A Tesla elképesztő mélységekbe zuhant áprilisban, májusban, ami több egymást erősítő hatásnak volt betudható. A legfrissebb eladási adatok azonban már arról tanúskodnak, hogy újra szárnyal a járműgyártó. Már éves szinten is lehet növekedéseket látni az értékesítési adatokban, ami eddig egyáltalán nem volt jellemző 2025-ben.
Az értékesítések megzuhanásának az egyik fő oka az volt, hogy a cég nagyon rosszul kezelte a Model Y esetén a generációváltást. Már hónapok óta lehetett tudni, hogy jön a „Juniper” fantázianevű modellvariáns, de sokkal nehezebben indult meg a szállítása, mint amire számítani lehetett. De szép lassan kezd magára találni a cég, és a forgalomba helyezett autók mennyisége is elkezdte ezt tükrözni.
Tíz hetes csúcsot döntött a Tesla értékesítés Kínában, több mint két hónapja nem szerepelt olyan erősen a cég, mint az elmúlt héten.
Kínában a 24. héten 15 500 új Tesla gördült az utakra, ami heti összevetésben 79,4 százalékos emelkedést jelent. Persze a heti adatokat nem feltétlenül érdemes összevetni, mert ebben elég erőteljes hullámzás lehet. Viszont a tavalyi év 24. hetében mért értékesítési adathoz képest is 32,5%-kal jobb adatról beszélhetünk.
Az autógyártót elképesztően sok támadás érte az elmúlt hónapokban változatos okoktól vezérelve, de egyre biztosabb, hogy innentől az eladások emelkedésnek indulhatnak. Biztosan lesznek olyan helyek, ahol nem tudja a korábbi sikereit megismételni a Tesla, de Norvégiában például remekel a cég az utóbbi időben.
Volt olyan nap, mikor 300 új Teslát adtak át a norvégoknál, amire az elmúlt 2 évben nem volt példa. Mondanunk sem kell, az új Model Y adja az értékesítések túlnyomó többségét. Norvégiában a második negyedévben már éves szinten is növekedésre lehet számítani a gyenge első negyedévet követően.
Spanyolországban újra piacvezető lett a Tesla a tisztán elektromos autók eladását tekintve, ott már a BYD-tól kellett visszaszereznie a vezető pozíciót. Miközben Áprilisban még a Kia és a Renault is elé tudott keveredni. Az Egyesült Királyságban tragikusan szerepelt eddig 2025-ben, még májusban is utolsó volt a nagy gyártók között, de ahogy felpörgött június elején a Model Y-ok kiszállítása, pillanatok alatt visszaelőzte a legtöbb riválisát, és a VW mögé besorolt a 2. helyre. viszont innen még újabb emelkedés várható.
Összesített EU-s adat még nincs, de Norvégiában, Dániában, Svédországban, Hollandiában, Olaszországban, Izlandon, Svájcban, Spanyolországban, Csehországban és az Egyesült Királyságban három hete jelentősen nőnek az eladások. Május végétől nézve 34,8, 32,9 és 12,2%-os emelkedés volt az előző héthez képest, szóval szépen épül vissza a Tesla forgalma, és a 24. hétben az idei év legjobb eredményét hozta a vizsgált piacokon.
Ezek az eredmények éppen azt követően jöttek össze, hogy Elon Musk lemondott a kormányzati pozíciójáról, és hátralépett a politikától. Mondanánk, hogy a kettő között van összefüggés, de valójában erről szó nincs. A felfutás szinte kizárólag annak tudható be, hogy a Model Y szállítások elkezdtek felpörögni.
Mindenképpen örömteli lehet a Tesla és a befektetői számára, hogy elkezdett emelkedni a forgalma, de ettől függetlenül könnyen lehet, hogy sok helyen már képtelen lesz olyan jelentős piaci részesedést visszaépíteni, ami korábban jellemezte a céget. Elemzők az áprilisi adatokat követően figyelmeztettek arra, hogy a Tesla olyan mértékben veszít piacot, ahonnan kétséges a visszatérés. Az elmúlt hónapokban a konkurencia magára talált – miközben a Tesla esett, a villanyautók forgalma szinte mindenhol nőtt. Kínában a BYD mellett a Xiaomi nagyon erős lett, Európában pedig ugyancsak kezd előre törni a BYD, de a Volkswagen, a BMW és a Ford is elég jól szerepel.
Magyarországon a Tesla 116 autót adott el májusban, és 96 százalékban Model Y-okat vettek a hazai vásárlók. Tavaly jobban fogyott a Tesla itthon, 27%-os csökkenés mérhető itthon a 2024-es számokhoz képest, és nem is hazánkban nem úgy fest, hogy elérheti a vállalat a 2024-es rekord év forgalmát, de majd meglátjuk, mit hoznak a következő hónapok. A magyar piacon a villanyautóknak csak 7,3%-os részesedése volt a múlt hónapban, és azon belül is csak 14,5 százalékot tudhat magáénak a Tesla.