A WoW-ba is kémeket küldött az NSA

Az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatal és a brit GCHQ magukat karaktereknek álcázó ügynököket vetett be a World of Warcraftban és a Second Life-ban is, hogy potenciális bűnelkövetők és terroristák után nyomozzon.

A WoW-ba is kémeket küldött az NSA

Azt is mondhatnánk, hogy már az ork se mindig az, aminek látszik, újabb érdekes fordulatra derült fény ugyanis a megfigyelési botránnyal kapcsolatban: a hétfőn nyilvánosságra hozott dokumentumok alapján az NSA és brit testvérügynöksége, a GCHQ az online játékok világát sem hagyta érintetlenül. A Guardian, a New York Times és a ProPublica által egyaránt közzétett anyag tanúsága szerint az említett szervezetek kiemelten foglalkoztak az Xbox Live hálózatának több mint 48 milliós közösségével, és magukat karaktereknek kiadó ügynököket vetettek be a World of Warcraftban és a Second Life-ban is.

A 2008-ban keletkezett dokumentumok alapján a virtuális játéktérben bevetésre kerülő ügynökök informátorokat is megkíséreltek beszervezni a felhasználók köréből, illetve potenciális bűnelkövetőkre és terroristákra vadásztak, akik a feltevések szerint könnyedén megbújhatnak az gigantikus online játékosközösség soraiban. A jelentés éppen annak veszélyeit taglalja, hogy egy ilyen nagy létszámot megmozgató, a világ minden tájáról résztvevőket vonzó tevékenység nem maradhat monitorozás nélkül, hiszen egy rendkívül sok lehetőséget és ezzel együtt nagyon nagy kockázatot hordozó kommunikációs hálózatról van szó.

A dokumentum állítása szerint olyan sok ügynök vett részt az akcióban, hogy szükségessé vált egy külön koordináló csoport létrehozása, akik biztosították, hogy a kémek ne egymást figyeljék, és ne akadályozzák egymás munkáját.

Az NSA szerint a játékok alapos elemzése rendkívüli mennyiségű információ beszerzését teheti lehetővé a felhasználókkal kapcsolatban. Azon túl, hogy a felvázolható általa a játékosok kapcsolati hálója, megfigyelhető egymással való kommunikációjuk és az álcázott ügynökök „közvetlenül” is felkereshetik a célpontot. Az online játék egyben lehetőséget adhat arra is, hogy szükség esetén feltörhetővé váljon a felhasználó saját rendszere, megfejthetők legyenek tartózkodási adatai, illetve képet lehessen alkotni személyiségéről.

A dokumentumokból az sajnos nem derül ki, hogy az akciók révén sikerült-e felderíteni bármilyen bűntényt is, illetve az sem világos, hogy a projekt során utalt-e bármi jel arra, hogy a terroristák valóban kommunikációs csatornaként használják-e ezeket a virtuális közösségeket, vagy hogy egyáltalán jelen vannak-e ezekben.

A projekt mindenesetre komoly problémákat vet fel a felhasználók személyiségi jogainak tiszteletben tartásával kapcsolatban. Nem világos, hogy az ügynökségek a hasonló akciók során pontosan milyen adatokat gyűjtöttek össze, kitől és hogyan. Ami a WoW-ot illeti, a Blizzard Entertainment képviselőinek nyilatkozata szerint ők semmiféle megkeresésről nem tudnak az ügynökségek részéről, és nem voltak tisztában azzal, hogy az NSA és a GCHQ ilyen megfigyelési akciót folytat. A Second Life részéről senki nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Nem fűzött hozzá semmit a publikált dokumentumhoz az NSA sem, a GCHQ szóvivője pedig „sem megerősíteni, sem cáfolni” nem kívánta az információkat.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward