18 hónap tel el azóta, hogy az Apple bejelentette a teljesen átalakuló CarPlay szolgáltatást, de mind a mai napig nem jött olyan jármű, amiben ez már elérhető lenne. Az a helyzet, hogy egy ideig nem is kell arra számítani, hogy szélesebb közönség számára elérhető lenne a különleges környezet, legalábbis első körben csak méregdrága sportautókban fog megjelenni.
Kiderült, hogy a Porsche és az Aston Martin fogja először bevetésre küldeni a következő Apple CarPlay rendszert.
A két prémium márka megosztott egy-egy képet arról, hogyan néz majd ki az Apple rendszere által áttranszformált infotainment rendszer a sportautókban. Eredetileg úgy volt, hogy 2023 végére kereskedelmi forgalomba kerülhetnek majd az első olyan személygépjárművek, amik már támogatni fogják az új CarPlay szolgáltatást, de ez nem jött össze. A Porsche és az Aston Martin is 2024-re ígéri azokat az autókat, amikben már jelen lesz a friss szoftveres megoldás. És mivel december vége van, valószínűleg már más sem fog 2023-ban ilyen autóval előállni.
Eddig a CarPlay az adott autó központi képernyőjéhez igyekezett igazodni, a 2022-es WWDC-n bejelentett és felvázolt új generációs megoldás azonban már sokkal többet tud ennél. Az egész infotainment rendszert „meg tudja szállni”, és az autóba integrált mindegyik képernyőt az irányítása alá vonhatja. A mai új autókban már több képernyőből épül fel a teljes műszerfal, és az új CarPlay akár mindegyik felületre is képes kiterjedni.
Minden autógyártó együtt dolgozik majd az Apple-lel a megfelelő optimalizálás elérése érdekében, és lehetőséget kapnak arra, hogy egyedileg megszabhassák, hogy a CarPlay milyen utazással kapcsolatos adatokhoz férhessen hozzá és mely funkciók felett tudja átvenni az uralmat. Már a CarPlay-en keresztül lehet majd kezelni például az autó klímáját, vagy akár a fedélzeti rádiót is, ha éppen nem a saját streaming szolgáltatásairól akar zenéket hallgatni a sofőr. Be lehet állítani egyedi háttérképeket a felületek számára. Az autó belsejét össze lehet hangolni a fedélzeti számítógéppel, így például a kárpitozás mintája visszaköszönhet a digitális műszeregységeken.
Az új CarPlay ügyesen tudja majd a különböző forrásokból származó adatokat vegyesen kezelni, miközben az adatvédelmet is szem előtt tartja, és nem rögzít semmilyen infromációt az utazásokkal kapcsolatosan. Szóval amennyiben hozzáfér a sebességadathoz, akkor sem menti azt el, és nem is osztja meg harmadik féllel, ha arra nincs szükség valamilyen alkalmazás működése miatt. Az Apple az adatvédelem fontosságát rendszeresen kihangsúlyozza a termékeinél, és nem meglepő, hogy itt is megtette ezt.
Az Apple az applikációk fejlesztőivel is együtt dolgozik azon, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki az új CarPlay-ből. A többféle képernyőelrendezéshez dinamikusan jól alkalmazkodó alkalmazások nélkül nem lehet kiemelkedő felhasználói élményt elérni. A fejlesztőkkel folyamatosan összeköttetésben áll a vállalat. Az immerzív élmény elérése lesz a cél a friss CarPlay-nél, ehhez pedig a lehető legszélesebb összefogásra van szükség.
Továbbá azt is igyekszik az Apple megoldani, hogy a vezeték nélküli kapcsolat maximális gördülékenységgel menjen. A kábelek elhagyása nagyon fontos lépés ezen a téren. Azok az autók, amikben az új CarPlay elérhető lesz, már valószínűleg minden esetben biztosítani fognak vezeték nélküli töltőpadot is.
Az Aston Martin esetében előre láthatólag a DB12 és a DB12 Volante modellekben fog debütálni az új CarPlay, a Porsche tervei még ennyire nem tiszták, de ott elképzelhető, hogy a teljesen elektromos hajtáslánccal szerelt Macan lehet az első érintett jármű.