Újra eljöhet a vitorlások kora

Egy német cég úgy véli, hogy ideje visszahozni a vitorlákat a tengeri teherszállítás világába: vontatóernyőket használnának az üzemanyagos meghajtás kiegészítésére. 

Újra eljöhet a vitorlások kora

A szél a megújuló és viszonylag egyszerűen kiaknázható energiaforrások közé tartozik, amelyet a régi korok vitorlásai maximálisan ki is használtak. Egy német cég úgy véli, hogy ideje visszahozni a vitorlákat a tengeri teherszállítás világába, és SkySails nevű fejlesztésükkel igazolták, hogy vontatóernyők révén lehetséges teherhajókat áthúzni egész óceánokon is.

A metódust elsőként a cég Beluga nevű hajóján tesztelték 2007-2008-ban, amikor a részben egy 160 négyzetméteres, számítógéppel vezérelt vontatóernyővel működő hajó Németországból Venezuelába, majd az Egyesült Államokba, végül Norvégiába jutott el. Amikor az ernyő működésben volt, 10-15 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott, napi 1000-1500 dollárral csökkentve az út költségeit.

2010-ben Németország legnagyobb tengeri halászhajójára szerelték fel a vontatóernyőt, és bár a gazdasági válság miatt jelentősen visszaeső tengeri szállítmányozás jelentősen letörte a technológia iránti kezdeti érdeklődést és a vállalkozó kedvet, a cég lassan kezd magára találni. Legfőbb versenytársuk, a KiteShip olajszállítókra tervez hasonló rendszerű vontatóernyőket.

A vitorlázás korában nem volt olcsó hajózni. A veszélyek miatt a legénységet alaposan megfizették, azonban ahogy a motorok győzedelmeskedtek a szél erejének kiaknázása fölött, egyre több anyagi forrás fordítódott az üzemanyagra, és egyre kevesebb a hajózás emberi részeseire. Napjainkban számos olyan elképzelésen dolgoznak a fejlesztők, amellyel másképpen lehetne megoldani a hajók meghajtását.

A kutatók számításai szerint a SkySails rendszerének további fejlesztése révén akár felére is csökkentető az üzemanyag-fogyasztás, és bár a szél általi meghajtás sosem kelhet versenyre a motorok biztosította sebességgel, a két technológia kiváló kiegészítője lehet egymásnak. A vontatóernyők nagy előnye a hagyományos vitorlákkal szemben, hogy nem a hajó magasságában levő, sokszor kiszámíthatatlan szelekre támaszkodnak, hanem a magasra felnyúlva, a felsőbb légrétegek egyenletesebb légmozgásainak segítségével haladnak előre. A tengeri szállítás a termelési lánc egyik legköltségesebb eleme, és a gazdaság globalizálódása még fontosabbá tette ezen szállítási forma szerepét. Ha tehát olcsóbbá válna ez a rész, az a termékek árát is jelentősen leszorítaná.

Az újfajta vitorlástechnológia iránt nemcsak tengeri szállításban érintett felek érdeklődnek, hanem egyre többen jelentkeznek a „hagyományos” benzines-vitorlás hajók tulajdonosai közül is, akik szintén örülnének neki, ha alaposabban ki tudnák használni a szél által biztosított ingyenes energiát.

A vontatóernyőkön túl más ötletek is akadnak a szél kihasználására. Felmerült például, hogy a szél által forgatott vitorlák révén elektromos áramot lehetne generálni, amelyet aztán a hajócsavar forgatására használnának. Ez utóbbi metódus egyelőre ugyan csak papíron létezik, de olyan kellékekből áll össze, amelyek minden hajógyárban megtalálhatók, így tesztelése nem ütközik különösebb akadályokba.

A vitorlás teherhajókat a világ számos pontján használták a 19. század végén és a 20. század első felében. A leggyorsabb vitorlásokat a vitorlázás korának vége felé készítették el. Ezzel az új módszerrel pedig a valamikori legjobb ilyen hajóknál is gyorsabb teherszállítók kerülhetnek az óceánokra. 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward