Idén jelent meg az Insta360 X5, és némi meglepetésre a cég most előhúzta a kalapból az X4 Air kamerát. Ez a készülék még mindig sok jó lehetőséget fog biztosítani, miközben egy fokkal olcsóbban lehet majd hozzájutni. Persze abban senki ne reménykedjen, hogy fillérekért vesztegetné a cég.
Az új 360 fokos kamera aránylag nagy szenzort használ, és a felhasználó tudja cserélni az optika előtti lencsét, ha megsérülne. De több ponton is lemondásokkal jár a készülék annak érdekében, hogy a végén kedvezőbb áron lehessen kínálni. Az Insta360 X5-ért 590 eurót kell kifizetni, míg az új X4 Air variáns „csak” 400 eurós összeget kóstál.
A kedvezőbb árazás ellenére az X4 Air támogatja a 8K30 minőséget, szóval kiemelkedő részletesség mellett tud gömbpanoráma felvételeket megörökíteni.
A készülék az alacsonyabb felbontásokat már szerényebb módon kezeli az X5 kameránál, így például 6K mellett 50 FPS a plafon 60 FPS helyett, 4K Ultra HD módban pedig ugyancsak 50 FPS támogatott, nincs is ennél feljebb 360 fokos beállításban – míg az X5 120 FPS-t is biztosíthat. Jelen esetben csak úgy érhető el 120 FPS-es videózás, ha a felbontást Full HD-ra állítja a felhasználó, és csak egy kamerát használ. Támogatja a készülék az álló képformátumú (9:16) felvételeket a TikTokhoz, YouTube Shorts-hoz, ezt 4K30 módban lehet alkalmazni.
A kamerák 1/1,8 colos szenzort használnak, és F/1.95-ös rekesznyílású optikákon át tekintenek az őket körülvevő világra. Az Insta360 az olcsóbb X4 Airnél az állóképek felbontását is korlátozza a csúcsmodellhez képest, itt már nem lehet 72 MPixeles felbontást használni, hanem be kell érni legfeljebb 29 megapixeles lehetőséggel. Ez még mindig sok helyen lehet elegendő, azonban teljes nagyítás mellett látható lesz a differencia a felvételek között. Sötétben nem lát olyan jól az újdonság, mint a drágább testvére, ugyanis az ISO szint 6400 helyett maximum 3200 lehet.
Nagy valószínűség szerint teljesen ugyanaz a rendszerchip dolgozik az X4 Air kamerában, mint az X5-ben, de a cég csak annyit osztott meg ennek kapcsán, hogy egy 5 nm-es „AI Chip” található a felszín alatt. Biztosított az eszközben a 802.11ac szabványnak megfelelő Wi-Fi és a Bluetooth 5.2 modul. Az USB-C csatlakozója pedig USB 3.0 szabványnak felel meg. Abban sincs különbség a csúcsmodellhez képest, hogy 180 Mbps-os bitrátát tud elérni. A jelek szerint a videós front csak szoftveresen korlátozott.
Az X4 Air 165 grammot nyom, ennek köszönhetően több helyre lehet majd felszerelni probléma nélkül. A cég elképzelése szerint akár drónnal is használható látványos felvételek megörökítésére. Az X5 modellhez képest 35 grammot dobott le. Több mint 1 centivel alacsonyabb is az X4 Air, kisebb helyen elfér, ami az utazásoknál lesz érdekes. A vízállóság ugyanúgy 15 méterig biztosított kiegészítő nélkül, tehát a szigetelésen nem spóroltak a tervezők.
Hírünk főszereplője szerényebb üzemidőt nyújt az X5-nél, kisebb akkumulátorral rendelkezik (2400 helyett 2010 mAh), ezzel is spóroltak a tervezők a tömegen. 8K30 beállításban 88 percet bír ki pihenés nélkül a friss masina, míg az X5-nél kereken 100 perccel lehet számolni. 6K24 beállításban a kisebb terhelésnek köszönhetően már 105 perces üzemidő is elérhető. A drágább kamera gyorstöltést is támogat, az X4 Airnél azonban erről le kell mondani.