Bár a naptári évből még hátra van két hónap, de az Apple a pénzügyi évét most zárta, és panaszra egyáltalán nem lehet oka. Annak ellenére, hogy a legtöbb nagy vállalatnál már apadásnak indult a profit, és a bevétel is nehezen növekedett tovább, a cupertinóiak még egészen jól állnak. Már azt is tudjuk, hogy a mobilpiacon csak nekik sikerült erősíteni a top gyártók körében.
A szeptemberrel zárult negyedévet az Apple egy decens, 90,15 milliárd dolláros eredménnyel tudta lezárni, ez csaknem 7 milliárd dollárral haladja meg az egy évvel korábbi eredményt. A szolgáltatásokból majdnem 20 milliárd dollár származott, de ezúttal ennél érdekesebb, hogy éves szinten mit produkált a vállalat. Az Apple 394,3 milliárd dolláros bevételt tudott összehozni, ami egy 10 százalékos növekedést jelent a 2021-es pénzügyi évben elért eredményhez képest.
A vállalt profitja alulról karcolja a 100 milliárd dollárt éves szinten.
Az Apple negyedéves nyereséges 20,7 milliárd dollár lett, ami nagyjából ugyanannyi, mint az egy évvel korábban összehozott eredmény. Normál esetben ez rossznak számítana, de látva azt, hogy jóformán minden cégnél csökkent a profit, ezt a mutatványt szinte sikernek könyvelheti el a vállalat. De az igazán szép az, hogy 99,8 milliárd dollárnyi nettó hasznot termelt a 2022-es pénzügyi év folyamán, ami azt jelenti, hogy kb. 5,1 milliárd dollárral sikerült megjavítani a tavalyi rekordot.
Azt lehetett látni egész évben, hogy azért már egy kicsit kisebb nyereségmutató az Apple forgalmában, és az elmúlt negyedév is erre erősített rá. Elnézve az iPhone 14 szériát, jó eséllyel továbbra is csökkenni fog az Apple profittermelő képessége, de még így is 25% körül van. Az iPhone 14 Pro drága lett, többe kerül a gyártása, mint bármelyik eszköznek korábban, az iPhone 14 sorozat tagjai pedig gyengébben fogynak, mint ahogy azt a cég várta.
A különböző ágazatok közül az iPad az egyedüli, ami éves szinten visszaesett. A táblagépek iránt a pandémia alatt nagy volt az érdeklődés, de már egy ideje lehet látni a visszaesést, és a jelek szerint ez alól nem kivétel az Apple sem. Tavaly még 8,25 milliárd dollárja származott a cégnek a tabletek eladásából most viszont ezen a ponton „csak” 7,17 milliárdos eredményről számolhatunk be.
Az iPhone-ok eladásával egyelőre nincs gond, bár vannak arra utaló jelek, hogy a mostani negyedévben már megcsappanhat egy kicsit a forgalom, legalábbis a tavalyi számokhoz képest. Most egyelőre nézzük, mit hozott az elmúlt negyedév. 42,62 milliárd dolláros bevétele volt az Apple-nek csak az okostelefonokból, miközben tavaly ez a szám még 38,8 milliárd dollár volt.
A Mac részleg és a viselhető kiegészítők területe is jól alakult. A különböző számítógépek eladásával az Apple 11,5 milliárd dollárt kalapozott össze, éves szinten ez nagyjából 25 százalékos gyarapodás, hiszen tavaly ilyenkor csak 9,1 milliárd dollár folyt be erről a területről. A viselhető kiegészítők és egyéb termékek értékesítése pedig immáron 9,65 milliárd dollárt termelt, ami közel 900 millió dolláros emelkedést jelent éves összevetésben.
Van azonban olyan dolog is, ami kifejezetten aggasztó lehet a vezetőség számára. A sikerek mellett a szolgáltatásokból befolyó pénzre érdemes egy kicsit több figyelmet szentelni. Korábban az volt a terv, hogy a szolgáltatásokból származó bevétel idővel akkorra lesz, mint az iPhone-okból származó pénz, és már az előző negyedévben is drasztikus lassulás állt itt be, most pedig először fordult az elő, hogy negyedéves szinten csökkenés történt.
Az Apple éves összevetése még többnyire rendben van, bár azt lehet látni, hogy most nem sikerült nagyot előre lépni, de azt is látni kell, hogy az előző, és még az azt megelőző negyedévben is több volt ezen a ponton a bevétel, mint a most elért 19,19 milliárd dollár. Szóval egy olyan folyamat akadt itt meg, amire a cég egészen biztos, hogy nem számított. És ezen a ponton hívnánk fel arra a figyelmet, hogy a cég éppen most döntött úgy, hogy átfogó, globális áremelést hajt végre. Ezzel gondoskodik arról, hogy a következő negyedévben már biztosított legyen a bevétel növekedése.
Minden egyéb területen is emelt árakat az Apple az elmúlt hetekben, főleg az Egyesült Államokon kívül történtek jelentős áremelkedések. Nagyon részen nem volt ehhez hasonló árkorrekció az Apple-nél, és szinte biztosak vagyunk abban, hogy ez meglátszik majd a bevételeken is.