IDC: 2018-ban taroltak a kínai gyártók a mobilpiacon

De mégy így sem lett a Huawei a második legnagyobb szereplő, megőrizte a helyét az Apple, a Samsung pedig továbbra is magasan vezet.

IDC: 2018-ban taroltak a kínai gyártók a mobilpiacon

Az IDC szokásához híven egyszerre hozta nyilvánosságra a tavalyi utolsó negyedéves eredményeket és az éves összesített értékesítési adatokat. Kiderült, hogy a várakozásoknak megfelelően csökkentek a mobileladások, és az sem kérdéses már, hogy a Huawei-nek végül nem sikerült lenyomnia az Apple-t – de nagyon szoros volt a befutó.

2017 ünnepi időszakában még 394,6 millió okostelefont értékesítettek világszerte, tavaly viszont már csak 375,4 millió eszköz talált gazdásra, ami 4,9 százalékos visszaesést jelent. És hasonló mértékben, 4,1 százalékkal csökkent az éves forgalma is a gyártóknak; 2018-ban összesen 1,405 milliárd új mobilt értékesítettek világszerte. Ahogy az már az év közben is látható volt, a Samsung és az Apple sem szerepelt túl jól éves és negyedéves viszonylatban sem, a Xiaomi és a Huawei számára viszont valósággal dübörgött a piac 2018 során, az összesített toplista ötödik helyét kiharcoló Oppo pedig mérsékelt előrelépést tett.

A Samsung 2018 elejétől alulteljesített, rendre kisebb-nagyobb csökkenést mutatott a forgalma, és ez az év végén sem változott. 5,5 százalékkal maradt el az utolsó negyedéves eredménye az egy évvel korábbitól, éves szinten vizsgálva pedig 8 százalékos mínuszban zárta 2017-hez képest. Összesen 292,3 millió okostelefont tudott eladni a vállalat, amihez az ünnepek alatt 70,4 milliós forgalom járult hozzá. A Samsung világszerte mindenhol erősnek tekinthető egyébként, a nagyobb piacok közül csak Kínában nem tud ott lenni az élbolyban. De egy másik gyorsan növekedő területen, Indiában jól szerepel, és ott nagyon sok megfizethető Galaxy modellt vesznek az emberek, míg nyugatabbra a drágább Galaxy A- és Galaxy S-szériás megoldások hódítanak. Azt nehéz megjósolni, hogy az idei év mit hozhat a cégnek, de azt már most lehet látni, hogy a Galaxy S10 bővelkedni fog újításokban, így sokkal vonzóbb lehet majd, mint az SGS9 volt.

Galéria megnyitása
Samsung Galaxy Note9

Az Apple már nem közöl hivatalos értékesítési adatokat, így az IDC-nek más forrásból kellett dolgoznia, de a jelek szerint megoldotta a feladatot, állítólag 68,4 millió mobilt tudott a cég eladni az év végén, 2018 egészében pedig 208,8 milliós forgalmat bonyolított, ami 3,2 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Az igazán fájó a cupertinói alakulatnak az lehet, hogy az ünnepek alatt 11,5%-os visszaesést kellett lekönyvelnie, pedig éppen az év utolsó három hónapos időszakában szokott a legjobban szerepelni. Ráadásul az iPhone XR, az iPhone XS és az iPhone XS Max trió jól sikerült, csak a kelleténél vastagabban fogott a cég ceruzája az árazáskor. Az Apple egyre több területen próbál valamelyes korrigálni az árakon, de kérdéses, hogy ez mire lesz elég. Nem lenne meglepő, ha 2019 első negyedévében is kétszámjegyű lenne a százalékos forgalomcsökkenés.

Galéria megnyitása
Apple iPhone XS

A Huawei-t mostanában sok támadás éri, de ennek ellenére a felhasználók bizalma rendületlennek látszik, ugyanis egészen elképesztő negyedik negyedévet tudhat maga mögött. 60,5 millió okostelefont adott el a vállalat három hónap alatt, ami a számára abszolút rekord, és az egy évvel korábbinál csaknem 44 százalékkal (43,9%) nyújtott jobb teljesítményt. Sokáig mindenki arról beszélt, hogy 2018-ben a kínai alakulat átlépi majd az Apple-t, de ez nem történt meg, viszont a lemaradás szinte jelentéktelen, 2,8 millió okostelefonnal adott el kevesebbet a Huawei (206 millió) a legnagyobb riválisánál, ami mindössze 1,3%-os hátrányt jelent. A cég eladásai 33,6 százalékkal emelkedtek egy év leforgása alatt, úgy, hogy közben a piac valamelyest szűkült. A Huawei eszközei szinte minden ársávban remekeltek, a Honor almárka pedig már közel a felét tudta biztosítani az összes eladásnak. Kínában olyan mértéket ölt a piaci részesedése, amilyet korábban egy gyártó sem tudott elérni, és Európában is nagy népszerűség övezi a csúcsgépeket, valamint a költséghatékony megoldásokat is.

