A hirdetési piac egyre jobban pörög globálisan, miközben azt is hozzá kell tenni, hogy fokozatosan nehezebb és nehezebb helyzetben van. A szabályozók azon dolgoznak, hogy minél kevesebb felhasználói adat kerüljön ki, emiatt azonban a célzott reklámok ellehetetlenülnek, így a hirdetések hatékonysága jelentősen csökken. Hogyan lehet ezt ellensúlyozni? Például még több reklámot kell bevetni.
Az okostelefonokon a legtöbb alkalmazásban megjelennek valamilyen formában hirdetések, főleg akkor, ha azokat ingyen, vagy minimális összegért kínálják a fejlesztők. Ma már az sem meglepő, ha egy a gyártó által előre telepített programban találkozik az ember egy-egy hirdetéssel felugró ablak vagy egy kisebb sáv formájában, de ezeknél indirektebb módokkal is össze lehet futni.
Az agresszívabb programok esetében van úgy, hogy értesítésekkel is felbukkannak reklámok a mobilon. Ezeket persze a legtöbben egy mozdulattal „kidobják”, de az az igazság, hogy mégis nagyon jó elérést tudnak az értesítések felmutatni. Ennek pedig részben az az oka, hogy a lezárt képernyőn is azonnal lehet ezeket látni, és kitatások szerint az emberek a lezárt képernyőn megjelenő dolgokra naponta többször néznek rá, és ezekre nagyobb figyelmet szentelnek.
Erről már korábban az Apple is beszélt, amikor az iOS 16 operációs rendszert bejelentette. Az iOS 16-tól kezdve az emberek csinosíthatják a lezárt képernyőt, cserélgethetik majd a csinos grafikákat használó órákat, alakíthatják a megjelenő szövegek betűtípusát, és színekhez igazított háttérképeket alkalmazhatnak. Minden eddiginél több információ is megjelenhet majd a lezárt képernyőkön, alkalmazásokat is ki lehet majd ide emelni, és igen, elvileg akár reklámok is felbukkanhatnak. Az Apple nem emelte ki, hogy hirdetéseket pakolhatnak majd a gyártók a lezárt képernyőre, de ez a téma egyre felkapottabb.
A lezárt képernyőt hirdetésekkel megtöltő alkalmazás nem új dolog, Ázsiában már egészen ismert jelenségről van szó, de a nyugaton ez még nem annyira jellemző. A mostani hírek egy indiai cég fejlesztését kapták fel, a Glance az, aki már egy ideje kínál erre a reklámformára egyedi megoldást. Az iOS 16 újítása és a Glance fejlesztése között nincs semmilyen párhuzam. Legalábbis egyelőre nincs arról szó, hogy az Apple azért fejlesztette tovább ezt a felületet, hogy képes legyen rajta hirdetéseket megjeleníteni, és bízunk abban, hogy a fejlesztőknek nem ez lesz az első gondolata, amikor elkezdenek optimalizálni az iOS 16-ra.
Az Apple egyébként a zártsága mellett nem is egyszerű terep ebből a szempontból, a Glance által fejlesztett alkalmazás sem az iPhone-okat vette célba, hanem az androidos eszközökre lett szabva. A program képes arra, hogy az egyéb grafikus elemek hátterében jelenítsen meg akár teljesképernyős reklámokat az okostelefonokon. A Glance nemcsak a reklámozásra szolgál, folyamatosan, minden feloldásnál frissül és változatos tartalommal tud szolgálni, híreket, videókat, játékokat tud mutatni. A megjelenő tartalmakat kártyákon tálalja a szolgáltatás.
A cég elmondása alapján az emberek átlagosan 65 alkalommal néznek rá a lezárt képernyőjükre naponta. Szóval nem meglepő az, hogy a reklámos ágazat ebbe az irányba halad, és éppen ezért az emberek már most aggódnak amiatt, ha bármilyen formában ezen a területen van mozgolódás, ami teljesen érthető. A Glance a fejlesztők bevallása szerint már 400 millió készülékre lett telepítve Ázsiában.
Ameddig csak egy ilyen felkapott programról van szó, addig talán nem kell attól tartani, hogy ez a reklámforma gyorsan utat törne magának. Legalábbis ezt lehet gondolni. Azonban a helyzetet árnyalja, hogy a Glance fejlesztője, InMobi Group bizony olyan körökben mozog, amikben benne van a Samsung és a Xiaomi is, sőt mi több, a Google befektetőként van mögötte jelen. Ráadásul biztosan lesz idővel konkurense is a Glance-nek, mert ha a fejlesztők azt látják, hogy ennek sikere van, akkor biztosan megpróbálnak majd a népszerűségből részesülni.
Érdekesség egyébként, hogy az Amazon már nagyon régen „feltalálta” ezt a reklámozási formát, és az Egyesült Államokban igazából emberek millióihoz jutott már el olyan eszköz, amin ezzel szembesülhettek. A Kindle készülékeket kicsit olcsóbban lehet megvásárolni reklámokkal támogatva, és ezek a reklámok például a lezárt képernyőn jelentek meg.