A Unity az elmúlt napokban saját mércéjéhez képest is egy elég aljas húzást lépett meg a felhasználóit jelentő játékfejlesztők felé. Bejelentették ugyanis, hogy visszamenőleges szerződésmódosítással lényegében felrúgják az eddigi megállapodásokat és új díjazás szerint már letöltésenként várják majd a jussukat a bevételekből.
Az új számítás olyan egyoldalúan módosította a feltételeket, ami után a fejlesztők egy része ki tudta számolni, hogy egyik pillanatról a másikra veszteségessé válik az, hogy egyáltalán létezzen a játékuk az alkalmazásboltokban, ezért többen attól féltek, hogy 2024-től mindenhol le kell venniük a játékukat. Mások léte nem került volna veszélybe, de jelentősen csökkentek volna a bevételeik, amik miatt a következő játékuk fejlesztését már más játékmotoron képzelték el.
Egy biztos, a Unity megijesztette a fejlesztőket, hiszen az Unreal Engine és a nyílt forráskódú Godot azonnal csábító platformmá vált számukra.
Mivel a fejlesztők adják a Unity bevételét, ha azok nem használják a Unity-t, nem vásárolnak az Asset Store-ban, akkor a Unity hiába kér több pénzt tőlük, egy lejtmenetbe kezdő engine napjai meg vannak számlálva. A Unity próbált szépíteni és finomítani az első bejelentésén, hogy nem úgy gondolták és nem is úgy számoltak volna, mint amit először sugalltak, a bizalom viszont törékeny és ez nem volt már elég, csak üres magyarázkodás.
Éppen ezért Marc Whitten, a Unity Create vezetője egy nyílt levélben kér bocsánatot mindenkitől. Szerinte muszáj lett volna többet és jobban kommunikálniuk a közösséggel, ez így nem jött ki jól, pedig a céljuk csak az volt, hogy biztosítani tudják a jövőjüket és a motor fejlődését. Tudják, hogy ezt elrontották és hallgatnak is a közösségre, ezért új díjszabást vezetnek be, amit remélnek, mindenki el tud fogadni.
Az új díjszabás valóban elfogadhatónak tűnik, ráadásul az előző tervekkel ellentétben már nem nyúl hozzá a korábban szerződő partnerek felhasználói feltételeibe. A Unity Personal licenc továbbra is ingyenes marad, nem fognak kiterjedni rá a változások, sőt, 100 000 $-ról 200 000 $ dollárra nő az a limit, ami után részesedést kell fizetni a Unity-nek a bevételekből.
Ezen kívül pedig az eddig kötelezően ottmaradt Made with Unity logó is eltűnik majd az appok indítási képernyőjéről.
Azok a fejlesztők tehát, akik 12 hónapon keresztül nem tudnak 1 millió dollárt összeszedni, nem kell féljenek a plusz díjaktól. Mivel főleg az indie fejlesztőket érintette rosszul a Unity korábbi bejelentése, ez a megoldás megnyugtató lehet mindenki számára.
A Unity Pro és Enterprise felhasználók is elfogadható változások elé néznek, ugyanis itt sem lesz visszamenőleges változtatás, minden attól függ, hogy melyik verziót használják a fejlesztéshez. A 2024 LTS verziók fognak majd az új díjak szerint működni, tehát a korábbi verziókkal és korábban készült játékok nem lesznek érintettek.
Ha valaki átáll a 2024-nél újabb verziókra, akkor választhat, hogy 2.5%-os bevétel megosztás, vagy az új telepítések után kíván díjat fizetni. Bárhogyan is dönt, a Unity nem fog kutakodni, a választás önbevalláson alapul, így az illegális letöltések vagy a Game Pass féle szolgáltatások nem veszélyeztetik az üzletüket.
Összességében tehát most lépte meg a Unity azokat a változtatásokat, amikkel amúgy is kezdeniük kellett volna. Az, ha a fejlesztő előre számolhat a költségekkel sokkal jobb, mintha egyszerűen bejelentik, hogy a korábban leszerződött díjazás egyoldalúan és jogilag megkérdőjelezhető módon visszamenőlegesen is semmissé válik és hirtelen veszteségessé is válhat az applikáció árusítása is.
A Unity ettől függetlenül olyan mértékű bizalomvesztéssel találkozhatott, ami valószínűleg tényleg elriaszthatott sokakat, ám egy új motorra átállni ezek után lehet mégsem éri majd meg mindenkinek.