Elég súlyos Meta dokumentumokhoz jutott hozzá a The Verge, amik kifejezetten a Meta jövőbeli XR terveire vonatkoznak. A belsős használatra szánt prezentációk megmutatják azt, hogyan képzeli el a VR és az AR eszközök közeljövőjét a vállalat, de egyben rávilágít arra is, hogy bizony vannak bőven megoldatlan problémáik.
Amit már régóta tudunk, hiszen nyílt titok, hogy idén egy új Quest szemüveg fog érkezni, a Meta Quest 3. Ez az eszköz tovább fogja vinni a Quest 2 és a Quest Pro legjobb, de egyben költséghatékony megoldásait, ezzel pedig leválthatják a jelenleg piacvezető Quest 2 szemüveget is. A Quest 3 a tervek szerint maximum fele akkora lesz, mint a Quest 2, majdnem kétszer erősebb nála, de egyben drágább is lesz az elődjénél. A Quest 3 találgatások szerint minimum 500 USD/Euro környékén lehet majd megjelenésekor. A Quest 3 előtti nagy kihívás lesz, hogy miként tudják majd megmutatni az embereknek, hogy megéri majd az eszköz azt a felárat, amit kérnek érte.
A Meta szerint, bár a Quest szemüvegekből már elkelt 20 millió darab, problémáik vannak a felhasználók megtartásával.
Elemzéseik szerint a korábbi Quest vásárlók szívesen és sokszor térnek vissza a VR-ba szórakozni, ám az utóbbi időben, például a most karácsonykor aktivált szemüvegek tulajdonosai már nem sűrűn lépnek vissza a virtuális térbe. Egyelőre nem tudják ennek a pontos okát, de feltételezések szerint a boltjuk működése lehet a hibás, talán nem jól ajánl alkalmazásokat a felhasználóknak, nem tudja megragadni a figyelmet, ezért új módszert kell kitalálniuk a figyelem megszerzéséért.
Más elképzelések szerint az is lehet a probléma, hogy a felhasználók minősége is jelentősen csökkent azzal, hogy tömegtermékké vált. Míg korábban egy-egy online mérkőzés családias hangulatban zajlott, a felhasználók szívesen beszélgettek egymással és barátkoztak, addig manapság a sok (visítozó) gyerek elveszi az ember kedvét a közösségi élményektől. A Meta ráadásul hiába szociális média platform, valójában nagyon el van maradva a VR téren belüli kommunikációs megoldásokban. A közösségi funkciók rosszak, lassúk, sokszor pedig nem működnek - ezt a kritikát John Carmack is sokszor megfogalmazta a múltban.
Összességében úgy tűnik, hogy a Quest 3 sokkal inkább a kevert valóság élményre fog fókuszálni, mint a Quest 2. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, 41 új kevert valóság applikáció fog érkezni a Quest 3-ra már a megjelenésekor.
A dokumentumokban szó van viszont szó 2024-ben érkező VR szemüvegről is, ami mellőzi majd az MR funkciókat. Az eszköz kódneve Ventura és a tervek szerint olyan olcsó lesz, hogy kérdés nélkül ez lesz majd a legvonzóbb VR eszköz sokak számára.
A Quest Pro nem kapott pozitív fogadtatást, a dokumentumokban már nem is említik a professzionális használatra szánt eszköz új kiadását, ellenben egy másik tervezett szemüvegnél említik, hogy a Quest Pro erényeit szeretnék felhasználni majd. A La Jolla kódnéven futó szemüveg állítólag azon elv szerint készül, hogy hosszútávon is kényelmes legyen benne dolgozni, a vizuális megjelenés pedig mindenek felett fog állni, így nem válik a szemnek kényelmetlenné például dokumentumok böngészése sem.
A dokumentum szerint viszont az igazi verseny egyértelműen az AR területen folyik. A Meta mellett az Apple, Microsoft, Google, Snapchat stb. régóta dolgozik a saját AR megoldásaikon, ami mindannyiuk szerint a mobiltelefonokat is leváltó eszköz lesz majd. A nagy piac természetesen az lesz, amikor az emberek már az utcán is ilyen eszközöket fognak viselni. A Meta tervei szerint 2024-ben már lehet olyan eszközük, amit cégen belül viselhetnek az alkalmazottak, hogy teszteljék az AR megoldásokat, de csak 2027 után jöhet az első kereskedelmi forgalomba szánt változat.
Természetesen hihetetlenül sok problémát kell megoldaniuk a mérnököknek, hiszen az AR szemüvegek számára létfontosságú, hogy könnyűek, szépek és kényelmesek legyenek, ehhez viszont meg kell oldani a fogyasztás, az energiatárolás, a hőleadás, elektronikai problémák stb. kérdéseket, amikre ilyen kis méretben még nincs válasz, nincs rájuk megoldás.
A dokumentum igazán izgalmasan disztópikus része viszont egyértelműen az, hogy miként képzeli el a Meta a reklámok futtatását ezeken az AR szemüvegeken.
Szerintük muszáj lesz kitalálni egy nagyon jól működő reklámmodellt, amit az AR szemüvegeken belül tudnak majd futtatni. Szerintük a jól megtervezett és elhelyezett hirdetésekkel majdnem 100%-os eredményt (konverzió) tudnak majd elérni, ezt pedig muszáj lesz kihasználniuk.
Nincs a dokumentumban, csak egy példa, hogy például miként lehetne elképzelni egy ilyen eszköz reklámokkal való működését. Felhasználóként sétálunk az utcán, régóta keresünk mondjuk megfizethető sajtot, de mindenütt vállalhatatlanul drága. A szemüveg látja, hogy a sajtok árát nézzük, ezért hirtelen felajánlja majd nekünk, hogy egy adott üzletben ugyanez a termék akciós, nem is kevéssel. A reklám miatt jó eséllyel át fogunk menni a másik üzletbe, hiszen annyival olcsóbb lesz ott a termék, hogy nem éri meg otthagyni, máris teljesült a reklám akarata.
Az, hogy ez jó lesz-e valójában a felhasználók számára, vagy csak még jobban fognak irányítani minket a reklámok, azt majd a jövő dönti el.