Shop menü

NYÍLT LEVÉLBEN KÉR BOCSÁNATOT A UNITY

A játékmotort készítő vállalat új, észszerűbb ajánlattal állt elő.
Török Roland
Török Roland
Nyílt levélben kér bocsánatot a Unity

A Unity az elmúlt napokban saját mércéjéhez képest is egy elég aljas húzást lépett meg a felhasználóit jelentő játékfejlesztők felé. Bejelentették ugyanis, hogy visszamenőleges szerződésmódosítással lényegében felrúgják az eddigi megállapodásokat és új díjazás szerint már letöltésenként várják majd a jussukat a bevételekből. 

Az új számítás olyan egyoldalúan módosította a feltételeket, ami után a fejlesztők egy része ki tudta számolni, hogy egyik pillanatról a másikra veszteségessé válik az, hogy egyáltalán létezzen a játékuk az alkalmazásboltokban, ezért többen attól féltek, hogy 2024-től mindenhol le kell venniük a játékukat. Mások léte nem került volna veszélybe, de jelentősen csökkentek volna a bevételeik, amik miatt a következő játékuk fejlesztését már más játékmotoron képzelték el. 

Egy biztos, a Unity megijesztette a fejlesztőket, hiszen az Unreal Engine és a nyílt forráskódú Godot azonnal csábító platformmá vált számukra. 

Mivel a fejlesztők adják a Unity bevételét, ha azok nem használják a Unity-t, nem vásárolnak az Asset Store-ban, akkor a Unity hiába kér több pénzt tőlük, egy lejtmenetbe kezdő engine napjai meg vannak számlálva. A Unity próbált szépíteni és finomítani az első bejelentésén, hogy nem úgy gondolták és nem is úgy számoltak volna, mint amit először sugalltak, a bizalom viszont törékeny és ez nem volt már elég, csak üres magyarázkodás. 

Éppen ezért Marc Whitten, a Unity Create vezetője egy nyílt levélben kér bocsánatot mindenkitől. Szerinte muszáj lett volna többet és jobban kommunikálniuk a közösséggel, ez így nem jött ki jól, pedig a céljuk csak az volt, hogy biztosítani tudják a jövőjüket és a motor fejlődését. Tudják, hogy ezt elrontották és hallgatnak is a közösségre, ezért új díjszabást vezetnek be, amit remélnek, mindenki el tud fogadni. 

Az új díjszabás valóban elfogadhatónak tűnik, ráadásul az előző tervekkel ellentétben már nem nyúl hozzá a korábban szerződő partnerek felhasználói feltételeibe. A Unity Personal licenc továbbra is ingyenes marad, nem fognak kiterjedni rá a változások, sőt, 100 000 $-ról 200 000 $ dollárra nő az a limit, ami után részesedést kell fizetni a Unity-nek a bevételekből. 

Ezen kívül pedig az eddig kötelezően ottmaradt Made with Unity logó is eltűnik majd az appok indítási képernyőjéről. 

Azok a fejlesztők tehát, akik 12 hónapon keresztül nem tudnak 1 millió dollárt összeszedni, nem kell féljenek a plusz díjaktól. Mivel főleg az indie fejlesztőket érintette rosszul a Unity korábbi bejelentése, ez a megoldás megnyugtató lehet mindenki számára. 

A Unity Pro és Enterprise felhasználók is elfogadható változások elé néznek, ugyanis itt sem lesz visszamenőleges változtatás, minden attól függ, hogy melyik verziót használják a fejlesztéshez. A 2024 LTS verziók fognak majd az új díjak szerint működni, tehát a korábbi verziókkal és korábban készült játékok nem lesznek érintettek. 

Ha valaki átáll a 2024-nél újabb verziókra, akkor választhat, hogy 2.5%-os bevétel megosztás, vagy az új telepítések után kíván díjat fizetni. Bárhogyan is dönt, a Unity nem fog kutakodni, a választás önbevalláson alapul, így az illegális letöltések vagy a Game Pass féle szolgáltatások nem veszélyeztetik az üzletüket. 

Összességében tehát most lépte meg a Unity azokat a változtatásokat, amikkel amúgy is kezdeniük kellett volna. Az, ha a fejlesztő előre számolhat a költségekkel sokkal jobb, mintha egyszerűen bejelentik, hogy a korábban leszerződött díjazás egyoldalúan és jogilag megkérdőjelezhető módon visszamenőlegesen is semmissé válik és hirtelen veszteségessé is válhat az applikáció árusítása is.  

A Unity ettől függetlenül olyan mértékű bizalomvesztéssel találkozhatott, ami valószínűleg tényleg elriaszthatott sokakat, ám egy új motorra átállni ezek után lehet mégsem éri majd meg mindenkinek.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére