A globális GPU piac a Jon Peddie Research elemzőinek számításai szerint az idei év folyamán megközelíti a 100 milliárd dolláros szintet, már ami a teljes piac árbevételét illeti – várakozásaik szerint 98,5 milliárd dollár feletti árbevétellel zárulhat a 2024-es esztendő.
Ebben a piaci teljesítményben természetesen az összes GPU benne foglaltatik, amit manapság használ a piac: az integrált videó vezérlők, a dedikált grafikus vezérlők, illetve az AI és HPC piacra szánt GPU alapú gyorsítók GPU-i is. Az AI gyorsítók iránt meredeken emelkedik a kereslet globális szinten is, hiszen az egyes piaci szereplők egyre inkább fokozzák tőkeberuházásaikat annak érdekében, hogy minél nagyobb szeletet hasíthassanak ki az AI szegmens képzeletbeli tortájából. A piac dinamikusan növekszik, és egyelőre nincsenek olyan jelek, amelyek arra utalnának, hogy a közeljövőben megtorpanna a lendület, éppen ellenkezőleg: várhatóan fokozódni fog.
A globális GPU piacon jelenleg összesen 20 vállalat képviselteti magát, valamint 7 olyan cég is tevékenykedik itt, amelyek dGPU-k, iGPU-k, illetve beágyazott GPU-k fejlesztésével foglalkoznak. A grafikus processzorok forgalmának gerincét a belépőszintű integrált GPU-k adják, csak néhány vállalat fejleszt különálló grafikus processzorokat, amelyek között gamereknek szánt termékek is jelen vannak. A piac teljes árbevételének jelentős részét mégsem a nagy volumenben fogyó integrált grafikus vezérlők adják, hanem a sokkal komplexebb, így drágábban előállítható AI és HPC piaci gyorsítók GPU-i, amelyek nem általános grafikai számítási feladatokkal foglalkoznak. Ezekből a grafikus processzorokból csak néhány millió darabot értékesítenek éves szinten, ám mivel ezek darabját több tízezer dollárért adják el, több 10 milliárd dolláros árbevételt hoznak az Nvidia számára, és az AMD kasszájába is befolyik belőlük néhány milliárd dollár.
Ha csak az Nvidiát nézzük, azt láthatjuk, hogy a vállalat éppen zajló 2025-ös pénzügyi évének két negyedévében is már 42 milliárd dollárnyi teljes árbevétel folyt be az AI és HPC piacra szánt gyorsítókból, az idei év folyamán pedig a 90 milliárd dollárt is meghaladhatja az árbevétel, ami igencsak impresszív teljesítménynek minősül. Közben az AMD háza táján valamivel több, mint 3 milliárd dollárnyi árbevétel várható az AI és HPC piaci termékekből. A kisebb szereplők, mint például a Biren és a MetaX esetében nehéz megbecsülni az árbevétel alakulását, de az erősen valószínű, hogy kevesebb bevétellel rendelkeznek majd AI gyorsítók terén, mint például az AMD.
Noha az AI és HPC piaci grafikus processzorok jelenleg alacsony volumenben fogynak a piac többi szegmenseinek szereplőihez képest, az új vállalatok szinte mindegyike az AI és HPC piaci gyorsítók fejlesztésére fókuszál, különösen igaz ez a kínai vállalatokra. Ez igazából érthető is, hiszen a dinamikus növekedés és a magas profit mindenképpen kecsegtető – a gamereknek szánt videokártyák szegmense ehhez képest kevésbé vonzó.
A kínai vállalatok dolgát persze igyekszik nehezíteni az amerikai kormányzat, nem tudnak hozzáférni a modern amerikai technológiákhoz és modern gyártástechnológiákhoz sem, legalábbis hivatalosan, ám a korlátozásokat próbálják kijátszani, ahogy azt a Huawei példája is mutatja.