Galéria megnyitása
Huawei Mate 20 X, egy 7 colnál is nagyobb készülék azoknak, akik szeretik játékkal tölteni az idejüket

A negyedik helyet megkaparintó Xiaomi 2017-ben még csak éppen, hogy fel tudott érni a toplistára, szóval nem lehet oka panaszra, viszont azt meg kell jegyezni, hogy az évzárást nem abszolválta túl sikeresen. Az utolsó negyedévben az Oppo megelőzte, és csak 1,4 százalékkal tudott növekedni, aminek az oka a hazai gyengélkedésben kereshető. Indiában remekelt a számok alapján a vállalat, Oroszországban is szépen növekedik a tábora, és Európában is egyre jobb forgalmat produkál, főleg Spanyolországba áramlik sok Xiaomi, Kínában viszont 36%-kal visszaesett az érdeklődés a mobiljai iránt. Viszont éves szinten még így is 32,3 százalékos előrelépés szerepel a neve mellett, és idén először tudta átlépni a 100 milliós mérföldkövet, ráadásul meg sem állt 122,6 millió eladott szerkezetig. Kíváncsian várjuk, hogy a cég idén is hullámzó szereplést fog-e mutatni vagy stabilan növekedő pályára áll. Az biztos, hogy a Redmi fronton új stratégiával indította az évet, és már kettő különleges konstrukcióval is előrukkolt a Redmi Note 7 és a Redmi Go személyében.

Galéria megnyitása
Xiaomi Mi Mix 3

Az Oppónak az ünnepi hajrá egészen elfogadhatóan sikerült, a 2017-es eredményét 6,8 százalékkal überelve 29,2 millió okostelefont adott el, és megelőzte a Xiaomit, így a negyedik tudott lenni, negyedéves szinten, míg az egész évet nézve be kellett érnie az ötödik hellyel. A forgalma mindössze 1,4 millió okostelefonnal emelkedett egy év alatt, összesen 113,1 millió gépen tudott túladni. Kínában a dobogó harmadik fokára állhatott fel a cég, stabil előnyt épített ki az Apple előtt, és Indiában, valamint Indonéziában is jól alakul számára a piac, így reménykedhet benne, hogy az utolsó negyedéves kisebb lendületét tovább hozhatja az aktuális negyedévre, és ha beválik a fejlődő régiókban a stratégiája (Realme név alatt forgalmaz költséghatékony, megfizethető gépeket), akkor talán tarthatja a lépést a Xiaomival. És azt se feledjük el, hogy tavaly év végén a cég már Európába is belépett, idén pedig egyre több mobilját próbálja majd eljuttatni az öreg kontinensre.

Galéria megnyitása
Oppo RX17 Pro, ez a mobil már Európában is elérhető

Végül az egyéb kategóriára is érdemes vetni egy pillantást. Az IDC korábbi adataiból már látni lehetett, hogy a kisebb gyártók nincsenek egyszerű helyzetben, mert egyre kisebb szelet jut nekik a milliárdos piacon, és ezúttal sincs ez másként. A negyedik negyedévben már csak 31,5%-os volt a piaci részesedése azoknak a cégeknek, akik kiestek a Top 5-ből, szóval az első öt gyártó a szegmens 68,5 százalékát tartja a kezében. Egész évben 462 millió mobilt tudtak eladni a kisebb vállalatok, ami elég masszív visszaesés a 2017-ben abszolvált 573,4 milliós példányszámhoz viszonyítva. A Counterpoint azt is megnézte, hogy az első tízbe mely gyártók kerültek mégbe, a Vivo, az LG, a Lenovo, a HMD Global és a Tecno szerepel a listán.

Galéria megnyitása

Galéria megnyitása

Neked ajánljuk

Kiemelt
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
0% THM
{{ product.displayName }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward