Sziszifuszi vonatok

A szivattyús erőművek mintájára szilárd rakományú vonatok emelkedőkön való mozgatásával oldaná meg az energiatárolás problémáját egy amerikai cég.

Sziszifuszi vonatok

Az alternatív energiaforrások egyik nagy problémája, hogy meg kell oldani a begyűjtött energia tárolását, amikor abból éppen sok van, hogy aztán az elraktározott készleteket fel lehessen használni a szűkösebb időkben. Ennek egyik legegyszerűbb módja, ha vizet szivattyúzunk fel egy magaslatra a többletenergia felhasználásával, majd ha szükség van erre, leengedjük a folyadékot, amely turbinákat hajt meg a tárolókat összekötő alagútban. Ehhez azonban mesterséges víztározókra, és olyan terepviszonyokra van szükség, amelyek mellett megoldható a tározók eltérő magasságú elhelyezése.

Ahol a domborzati viszonyok ezt nem teszik lehetővé, a mérnököknek más megoldások után kell nézniük. Például összenyomott levegővel töltenek fel tartályokat, vagy lendkerekek révén igyekeznek tárolni az energiát. Egy amerikai cég nemrégiben újszerű ötlettel állt elő a témában: az ARES (Advanced Rail Energy Storage) munkatársai a szivattyús erőművek mintájára olyan rendszert akarnak létrehozni, amelyben szintén nagy mennyiségű anyag kerül magasabbra az eltárolás folyamata során, csak ezúttal nem folyadék, hanem szilárd rakomány változtat szintet.

Az elképzelés komoly hasonlóságokat mutat Sziszüphosz mítoszával, akit az istenek arra kárhoztattak, hogy egy hatalmas sziklát görgessen fel egy dombra, de mielőtt felért volna vele annak tetejére, a szikla mindig visszagurult. Az ARES-projekt során a tárolásra váró energia révén szintén sziklákat visznek fel egy piciny magaslatra, bár nem egyesével, hanem tehervonatok révén, majd ha szükség van az energiára, a rakomány legördül a lejtőn. A vízerőművek szivattyúzásra is alkalmas turbináihoz hasonlóan a vonat motorjai lefelé menet generátorokként viselkednek.

A cég mérnökei 2013-ban egy kaliforniai szélfarmon építették meg első prototípusukat, amely remekül vizsgázott, így a szakértők készen állnak a következő lépés megtételére. Idén márciusban engedélyt kaptak az amerikai földhivataltól egy vasúti pálya megépítésére az általuk bérelt nevadai földterületen. Ezen a pályán az előzőnél jóval nehezebb szerelvények haladnak majd. A vonatkocsik a tervek szerint betontömböket szállítanak a magaslatra, ahol azokat egy daru leemeli a kocsikról, amelyek így visszagurulnak az alacsonyabban fekvő területek felé, hogy ott újabb rakományt vegyenek fel. Ha energiára van szükség, a daruk sorra visszapakolják a kocsikra a tömböket, amelyek legördülnek a lejtőn.

A tervezett pálya 8 százalékos lejtéssel rendelkezik majd és 9 kilométer hosszú lesz. A cég mérnökeinek becslése szerint a rendszer 12,5 MWh tárolására lesz alkalmas, és 50 MW kimeneti teljesítményre lehet képes. Ez ugyan eltörpül a szivattyús erőművek mutatóihoz képest (a walesi Dinorwig erőmű például 10,8 GWh kapacitású, maximális teljesítménye pedig 1,8 GW), de arra elég lehet, hogy kereskedelmi haszna legyen a projektnek. Ha pedig a módszer beválik, tovább lehet növelni a létesítmény méreteit.

A módszer persze sosem kelhet majd versenyre a szivattyús erőművekkel, de az olyan lapos terepeken, mint amilyen Nevada nagy része, jó eséllyel beválhat. És mivel a sivatagok gyakran adnak otthont nap- és szélerőműveknek, a metódusnak komoly piaca lehet, ha csak nem bizonyul rendkívül veszteségesnek.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward