Vízszintesen is mozgó liftet tervez egy német cég

A leginkább Willy Wonka liftjéhez hasonlító rendszer prototípusa két éven belül elkészülhet, és forradalmasíthatja a felhőkarcolókban való közlekedést.

Vízszintesen is mozgó liftet tervez egy német cég

A felvonók, köznapi nevükön liftek alapvető jellege gyakorlatilag semmit sem változotta kifejlesztésük óta eltelt több mint másfél évszázad alatt. Napjainkban is függőleges irányú aknákban haladó, túlnyomórészt kábelekkel mozgatott fülkékről van szó, amelyek működtetése viszonylag sok energiát emészt fel. Arról nem is beszélve, hogy időnként milyen sokat kell várni arra, hogy a fülke odaérjen ahhoz az emelethez, ahol várakozunk rá.

Egy német cég nemrégiben azonban új koncepcióval állt elő, amely forradalmasíthatja a felvonók világát: az elképzelés leginkább Willy Wonka liftjeihez hasonlít a Charlie és a csokigyár című filmben. A ThyssenKruppáltal tervezett liftrendszerben a fülkék függőlegesen és vízszintesen is mozoghatnak, és a páternoszterekhez hasonlóan ugyanabban az aknában egyszerre több kabin is haladhat.

Bár a terveket bemutató videóban a fejlesztők azt állítják, hogy a Multi becenévre hallgató rendszer az első kábel nélküli lift lesz a világon, ez nem egészen helytálló, mivel a MagneMotionnevű cég ezt a kitételt előbb teljesítette. A ThyssenKrupp rendszere ugyanakkor nemcsak abban új, hogy kábelek helyett a mágneses lebegővasutaknál alkalmazott technológia révén zajlik a fülkék mozgatása. Az elképzelés szerint a magasabb épületeket többirányú aknák bonyolult rendszere hálózná be, a jelenleginél sokkal zökkenőmentesebbé téve a lifttel való közlekedést.

A hagyományos lifteknél az aknamagassággal együtt meredeken növekednek az üzemeltetési költségek is, mivel az egyre hosszabb kábelek eredményeként egyre nagyobb tömeget kell mozgatni. Ennek folyományaként, illetve az építmény kilengése miatti problémák elkerülése végett a felhőkarcolókban általában már jelenleg is szakaszokra bontják a felvonórendszert, vagyis nem egyetlen óriási liftaknát építenek, hanem több rövidebbet egymás fölé. Ez viszont folytonos átszállásokat, és még hosszabb várakozási időket eredményez. A német fejlesztők szerint azonban saját rendszerükkel jelentősen gyorsabbá válhat a liftes közlekedés az ilyen épületekben is.

Mivel a Multi rendszeréhez kisebb átmérőjű aknák szükségesek, mint a jelenlegi liftekhez, az aknahálózat révén nem csökkenni, hanem növekedni fog az épület más célokra felhasználható tere. A fülkék és az ajtók speciális anyagokból készülnek majd, így a megszokottnál jóval könnyebbek lesznek, tovább csökkentve az épületre eső terheket. A fejlesztők szerint a rendszert igazán olyan épületekben lesz érdemes beüzemelni, amelyek 300 méternél magasabbak. A Multi első tesztüzemére a ThyssenKrupp szakértői szerint 2016-ban kerülhet sor.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward