Razer Kraken Chroma - mindent a szemnek

A Razer Kraken Chroma USB-s gaming headset inkább a szemünket kényezteti, mint a fülünket.

Razer Kraken Chroma - mindent a szemnek

1. Csomagolás, külső, kényelem

A Razer Kraken szériája olyan fejhallgatókból és headsetekből áll, melyek kifejezetten a gamereket célozzák meg, így kialakításuknál a könnyű súly, a kényelem, a hordozhatóság és a fiatalos dizájn kapták a főszerepet. Az analóg alapmodell, a Kraken, és a mikrofonnal felszerelt Kraken Pro modellek mellett a szériának vannak USB csatlakozós darabjai is: az általunk tesztelt Razer Kraken Chroma a virtuális 7.1 surrounddal ellátott Razer Kraken USB headset állítható színű világítással felszerelt változata.

Csomagolás, külső, kényelem

A tetején műanyag akasztó füllel ellátott fekete dobozt szivárványszínű Chroma felirat, termékfotók és leírások borítják. A tépőzáras borítót felnyitva láthatóvá válik az átlátszó műanyag takaró alatt pihenő headset, amely plüss hatású anyaggal borított, formázott műanyag ágyán pihen. A dobozban található még a pár oldalnyi leírást tartalmazó, lekerekített sarkú többnyelvű füzetecske, üdvözlőkártya és két Razer logós, színváltós matrica is. A borító belső felén a cég alapítójának és kreatív igazgatójának köszöntő beszéde olvasható.

Galéria megnyitása grid_on

Kézbe véve a fülest rögtön érezni, mennyire könnyű. A hordozhatóság érdekében a fülrészeket zsanérokkal látták el, a Kraken így egészen kicsire összehajtható. A zsanérok nagyon könnyen járnak, ami használat közben nem okoz gondot, de kézbevételkor, vagy ha nem pont fektetve tesszük a fülest az asztalra, akkor sokszor magától összecsukódik.

A Krakent supra aurális fülpárnákkal látták el, azaz kialakításuk fülre simuló, a fülkagylót nem ölelik körbe. A fülpárnák kör alakúak, belső átmérőjük 5 cm, külső átmérőjük 9 cm, így akár kicsi, akár nagy a fülünk a párnák mindenképp nyomást fognak gyakorolni a fül porcaira, amit hosszú távon egyesek kényelmetlennek érezhetnek. Személy szerint én jobban kedvelem a fület körbevevő (cirkumaurális) fülpárnákat, a Krakent kb. fél óra után már kezdtem kényelmetlennek érezni, de ez teljesen egyéni, hogy erre ki mennyire érzékeny. A füles felvételekor éreztem a füleimben egy kis nyomást, ahogy a Kraken csápján lévő tapadókorongra emlékeztető fülpárnák rácuppantak, és amikor levettem szintén volt egy kellemetlen cuppanás. Ha marketinges lennék, akkor erre felderülne az arcom és hozzátenném a reklámokhoz és a termékleíráshoz, hogy "beépített vákuumos fültisztító funkcióval ellátva".

A fülrészek külső felét vízszintes tengelyre függesztették, így van egy kis fel-le mozgásuk, belső részük pedig vízszintesen mozgatható, hogy a kagylók jól illeszkedjenek a fülre. A fülrészeket kívülről az egybefonódó kígyós Razer logó díszíti, melyet 16,8 millió szín közül választva világíthatunk ki kedvünk szerint. PlayStation 4-en ez nem állítható, de ott a logók stílusosan a PS kék színeiben pompáznak.

A bal oldali fülrészen található a hajlékony nyél végére szerelt mikrofon, melyet teljes egészében beletolhatunk a fülrészbe, amikor nincs rá épp szükségünk. A mikrofon végét ledes gyűrű díszíti, amely fehéren világít, amikor a mikrofont a rajta található gomb segítségével bekapcsoljuk. A világítás színe sajnos nem állítható, és arra sincs lehetőség, hogy a fényt a mikrofontól függetlenül ki- vagy bekapcsoljuk.

