A Microsoft és az AMD között régóta gyümölcsöző partnerkapcsolat húzódik, amit a minap megújítottak, így egy több évre szóló stratégiai együttműködés köttetett, amelynek eredményeként a következő generációs Xbox kézi- és játékkonzolok fedélzetén is AMD APU egységek dolgoznak majd.
Az együttműködés több évre szól és több generációnyi hardvert ölel fel, amelyek között asztali és mobil megoldások egyaránt szerepelnek. Ezzel a vállalat lényegében megerősítette, hogy nemcsak asztali Xbox érkezik a következő generációs kínálatba, hanem kézi játékkonzol formátumú termék is, és ezek mindannyian az AMD következő generációs APU egységei köré épülnek majd, természetesen a Microsoft igényeire szabva, ahogy az aktuális Xbox generációnál, a Scarlett sorozatnál már láthattuk.
Arról egyelőre nem beszéltek a felek, hogy az érkező Xbox termékek pontosan milyen APU egységek köré épülnek majd, de ha következő generációs megoldásokról van szó, akkor jó eséllyel ZEN 6 architektúra köré épülő processzormagokra, valamint RDNA 5/UDNA architektúrára támaszkodó iGPU-ra számíthatunk. A Microsoft a jelek szerint az AI gyorsítóban rejlő lehetőségekkel is számol, vagyis AI funkciókkal bővülhet az Xbox platform, ennek biztosítása pedig nagyrészt a következő generációs AMD APU egységek feladata lesz, azon belül is a rajtuk található neurális feldolgozóegységé, ami NPU néven fut.
A Microsoft számára kiemelten fontos szempont, hogy az új generációs Xbox játékkonzolok visszamenőlegesen kompatibilisek legyenek az előző generációs megoldásokkal, miközben jóval nagyobb teljesítményt nyújtanak hozzájuk képest. Az új generációs hardver régén még jobb képminőség, még lebilincselőbb játékélmény és még jobb teljesítmény várható, valamint az AI jóvoltából új szintre emelkedhet a lehetőségek köre is, ami tovább fokozhatja a játékélményt.
Az mindenképpen üdvözlendő lehet, hogy az Xbox ökoszisztéma a Microsoft részéről nyit a kézi játékkonzolok felé egy saját fejlesztésű termékkel, ugyanis ebben a szegmensben egyre több és több gyártó bukkan fel saját megoldásaival, miután a 2022-ben kiadott Valve Steam Deck sikerét látva úgy gondolták, érdemes szerencsét próbálni ezen a területen is. Ez a piac persze még mindig eléggé szűk, de a kínálat dinamikusan bővül, ezt a Microsoft sem hagyhatja figyelmen kívül. Másrészt azt is szeretnék, ha az Xbox ökoszisztéma ne csak az otthoni környezetben, hanem akár mobil módon, út közben is elérhető legyen, és ne legyen szükség arra, hogy a gamerek elköteleződjenek egyetlen eszköz és egyetlen játékáruház mellett. Fontos szempont az is, hogy a Windows elsőszámú platform legyen, ha játékról van szó.
Azt egyelőre nem árulták el, hogy az új generációs Xbox hardver pontosan mikor jelenik meg, de ha követik a korábbi stratégiát, akkor valamikor a következő év vége felé debütálhatnak az újdonságok. A Scarlett sorozatot anno 2019 közepén, az E3 alkalmával jelentették be, majd 2020 végén dobták piacra.