Az AMD és a Microsoft korábban már megerősítette, hogy a felek több évre szóló együttműködést kötöttek annak érdekében, hogy az AMD szállíthassa a következő generációs asztali és mobil játékkonzolok alapjául szolgáló egyedi SoC egységeket. Az AMD újdonságai a jelek szerint nemcsak az Xbox, hanem a konkurens PlayStation fedélzetén is jelen lehetnek majd, ahogy azt manapság is láthatjuk, de már sokkal modernebb alapokra építkezhetnek és így jelentős gyorsulást hozhatnak aktuális társaikhoz képest.
Erről az egyik szivárogtató, Kepler_L2 tett említést a minap, aki korábban már számos megbízható és pontos információt szállított a megjelenés előtt álló hardverekkel, illetve azok legfontosabb tulajdonságaival kapcsolatban. Ez persze így is csak pletykaszintű információnak minősül, amit feltétlenül érdemes távolságtartóan, kellő gyanakvással fogadni.
Amennyiben hihetünk az értesülésnek, akkor az új SoC egységek, amelyekkel az asztali- és kézi játékkonzolok szegmensét veszi majd célba az AMD, már a következő generációs GPU architektúra köré épülhetnek. Eleinte úgy tűnt, az RDNA 4 után az RDNA 5 érkezhet majd, ami teljesen új alapokkal indul, ám később kiderült, hogy a gyártó az Nvidia CUDA architektúrájának mintájára egységesíteni fogja kínálatát, azaz a gamer videokártyák és az iGPU-k fedélzetén dolgozó RDNA, illetve az AI és HPC piacra szánt CDNA architektúra helyét az egységes UDNA veheti át. A jelek szerint ez, vagyis az UDNA adhatja a következő generációs játékkonzolok fedélzetére szánt egyedi SoC egységek alapját is, már ami az iGPU-t illeti.
Az aktuális információk alapján az RDNA 4-hez képest az UDNA nagyjából 20%-os gyorsulást hozhat raszteres teljesítmény terén – ez a CU tömbök teljesítményének összehasonlítását takarja, vagyis akkor, ha a CU tömbök számát növelik, az további gyorsulást hozhat. Ezzel egy időben jókora gyorsulásra lehet számítani Ray-Tracing teljesítmény terén is, amire szükség is van: az iparági szóbeszédek alapján az RDNA 4-nél megszokott szinthez képest kétszeres sebességnövekedés következhet be ebben a tekintetben. Kepler_L2 szerint ennek hatására az RDNA 4-nél megszokotthoz képest aktív Ray-Tracing támogatás mellett lényegében feleződik a képkocka-készítési idő.
Az UDNA alapú iGPU mellett természetesen egyéb modern komponensek is helyet kaphatnak majd. Mivel a játékkonzolokba szánt SoC egységek rendszerint hosszabb termékciklussal rendelkeznek, ritkábban készülnek belőlük újabbnál újabb változatok, így erősen valószínű, hogy a CPU részleg esetében nem elégszenek majd meg az AMD fejlesztői a ZEN 5 alkalmazásával, helyette inkább az időtállóbb ZEN 6-ra szavazhatnak. Akármelyik is lesz a befutó, a jelenlegi ZEN 2-es processzormagokhoz képest, amelyek a jelenlegi Xboy és PlayStation játékkonzolok fedélzetén dolgoznak, mindkét architektúra jókora előrelépést hoz.
Az is erősen valószínű, hogy az egyesi SoC egységek megkapják az elérhető legmodernebb NPU-t is, ami lehetővé teszi a különböző nagy nyelvi modellek és AI funkciók helyben történő futtatását és gyorsítását, ezáltal új lehetőségek előtt nyílhat meg a kapu operációs rendszer, illetve játékok szintjén. Az is biztosnak tűnik, hogy az asztali játékkonzolok egyedi SoC egységei nem kapnak 3D V-Cache támogatást, pedig az extra gyorsulást hozna játékok alatt, ami ebben a kategóriában különösen jól jönne. Talán a következő generáció esetében már ezt a technológiát is alkalmazni fogják, ami az asztali és mobil processzorok szegmensében már többszörösen bizonyított, jelenlegi formájában pedig különösen ütőképes.
Remélhetőleg további információ is kiszivárog az új SoC egységekkel kapcsolatban a nem is oly távoli jövőben.