Galéria megnyitása grid_on

A fejpánt kívül műbőr borítást kapott, melyet a jól ismert zöld Razer felirat díszít. Hálós szövet fedi azt a részt, amely a fejünkkel lép érintkezésbe, ennek megvannak az előnyei és a hátrányai is: a szövet nem olyan meleg, mint a műbőr, tisztítása viszont nehezebb, hosszú távon a háló réseiben érdekes dolgok tudnak megbújni. Míg a fülpárnák kellően puhák a fejpánt párnázását nem vitték túlzásba, tapintással mindössze egy vékonyka szivacsréteg érezhető a hálós szövet alatt, ám ez elegendő, hogy ne nyomja a fejtetőt. Nem szedtem szét ugyan, de érzésre a fejpánt két meghajlított műanyag lapból áll, melyek között hagytak némi teret. Ez a megoldás nem tűnt túl masszívnak, a lapokat könnyen el lehetett mozdítani egymáshoz képest. A műbőr borítás kopásra hajlamos a széleken. (Az egyik barátomnak Kraken Pro-ja van, amit ha épp nem hallgat, akkor a nyakában hord, ennek következtében kb. egy év intenzív használat után a műbőr felső rétege már elkezdett hámlani.) A fejpánt több fokozatban állítható, a füles így kis és nagy fejméretre is passzol, bár a kis fülpárnák miatt az átlagnál nagyobb fejűek/fülűek előfordulhat, hogy nem fogják olyan kényelmesnek találni.

A készülék 2 méteres, harisnyázott USB kábellel rendelkezik, amely nem cserélhető és nincs rajta hangerőszabályzó sem. A headset PlayStation 4 kompatibilis, de csak a konzolon lévő USB portba dughatjuk be, nincs lehetőség a kontrollerre csatlakoztatni, így a kábel nem biztos, hogy mindenki számára elég hosszú lesz. A kábel könnyű és puha, így hajlamosabb a hurokképződésre és a feltekeredésre, mint vastagabb, vagy keményebb társai. Használat közben, amikor a kábel hozzáér és odadörzsölődik a ruhához az felerősödve hallatszik a fülesben, ami sajnos igen zavaró tud lenni.

A headset anyagminősége összességében megfelelő, de látszik, hogy pár helyen olcsóbb megoldásokhoz folyamodtak. A fülrészt, és annak keretét alkotó műanyag részek megfelelően erősek, de a fejpánt kialakítása és a susogós kábel nem nyerte el a tetszésünket.

2. Szoftver

Szoftver

A Kraken a regisztrációt igénylő Razer Synapse telepítése nélkül is működik, de a fények beállításához, a 7.1-es virtuális surround használatához és az egyéb extra funkciókhoz mindenképpen szükséges ez a felhőalapú szoftver, amely profilunkat és beállításainkat online is eltárolja. A telepítéshez internetkapcsolat kell, utána viszont már offline módba is állíthatjuk a programot és csak a szoftver frissítéséhez, ill. megváltozott adataink szinkronizálásához kell újra online módba kapcsoljuk.

A virtuális surround eddigi tapasztalataim alapján nem volt a kedvencem, a HyperX Cloud II-nél pl. haszontalannak bizonyult, a Razer 7.1-es virtuális surround rendszere viszont kellemes meglepetést okozott, mivel meglepően jól teljesített. A virtuális surround az érzékeinkkel játszik, ahányan vagyunk, annyiféleképpen érzékeljük a hangokat, ezért nagyon fontos az egyénre szabott kalibrálás. A Razer szoftverével ezt gyorsan és egyszerűen megtehetjük, és ha végeztünk, máris belevethetjük magunkat kedvenc lövöldénkbe, ahol a rendszer valóban segítségünkre lesz abban, hogy megállapítsuk, honnan támadnak ránk a rosszfiúk. Csodákat persze ne várjunk, a szimuláció nem helyettesítheti a valódi 7.1-est, de arra már képes, hogy értékelhető élményt nyújtson. (Akit érdekel, kipróbálhatja a Razer virtuális 7.1-es surround szoftverét, amelynek különálló, bármilyen sztereó fülessel működő verziója innen letölthető).

