A villanyautózásról még most is úgy lehet beszélni, hogy az a jövő, noha nagyon sokan közlekednek már olyan járművel, amit tölteni lehet és több mint 50 km-t képes megtenni kizárólag elektromos hajtással. A robbanás viszont még odébb van, de nagyon gyorsan közeledik, és az Európai Unió szeretne erre felkészülni.
Mostanra több olyan törvényt is elfogadtak globálisan és az EU-ban, ami az autógyártókat a teljesen elektromos meghajtású járművek felé terelik. Igazából az elkövetkezendő 5-10 évben egy nagyon intenzív átalakulásra számít szinte mindenki ezen a fronton, viszont azt látni kell, hogy nemcsak az autógyártókra vár még nagyon sok munka emiatt. Infrastrukturális fejlesztésekre számos szempontból lesz szükség, és ebben számos ágazat érintett. Annak érdekében, hogy minden rendben menjen, az Európai Tanács most újabb jogszabályokat fogadott el.
Igyekeznek mindenkit a megfelelő irányba terelni, és most arról döntöttek, hogy a transzeurópai közlekedési hálózatot (TEN-T) kötelező lesz felszerelni gyorstöltő hálózattal. Az ajánlás szerint 2025-től mindenhol olyan töltőpontokat kell majd létesíteni, amik legalább 150 kW-s teljesítményre lesznek képesek. Ezeket kellő sűrűséggel kell kialakítani, az útvonalak mentén legfeljebb 60 kilométerenként kell majd ilyen gyorstöltőket kiépíteni.
A gyorstöltőhálózatot úgy kell felépíteni, hogy az nemcsak személyautókat, hanem teherautókat is képes legyen kiszolgálni. Az EU már azzal is számol, hogy az áruszállításban is egyre nagyobb teret nyer majd az elektromos járművek alkalmazása. Sőt mi több, az új törvényben szerepel az is, hogy a kiemelt fontosságú közlekedési útvonalak esetén, ugyancsak 60 km-enként minimum 350 kW-s töltőket is létesíteni kell majd nehézgépjárművek számára, és nagyobb transzeurópai közlekedési útvonalon is meg kell ezt lépni, de szélesebb körben elég lesz ezt 100 km-enként egy ponton biztosítani. 2030-ra viszont a teljes érintett úthálózatnál meg kell ezt oldani.
A rendelet szerint a hidrogénkutakat is ki kell terjeszteni, az EU ugyanis komolyan számol azzal, hogy az ilyen alternatív üzemanyaggal hajtott járművek is szélesebb körben elterjedtek lehetnek majd. De ebben az esetben nem 2025, hanem eleve 2030 a céldátum, és elég lesz 200 kilométerenként egy töltőállomást biztosítani. Az Euórpai Tanács arról is határozott, hogy a nagyobb kikötőkben is biztosítani kell majd az elektromos töltési lehetőséget a tulajdonosok számára. Továbbá a reptereken is gondoskodni kell majd a töltőpontok létesítéséről több lépcsőben 2025-től.
Azt is leszögezték az új jogszabályban, hogy az elektromos áram árait minden állomáson teljesen átláthatóan és egyértelműen kell feltüntetni minden járulékos költséggel együtt. Sőt mi több, a lehető legegyszerűbb fizetési lehetőségről kell gondoskodni, nem köthetőek az új gyorstöltési pontok előfizetésekhez, külön szolgáltatásokhoz. Mindenhol lehetőséget kell nyújtani az érintésmentes és kártyás számlarendezésre.
Ezzel pedig még mindig nincs vége, ugyanis az üzemeltetőknek egy egységes rendszeren keresztül folyamatosan kötelező lesz arról tájékoztatást biztosítania, hogy milyen állapotban vannak a különböző töltési pontok. Láthatóvá kell tenni távolról, ha valamiért üzemen kívül van egy oszlop, s azt is, ha foglalt éppen. Így lehet az utazás simaságát garantálni. Ha várni kell, abban az eseten az előre látható várakozási időnek is meg kell majd jelennie.
Fontos az is, hogy töltési pontokon 2026-ra minimum 400 kW összteljesítményt kell majd biztosítani általánosan, 2028-ra pedig már legalább 600 kW-ra kell bővíteni a töltési kapacitását a különböző töltőhelyeknek. Ezeken felül pedig folyamatosa jönni fognak még hasonló szabályozások, hogy az elektromos átállás lehetőleg zökkenőmentesen menjen.