A Counterpoint Research sok érdekes kutatást szokott publikálni, ezúttal a felső-közép- és a középkategóriás okostelefonok szegmensét vették górcső alá, de nem globálisan, hanem Európában. Azt lehet látni, hogy fenekestől fordult fel a piac a vizsgált ársávokban, de főleg az olcsóbb készülékek tekintetében.
A 250 és 500 dollár közötti eszközöket és az 500-700 dollár körüli mobilokat vette számításba az eladások szempontjából a Counterpoint. És kiderült, hogy nemcsak a Huawei háttérbe szorulása volt nagy hatással a szegmensekre, hanem az általánosan megfigyelhető árnövekedés, valamint az 5G térnyerése is.
Az elemzők szerint a drágulásnak kettő fő oka van, és az egyik éppen a Huawei kiesése. Azzal, hogy a Huawei nagyon visszaesett, egy olyan erős céggel lett kevesebb, ami az árversenyt komolyan vette, és így szinte mindenki kiengedett egy kicsit. (Persze még itt van a kínai gyártó, nem temetjük, de azt be kell látni, hogy Európában önszántából nagyon kevesen vesznek úgy okostelefont, hogy nem tartanak igényt a Google mobilos szolgáltatásaira és más amerikai fejlesztésű alkalmazásokra.) A másik ok az 5G, aminek bizony megvan a felára.
Egy éve a 250 és 500 dolláros ársávban a Samsung, az Apple és a Huawei dominált. Most pedig azt lehet látni, hogy az Apple és a Huawei is megzuhant. Az utóbbinál már tudjuk ennek az okát, az előbbinél pedig az árazás az, ami betette a kaput, ugyanis már legfeljebb a kisebb tárhellyel szerelt iPhone SE fért bele ebbe a keretbe, azt pedig nagyon kevesen választják.
A Counterpoint adatai szerint a Xiaomi elképesztően megerősödött, miközben maradt a Samsung uralkodás, és az Oppo lopózott fel a harmadik helyre. Az Apple az ötödik lett, mivel még a OnePlus is több készüléket tudott nála értékesíteni az adott árszegmensben. A legmeglepőbb az Oppo és a OnePlus szereplése, de a OnePlus esetében a Nord sorozat megjelenése adja a magyarázatot. Az Oppo annak köszönhetően tudott Európában egészen megerősödni, hogy több országban is megjelent a szolgáltatói kínálatokban. A Huawei már csak hajszálnyi résszel bír 250 és 500 dollár között.
Fentebb megint már a helyzet. Az 500 és 700 dollár közötti okostelefonok terén már az Apple vezet, de csökkent a dominanciája az egy évvel korábbi mértékhez képest. Mindenesetre nem lehet oka panaszra, ugyanis ebben az ársávban az eladott okostelefonoknak több mint a fele volt iPhone az idei első negyedévben, Európában. A Samsung a tavalyihoz képest megduplázta a részesedését, és mögé már a Xiaomi zárkózott fel a dobogóra, lekörözve a Huawei-t – 2020-ban még fordított volt a helyzet.
A Huawei a felső-középkategóriában még aránylag jól tudott szerepelni, de ez nem lett elég ahhoz, hogy a negyedik helyet megcsípje, az ötödik pozícióban zárt, miután a OnePlus is több okostelefont tudott értékesíteni. A Nord sikerének lehet ezt is elsősorban betudni, de ebbe az ársávba már a szolidabb számozott készülék, a OnePlus 8T is befért. Az Oppo ebben a szegmensben is megjelent már, de nem túl érdemi résszel.
A Counterpoint Research szerint az elkövetkezendő negyedévekben az olyan vállalatok fognak rohamosan erősödni, mint a Vivo és a Realme, no, meg persze az Oppo is tovább fog lépdelni. Ezek a cégek mind a Huawei részesedésére pályáznak, és igazából egy tőről fakadnak, a BBK Electronics áll mögöttük.
Az is kiemelte a jelentésében a Counterpoint, hogy a 250 és 500 dollár közötti mobilok körében egy éve még lényegében nem volt jelen az 5G támogatás, aztán tavaly a harmadik negyedévre már az eladott készülékeknek nagyjából az 1/5 része ilyen volt. És ami ennél is érdekesebb, hogy ez az arány mostanra nagyjából a fele. Szóval már kb. 50%-a a középkategóriás mobiloknak támogatja az 5G-t. Csak halkan jegyezzük meg, hogy ehhez hálózat sok helyen pedig még egyáltalán nincs.