A Tesla az Egyesült Államokban néhány nappal ezelőtt vezette be az eddigieknél kedvezőbb áron kínált Model 3 és Model Y konstrukciókat. Részben azért volt ezekre szükség, mert bizonyos kedvezmények megszűntek az USA-ban. De jó hír, hogy az olcsóbb Model Y hozzánk is eljutott.
A kedvezőbb áron kereskedelmi forgalomba kerülő SUV nem pont olyan formában futott be nálunk, mint ahogy az Amerikában megjelent. Kevesebbet spóroltak az európai verzión. Az USA-ban elérhető fapados Model Y-ból már kimarad a motorikusan behajtható visszapillantó tükör, és nem rendelkezik még csak alap Autopilot rendszerrel sem, miközben ezeket a magyar vásárlók megkapják.
Az új Standard hátsókerekes Model Y csak 16,67 millió forintba kerül. Eddig az induló Model Y 18,88 millió forint volt, vagyis közel 12%-os árcsökkenésről beszélhetünk. Éppen annyiért vihető haza az új belépő autó, mint amennyiért jelenleg a Model 3 is kapható, de az egy jobban felszerelt, erősebb konfiguráció.
Miközben az egyik kezével adott a Tesla, a másikkal elvett. Ugyanis az olcsóbb Model Y úgy jelent meg Magyarországon, hogy a cég kivezette a kisebb hatótávolságú, de közepes felszereltségű konstrukciót.
Az új paletta így nagy kontrasztot mutat a Model Y esetében, mert bár megvásárolható már 16,67 millió forintért, de aki egy kicsit többre vágyik, annak rögtön a „Premium” nagy hatótávolságú járműre kell befizetnie, ami 20,57 millió forintba kerül hátsókerék-hajtással. Innen aztán még lehet fentebb lépdelni, kicsit több mint 1,1 milliós felárral fut az összkerékhajtású Premium jármű, és a csúcson pedig a Performance tanyázik 25,37 millió forintos vételárral.
A Model Y mostani változata több ponton is elmarad az eddigi olcsó verziótól, a kínálaton maradt Premium kivitelhez képest pedig végképp nagy a különbség. A Standard modell már messziről felismerhető, mert egyszerűbbek lettek a lámpái elől és hátul is, valamint a lökhárító is változott elől. A Standard Model Y csak 7,2 mp alatt gyorsul 100 km/h-s tempóra a korábbi 5,9 és a Premium 5,6 mp-es teljesítményével szemben, a hatótávja pedig 534 km, szemben a Premium által nyújtott 622 km-ével.
A Tesla a színopciókat is megritkította, miközben meglepő módon kicsit drágábbak lettek az elérhető festések, a felni 18 colos lett, és kevésbé szemrevaló. A Premium modellhez képest egy kicsit szerényebb a hangrendszer, de még így is van 7 hangszórója, és nem lehet 250 kW-os töltést használni, hanem be kell érni a 175 kW-os teljesítménnyel. Nincs már hátul képernyő az ülések között, és még a hagyományos FM rádióról is le kell mondania a vásárlóknak.
Az olyan látványos dolgok is nyugdíjba vonultak, mint az üvegtető vagy a hangulatvilágítás a beltérben. Ülésfűtés is csak elől van, hátul már nincs, és még a HEPA légszűrőt is megspórolja a Tesla. Valamelyest az autó vezetés közbeni viselkedése, úttartása is rosszabb lehet majd, miután egy olcsóbb futóművet kapott maga alá a Standard Model Y. De legalább tényleg elég jelentős az árkülönbözet a kínálaton maradt Premium autóhoz képest, hiszen csaknem 4 millió forinttal drágább a jobban felszerelt változat.