Az Audio rész alatt találjuk a hangerőszabályzót, a basszus boost beállításokat (ne kapcsoljátok be, így is túl sok a basszus, de erről később). A Sound Normalisation a leírása ellenére nálam csak hangosabbá tett mindent, pedig az lenne a lényege, hogy kiegyenlítse a hangerőt. A Voice Clarity elvileg a bejövő hangokat tenné tisztábbá szűrés segítségével, de a gyakorlatban nem sok haszna van. A bejövő hangerő beállítása viszont már valóban hasznos volt.

A Mic résznél állíthatjuk a mikrofon hangerejét és érzékenységét. A hangerő normalizáció itt sem osztott szorzott sokat. A háttérzaj csökkentés érdekesen működött, bekapcsolása nélkül ugyanis a gépelés hangja kevésbé volt zavaró. Háttérzaj csökkentésre a távolabbról érkező háttérzajok esetében sincs szükség, ezeket a digitális egyirányú mikrofon már nem veszi fel.

A Mixer menü alatt láthatjuk az aktuálisan futó alkalmazásokat, és mindegyiknél egyedileg beállíthatjuk a hangerőt, ill. hogy a füles sztereóban működjön-e, vagy használja a virtuális 7.1-es surroundot.

Az Equalizer rész alatt válogathatunk a különböző zenei műfajokhoz szánt beállítások közül, illetve sajátot is készíthetünk, sajnos csak egy ilyen elmentésére van lehetőség, pedig nem ártana, ha több is lenne, a gyáriak ugyanis nem bizonyultak túl hasznosnak.

A Lighting résznél állíthatjuk be az oldalsó fényeket, melyek lehetnek statikusak, pulzálóak, színváltósak, vagy akár ki is kapcsolhatjuk őket. Ha rendelkezünk a Chroma termékcsalád más darabjaival, akkor ezek megvilágítását szinkronizálhatjuk a fülesével. Válogathatunk a beállított alapszínek között, vagy kiválaszthatjuk a sajátunkat a 16,8 millió közül a Windows színkeverőjének segítségével.

3. Hangzás

Hangzás

Ami elsőre feltűnt a fülesnél az a halk alapzaj, ami nem szól, ha épp nem hallgatunk semmit, de hallhatóvá válik abban a pillanatban, ahogy megszólal valami. Több gépen is kipróbáltuk a headsetet, de az alapzaj mindegyiknél jelen volt PC-n és PlayStation 4-en egyaránt.

Némi netes keresés után világossá vált, hogy ez a probléma más felhasználóknál is jelentkezett. Többféle módszert is javasoltak kiküszöbölésére PC-n a racionálistól a voodoo-jellegű megoldásokig (különböző USB portok, minden más hangfelvevő és kiadó eszköz kikapcsolása, a hangerő 66%-ra állítása stb.), de egyik sem szüntette meg. Az equalizer állítgatásával ez a zaj minimálisra csökkenthető, ám ennek az a hátulütője, hogy nem feltétlenül azt a hangzást kapjuk, amit szeretnénk. Játékokban, filmeknél az akciódús jelenetek közben, vagy amikor sok erős hang szól egyszerre, akkor ezek elnyomják az alapzajt, de aki megveszi a fülest, az előfordulhat, hogy másra is szeretné használni. Összehasonlításképp ugyanazokon a gépeken kipróbáltunk egy Razer Kraken Pro-t is, amely nem USB-s, hanem minijackes, és egyiknél sem volt jelen az alapzaj. A szintén USB-s, beépített hangkártyával felszerelt HyperX Cloud II-vel sem volt ilyen problémája a tesztben résztvevő egyik gépnek sem, tehát nem arról van szó, hogy ennyire zajos lenne az USB portjaink tápellátása.

