Nagyon hosszú idő telt el azóta, hogy az Apple teljesen új termékkategóriába lépett be, de most a WWDC keretében a vállalat előrukkolt a Vision Próval, ami egy kiterjesztett és virtuális valóság szemüveg lett. Ennek kapcsán pedig most kiderült, hogy egy olyan védjegyet használ, melynek a Huawei a tulajdonosa. Nagyon ritkán fordul az elő, hogy két technológiai óriás akad össze ilyen szempontból,
A Vision Pro névhasználati joga Kínában a Huawei birtokában van.
A cégek az ilyen dolgokra különösen nagy figyelmet szoktak szentelni, kiváltképp igaz ez az Apple-re, aki általában pusztán abba is rengeteg fektet, hogy a termékei eltérőek legyenek a megszokottól, mások megoldásaitól. Most azonban mégis szarvas hibát vétett, hiszen az évek óta fejlesztett eszközéra olyan nevet akasztott, amit a világ legnagyobb felvevőpiacán éppen egy olyan cég birtokol, akivel korábban komoly harcot folytatott, és ma is csak az amerikai kormánynak „köszönhető”, hogy már nem jelentős a párviadal közöttük.
Egyelőre semmilyen jogi lépés nem történt az ügyben, és azt is hozzá kell tenni, hogy nem mostanában lesz aktuális az sem, hogy mi lesz a sorsa a Huawei által birtokolt Vision Pro névhasználati jognak. Az Apple Vision Pro szemüveg csak 2024 elején kerül majd kereskedelmi forgalomba, ha minden jól alakul, de akár az is benne lehet a pakliban, hogy csúszik, mint például a HomePod, amit annak idején ugyancsak hónapokkal előre jelentettek be.
Arról még egyáltalán nem esett szó, hogy Kínában mikor debütálna a Vision Pro. Ha eljut ehhez a kérdéshez az Apple, akkor lesz majd érdekes az, hogy a Huawei mihez fog kezdeni. Jelen állás szerint a Huawei egyébként azt is megtehetné, hogy kiad egy hasonló vegyes valóság szemüveget Kínában, mint az Apple, és el is nevezhetné Vision Prónak, erre azonban aligha kerül sor.
Felmerülhetne, hogy a Huawei már az utóbbi idők pletykái vagy belső információk alapján védette le a Vision Pro megnevezést, de szó nincs erről. Még 2019. május 16-án vette birtokba a Vision Pro védjegyet, és 2021. november 28-án a jogokat egy 10 éves peridósura meghosszabbították, ennek köszönhetően 2031. november 27-ig ez biztosan a Huawei tulajdonában áll, ha erről nem dönt másként a cég, és nem értékesíti például az Apple-nek a jogokat.
A Huawei kínálatában több olyan termék is van, ami a Vision márkanevet viseli, televíziót, de még szemüveget is készített ilyen megnevezéssel. De egyébként egészen konkrétan a Vision Pro nevet maga a Huawei nem alkalmazta, a Honor viszont igen. A Huawei Vision S Pro néven kínált tévét, és Honor Vision Pro néven is került boltokba televízió korábban, Vision Glass néven pedig szemüveggel szolgált a cég.
Az Apple egyébként elképzelhető, hogy az utolsó utáni pillanatban döntött úgy, hogy Vision Pro néven dobja piacra a készüléket, és visionOS lesz az operációs rendszer neve. És ennek köszönhető az, hogy ilyen hibába esett.
Korábban a vállalat kisebb cégeken keresztül megszerezte a Reality Processor, Reality Pro és Reality One nevek használati jogát, és talán az eredeti terv az lett volna, hogy Reality Pro néven érkezzen a szemüveg. A visionOS operációs rendszer pedig jó eséllyel szimplán xrOS lett volna. Nemcsak a kiszivárgott információkra alapozzuk ezt sem, hanem arra is, hogy a WWDC-n a nyitórendezvényt követően folyamatosan xrOS néven hivatkoztak a visionOS-re a fejlesztői videókban. Összesen 45 alkalommal mondták ki a WWDC videós előadásaiban azt, hogy xrOS.
Kíváncsiak leszünk, hogy az Apple ezt az ügyet miként fogja rendezni, de valószínűnek tartjuk, hogy egy szimpla megállapodás keretében a Huawei eladja majd ezt a védjegyet az Apple számára. Az viszont biztos, hogy ilyen esetben egy meglehetősen komoly vételárra számíthat a cupertinói alakulat. Akár az is elképzelhető lenne, hogy Kínában átnevezik az eszközt, de ilyenre aligha kerülhet sor az Apple-nél.