra, de Ségolène Royal ökológiai és energiaügyi miniszter elmondása szerint a finanszírozás nem lesz probléma. A kezdeményezéssel kapcsolatban ugyanakkor jó néhány technikai kérdés is megválaszolásra vár, hiszen arról egyelőre nem nyilatkoztak az illetékesek, hogy konkrétan hogyan akarják telepíteni a paneleket, illetve hogyan kötik össze a rendszert az országos elektromos hálózattal.