Alig pár hete történt meg a Unity történetének eddigi legnagyobb botránya, ugyanis a videojátékos körökben jól ismert, Unity-nél 2014 óta munkálkodó John Riccitello hozta a formáját, és egy szempillantás alatt a korábbi munkahelyéhez, az Electronic Arts-hoz hasonlóan egy mindenki által gyűlölt és megvetett céggé varázsolta az amúgy fejlesztők által korábban elfogadott Unity-t.
Az üzletember vezetése alatt a Unity olyan irányváltást akart eszközölni, amivel az ügyfeleinek egy jelentős része azonnal lehúzhatta volna a rolót, de legjobb esetben is le kellett volna, hogy vegyék a játékaikat az alkalmazásboltokból, ugyanis letöltések utáni fizetési kötelezettséget akart bevezetni.
Ez a letöltések utáni fizetés ötlete egészen jól összecseng az Electronic Arts-nál kitalált, ám végül be nem vezetett fizess pár dollárt, ha új tár kell a Battlefield-ben dolog. A játékfejlesztő közösség egyként állt ki az új egyoldalú szerződésmódosítás ellen, aminek olyan nagy lett a visszhangja, hogy végül muszáj volt visszatáncolnia a Unity-nek az ésszerűtlen terveiktől.
Bár az új feltételek elfogadhatóak és már nem vetnek fel jogi aggályokat, a kár jelentős, sokan megvonták a bizalmukat a Unity felé, így új játékmotor felé fordulnak inkább.
A Unity vezetése és tulajdonosi köre láthatta, hogy mire képes Riccitiello, ha elengedik a gyeplőjét, így a hivatalos kommunikáció szerint lemond, valószínűleg azonban elbocsájtották, mielőtt még nagyobb kárt tesz. A lépés nem véletlen, több játékfejlesztő az ő személyéhez kötötte, hogy folytatja-e a munkáját a Unity motorral.
John Riccitiello távozása viszont nem az egyetlen mozgolódás a játékmotorok piacán. Tim Sweeney pár hete hatalmas leépítésekbe kezdett, majd nem sokkal később bejelentette, hogy meg kell változtatnia az Unreal Engine működési feltételeit. Az Epic Games nagyon nem nyúl hozzá a játékfejlesztők szerződéseihez, 5%-os díjat kell fizetni csupán a motorért, akkor is csak abban az esetben, ha egy millió dollárnál több pénzt hoz a konyhára.
Az igazi változás akkor van, ha valaki a filmiparban, reklámiparban, autóiparban dolgozik, rájuk ugyanis jelentős áremelkedés vagy egyedi szerződéskötés vár a jövőben. A filmipar szereplőinek viszont lesz engedmény, amennyiben kis költségvetésű indie produkcióról van szó, az Epic Games továbbra is engedni fogja a motor ingyenes használatát.