Önvezető teherkonvojok Európa útjain

Április elején különböző európai városokból több tucat, szoros konvojban haladó önvezető teherautó indult útjára Rotterdam felé, ahová szerencsésen meg is érkeztek.

Önvezető teherkonvojok Európa útjain

Bár ha önvezető autókról van szó, a legtöbbet a Google és a Tesla szerepel a hírekben, más cégek is komoly energiákat ölnek az autonóm gépjárművek fejlesztésébe. És a jelek szerint nem is állnak rosszul ezen a területen, ahogy azt a Volvo, a Daimler, az Iveco, a MAN, a DAF és a Scania teherautói legutóbbi kísérletük során demonstrálták.

Április 6-án több mint egy tucat önvezető teherkocsi érkezett meg Rotterdamba, miután több száz kilométert vezettek Európa útjain. A teherautók többek dán, német, svéd és belga nagyvárosokból indultak útnak, és bár a biztonság kedvéért mindegyik gépjárműben utazott egy emberi sofőr is, a kocsik gyakorlatilag önállóan tették meg a hosszú utakat. A leghosszabb útvonalat a Scania egyik teherautója teljesítette, ez kétezer kilométert tett meg Rotterdamig.

A teherautókat irányító rendszer folyamatosan monitorozza az aktuális forgalmi helyzetet és a potenciális veszélyeket, így a célpont beprogramozása után teljesen önállóan képes elérni azt. A gépjárművek ráadásul wifi routerekkel is fel vannak szerelve, ami lehetővé teszi, hogy működésüket összehangolva olyan szoros konvojban haladjanak, amire az emberi sofőrök által irányított autók sosem lennének képesek.

Egy nemrégiben megjelent tanulmány eredményei szerint a teherautók üzemanyagot spórolhatnak, ha szorosan egymás nyomában haladnak, mivel így egymás szélárnyékában tudnak mozogni. Ehhez ugyanakkor nagyon kis távolságot kell tartaniuk egymáshoz képest, ami emberi sofőrök esetén veszélyes lenne. A routerek révén viszont precízen összehangolható a konvoj haladása.

A módszerrel a becslések szerint az üzemanyag akár 15 százaléka is megspórolható lehet az emberek vezette teherautók fogyasztásához képest. És a megtakarításhoz nincs is szükség végtelenül hosszú konvojokra, hiszen már két egymást követő teherkocsival is érdemben csökkenthető a fogyasztás. Ezért is döntött úgy a holland kormány, hogy az említett gépkocsigyártókkal karöltve demonstrálja, az önvezető teherkonvojok már napjainkban is működő megoldást jelenthetnek a szállításra.

A kísérleti projekt részvevői szerint ez a fajta teherfuvarozás jelentheti a jövőt, hiszen azon túl, hogy az önvezető konvojokkal üzemanyag takarítható meg, a közlekedés biztonsága is növelhető, hiszen a legtöbb balesetet emberi hibák okozzák.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward