A Facebook a több mint egy évtizedes története során többféle módon mérte már a felületein megjelenő tartalmak sikerességét. Most elérkezettnek látja az időt, hogy teljes platform szinten egy új irányba mozduljon el, ami abból a szempontból nem lesz új, hogy az Instagramon már kaptunk ebből ízelítőt.
„A megtekintés lesz a továbbiakban az elsődleges mérőszám a Facebookon a reeleknél, a videóknál, a bejegyzések esetén és a sztoriknál is” – emelte ki a Meta a friss közleményében.
Ennek nagy jelentősége van a transzparencia, átláthatóság szempontjából. Hiszen a továbbiakban a Meta mindenhol képes lesz egyszerűen meghatározni a tartalomgyártók számára, hogy miért fizet. A megtekintés egy olyan egységes mérőszámként fog innentől szolgálni, amit ugyanúgy figyelembe lehet venni egy képnél, videónál vagy egy szöveges bejegyzéseknél, más forrásból megosztott anyagoknál.
A változás kiterjed majd a Facebook és az Instagram mellett a Threads mikroblogra is. Mindent összefésül a Meta, hogy ezzel tegye mindenki számára átláthatóbbá az eddigi rendszert. A megtekintési szám soha nem fog lankadni, akkor is pörög majd, ha egy személy többször egymást követően lát egy bejegyzést. Ez tanúskodik majd arról, hogy mennyire elkötelezett, mennyire érdeklődő az adott témát illetően. Akiket egy videó nagyon szórakoztat, azok visszajárnak azt többször is megtekinteni, ez pedig meglátszik majd a nézettségi mutatón is. Eddig ezek nem számítottak.
A képeknél, bejegyzések egyszerű, hogy mit jelent a megtekintés. Mikor a felhasználó folyamán átgördülnek a tartalmak, akkor azok megtekintésnek fognak számítani. A videóknál a lejátszás elindításával fog pörögni a számláló, és ugyanígy a 24 órás megosztással pörgő sztorik is a megnyitást követően kapnak majd egy megtekintést a nevük mellé. A Meta most már úgy látja, hogy ez jobb mérési forma, mint az eddigi, ahol a visszatérő közönség nem számított.
További változás lesz a videók esetében, hogy a percalapú videómegtekintést a pontos lejátszási idő elkönyvelése fogja felváltani. Eddig megtekintési perceket és átlagos megtekintéssel töltött perceket számolt a Meta, a jövőn viszont már a megtekintési idő és az átlagos megtekintési idő lesz a mérvadó. Ezzel a Meta főleg a rövidebb videóknak kedvez. A többi mérési adat marad változatlanul, ezeknél a megszokott mutatók várják majd a nézőket.
A módosításokat a Meta fokozatosan, de jó tempóval fogja bevezetni minden felhasználónál. A következő hetekben mindenkinél megjelenhetnek a módosított statisztikai információk az erre vonatkozó információs felületeken.
Nem a Meta az első, aki a nézettségi indexre kezd nagy hangsúlyt fektetni az interakciók helyett. Korábban az X is így járt el.
Elon Musk egyik szerelemprojektje volt, hogy a mikroblogon bevezesse a megtekintés számok kiemelését, és ezt kezdje elsődlegesen figyelembe venni a statisztikákban. Mark Zuckerberg csapata nemcsak ebben ment az X után, mióta azt Musk átvette, több példa is akadt már erre. Mintha Mark Zuckerberg az X-től gyűjtene inspirációt, nemcsak jó, hanem rossz értelemben is. Hiszen mikor az X annak idején gigantikus leépítésekbe kezdett, a Meta akkor is követte a kitaposott ösvényen.