A Kraken hangzásvilágát érezhetően a játékokhoz alakították, főként a basszusok kerültek előtérbe. A robbanásoktól, lövésektől hangos, dübörgő hangokkal hatást keltő játékoknál (pl. akció, FPS, horror) ez jól illik, a csendesebb daraboknál viszont nem mindig előnyös, zenehallgatásnál pedig kifejezetten hátrányos tud lenni. Ami az akciódús játékok közben egyáltalán nem tűnik fel, az máshol igen zavaró: az eltúlzott basszusok rátelepszenek a középtartományra és teljesen elnyomják annak hangjait. A magasak hangzását átlagosnak mondanám, már amikor épp kihallani őket a mindent elnyomó brummogásból, a kristálytiszta csilingeléstől mindenképp messze vannak. Az eltúlzott basszusok miatt az emberi beszéd és az énekhangok sem hangzanak természetesnek. Az equalizer csúszkáinak tologatásával elérhető némi javulás, csökkenthetőek a basszusok, de szinte minden egyes zeneszámhoz más-más beállítás lenne szükséges.

A probléma oka részben abban rejlik, hogy a hangnak nincs igazán tere kibontakozni a fülünk körül légmentesen lezárt kis helyen. A basszusok túl erőteljesek, ám nem szólnak olyan kristálytisztán, ahogy szólhatnának és elnyomják a hangzást, amely egyébként részletgazdag lenne. Ha hasonlattal akarnék élni azt mondanám, hogy olyan ezzel a fülessel zenét hallgatni, mintha egy kitűnő akusztikájú szobában játszana egy jó zenekar, minőségi hangszereken, jó hangosítással és mindezt a szobában lévő szekrénybe zárva hallgatnánk. Talán a techno és elektronikus zene az, ami az eq segítségével hallgathatóvá tehető, de összességében nekem nem sikerült természetes hangzást kicsiholni a fülesből zenehallgatás vagy filmnézés közben.

A füles passzív zajszűrése nagyon jó, a fülre cuppanó párnák szinte teljesen kiszűrik a külső zajokat, nyitott ajtónál a szomszédos szobában működő a porszívó hangja egészen tompán még hallható, de ha valaki normál beszédhangon próbál velünk társalogni ugyanabban a helyiségben, ahol vagyunk, azt már nem feltétlenül fogjuk észrevenni, ha közben hallgatunk is valamit.

A mikrofon hangminőségével nem volt problémánk, megfelel annak, amit egy gaming headset mikrofonjától elvárható. Iránymikrofon révén a távolról érkező külső hangok nem hallatszanak bele a beszélgetésbe, a gépelés hangja is csak olyan mértékben, ami egyáltalán nem zavaró. A szoftverben bekapcsolható zajszűrést viszont nem érdemes használni, a gépelés hangját nem szűrte ki, csak elmosta. A mikrofon PS4-en is jól teljesített, a némítás funkció és a kis világító led is ugyanúgy működött rajta, mint PC-n.

4. Összegzés, vélemény

Összegzés, vélemény

Elégedettek voltunk a headset külsejével, az állítható világítás opciókkal, a mikrofon hangjával és a 7.1-es virtuális surrounddal, de sajnos el kell mondanunk, hogy pozitívumai ellenére a Razer Kraken Chroma néhány olyan negatív tulajdonsággal is bír, melyek mellett nem lehet szó nélkül elmenni. Egy mai headsetnél elvárható felszereltségként a hangerőszabályzó, és annak is örültünk volna, ha a kábel cserélhető lenne. Mivel a headset kialakításánál a könnyű szállíthatóság volt az egyik fő szempont a pakkba még beleférhetett volna egy hordtáska is. Fájóbb azonban, hogy helyenként olcsó megoldásokhoz folyamodtak, pl. a fejpánt kialakítása lehetne masszívabb. A legnagyobb negatívumnak azonban hangminőség terén kötött kompromisszumokat találtuk, melyek sajnos általában jellemzőek a kifejezetten gamereknek marketingelt headsetekre és fülesekre. Persze sokan szeretik az erőteljes basszusokat, és a mély hangok kiemelése bizonyos játék, film ill. zenei műfajokban kifejezetten előnyös, így el tudjuk képzelni, hogy vannak jópáran, akiknek bejön a Kraken hangzásvilága. Hogy kinek mennyire tetszik egy füles hangja, az mindig is egyéni ízlés kérdése volt, ám az alapzaj jelenléte ebben az árkategóriában már nem megbocsátható.

Galéria megnyitása grid_on

A Razer Kraken 7.1 Chromát a Razertől kaptuk tesztelésre, ezúton is köszönet érte!

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward