Shop menü

MEGZUHANT A MOBILPIAC (IS) AZ ELSŐ NEGYEDÉVBEN

Az Apple nagyon közel került ahhoz, hogy mérföldkőhöz érjen, miközben ahogy arra számítani lehetett, az eladások jelentősen csökkentek.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
Megzuhant a mobilpiac (is) az első negyedévben

A Canalys gyorsjelentése szerint az okostelefonok piaca is nehéz helyzetbe került az év elején, illetve inkább úgy helyes a mefogalmazás, hogy folytatódott a szegmens mélyrepülése. Még a második negyedévben is hasonló lehet a helyzet, és ideális körülmények között az év végére jöhet némi emelkedés.

A piaci analízisek alapján 12 százalékkal csökkent az okostelefonok forgalma 2023 elején.

2020 elején a mobilpiac nagyon megzuhant a COVID-19 miatt, de 2021 első negyedévében már egy hatalmas fellendülés jött. Akkor mindenki úgy gondolta, hogy ez huzamosabb ideig kitarthat majd, de jött a háború, melynek hatására a gazdaságok megrogytak, és villámgyors trendfordulás történt. 2022 elején már újabb mélyrepülés indult el, mostanra pedig még alacsonyabb szintre süllyedtek az eladások. Alig fogyott több készülék a Canalys adati szerint, mint a járvány legrosszabb időszakában.

Galéria megnyitása

Bőven 300 millió alá zuhant az eladott okostelefonok darabszáma. Több mint 10 negyedév telt el azóta, hogy hasonlóan gyenge volt a piac teljesítménye. Sanyam Chaurasia, a Canalys szakembere arról beszélt, hogy ez senkit nem lepett meg, és igazából az elemzői várakozásokon belül maradt a forgalomcsökkenés. Voltak olyan piacok, amik ennél is sokkal nagyobb visszaesést produkáltak, ilyen volt a PC piac is, amiről néhány napja számoltunk be.

A Samsung és az Apple párharca kiélesedett az idei első három hónapban. Az Apple majdnem meg tudta előzni a Samsungot az első negyedévben, és hajszálra volt attól, hogy piacvezető legyen. Ilyenre nem volt példa az elmúlt időszakban, csak az utolsó negyedév az, amiben az iPhone-ok csúcsra szoktak érni. Ezúttal az billenthette meg a mérleget, hogy az Apple komoly ellátási gondokkal küzdött, ezért sok rendelést nem tudott teljesíteni az ünnepi időszakban, és az eladások egy jelentős része átcsúszott 2023-ra.

Galéria megnyitása

A Canalys összeállítása alapján a Samsung piaci részesedése az egy évvel ezelőtt 24 százalékról 22%-ra olvadt, miközben az Apple 18 százalékról képes volt 21%-ra erősíteni. A Xiaomi nagy vesztese volt az első negyedévnek, már csak 11%-os rész jutott neki a hatalmas piacból, miközben egy évvel korábban még 13%-kal büszkélkedhetett, de már akkor is messze volt a csúcstól. A harmadik helyet így is tartja, de igazából már nem sok választja el attól, hogy hátrébb csússzon.

A statisztikai adatok alapján az Oppo képes volt egy minimálisan erősíteni, legalábbis a piaci részarány tekintetében. Feljött 10 százalékra, és ezzel bizony erőteljesen megközelítette a Xiaomit. Egy éve még négy százalékkal volt lemaradva, most viszont már csak egyetlen százalék választja el a dobogótól. Eközben a Vivo a részesedést tekintve maradt azon a szinten, ahol egyébként is állt, 8 százalékkal kell beérnie a testvére mögött. Hiszen az Oppo és a Vivo is a BBK Electronics égisze alatt üzemel.

Galéria megnyitása

Chaurasia elmondta, hogy a gazdasági környezet már javulást mutat, és a gyártók részéről azt látják, hogy elkezdtek többet költeni a hirdetésekre, promóciókra. A megnövekedett markating aktivitás már valószínűleg annak tudható be, hogy arra számítanak, hogy újra fellendülhet a kereslet. A Canalys elemzője azonban arra figyelmeztet, hogy az elemzéseik alapján nem fog hamar eljönni a Kánaán. Különösen az olcsóbb készülékek fogynak kisebb mennyiségben, mert azokat olyanok vették, akik nehezebb anyagi körülmények között élnek, és nekik most a mobilvásárlásra nem igazán marad.

Galéria megnyitása

Azt is megtudhattuk, hogy a gyártók kénytelenek voltak a rendeléseiket csökkenteni, és emiatt egy-egy termék hosszabb ideig maradhat forgalomban. Az eladások tartós visszaesése negatív hatással lesz a beszállítókra is, de a COVID-19 óta legalább már azt tudják, hogy hirtelen nem húzhatják be a féket. Most nem kell attól tartani, hogy ellátási nehézségek lennének, mikor a kereslet megindul felfelé. És nem is számítanak arra, hogy most hirtelen nőne meg az emberek vásárlókedve.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére