Shop menü

MONDD MEG A NEVED…

…és eldöntöm, hogy kedvellek-e. A közvélekedés szerint nem szép dolog valakit a neve alapján megítélni, egy új tanulmány eredményei alapján agyunk mégis valami ilyesmit tesz. 
Jools _
Jools _
Mondd meg a neved…

A közvélekedés szerint nem szép dolog valakit a neve alapján megítélni, egy új tanulmány eredményei alapján agyunk mégis valami ilyesmit tesz. Minél könnyebben kiejthető egy személy neve, annál valószínűbb, hogy az emberek kedvelni fogják.

„Ha egy adott információ könnyen elsajátítunk, ha gyorsabban megjegyezzük, akkor jobban is kedveljük” ‒ mondja Adam Alter a New York-i Egyetem pszichológusa, és a Journal of Experimental Social Psychology oldalain megjelent tanulmány egyik szerzője.

Az elmélet, miszerint az agy a könnyebben feldolgozható információkat előnyben részesíti, az 1960-as években kezdett megfogalmazódni, amikor a kutatók megállapították, hogy a legtöbben akkor kedvelik a kínai karaktereket, ha előtte már sokszor látták ezeket.

A kutatók azóta is sokat foglalkoztak a nevek szerepének felderítésével, és azzal, hogyan befolyásolják ezek egy adott személyről kialakuló képünket. A kutatások szerint például egy személy keresztneve alapján elég pontosan „belőhető” jövedelme és iskolai végzettsége; gyerekkorban a „lánynévre” keresztelt fiúk rosszabbul viselkednek az iskolában; minél népszerűtlenebb nevet kap valaki születésekor, annál nagyobb az esélye, hogy bűntettet követ el felnőttként ‒ hogy csak néhányat említsünk a nevekre vonatkozó kutatások közül.

Galéria megnyitása

2005-ben Alter és kollégái arról végeztek kutatást, hogy egy cég nevének kiejthetősége hogyan befolyásolja részvénypiaci szereplését. Eredményeik alapján ‒ az egyéb befolyásoló tényezők kiiktatása után ‒ az egyszerűbb nevű és rövidítésű cégek jobban szerepeltek, mint a bonyolultabb elnevezésű vállalatok. „Ezt a hatást sokszor nagyon nehéz észlelni a rengeteg egyéb faktor befolyása mellett, de mérhetően kimutatható” ‒ mondja Alter.

A kutatók következő kérdése az volt, hogyan befolyásolja az emberekről alkotott benyomásunkat nevük kiejthetősége. Ennek megállapítására Alter és két kollégája a Melbourne-i Egyetemről, Simon Laham és Peter Koval több különböző felmérést végeztek.

Az első felmérés során 19 női és 16 férfi hallgatót kértek arra, hogy 50 vezetéknevet rangsoroljanak kiejtés szerinti nehézségük, illetve kedvelhetőségük szerint. A második esetben 17 női és 7 férfi hallgató szavazott kitalált politikai jelöltekre kizárólag a nevük ismeretében. Harmadszorra 55 női és 19 férfi hallgató szavazott olyan jelöltekre, akik esetében nevükön kívül politikai meggyőződésük fő vonásait is ismerték.

Összességében úgy találták a kutatók, hogy a név kiejthetősége meghatározó az első benyomás kialakulásakor. A könnyen kiejthető nevek viselőit 40 százalékban nevük miatt kedveljük az első pillanatokban.

„A való életben persze sokkal több dolog játszik szerepet benyomásunk alakulásában” ‒ mondja Alter.

A következő felmérésben kicsit közelíteni próbálták a való világhoz a kutatást a tudósok, így 500 véletlenszerűen kiválasztott ügyvéd nevét mutatták meg a hallgatóknak, akik kiejtés, illetve kedvelhetőség szerint rangsorolták ezeket. A kutatók az eredményül kapott sorrendet összevetették az ügyvédek tanulmányi eredményeivel, jövedelmével, valamint szakmai előmenetelével, és apró, de jól mérhető összefüggést mutattak ki. A tanulmány alapján egy ügyvéd sikeressége 1,5 százalékban nevének kiejthetőségétől függ.

„A név tehát igenis számít” ‒ mondja Alter, akit nagyban meggyőzött saját kutatása, így leendő gyermekeinek egyszerűen kiejthető neveket fog adni.

Galéria megnyitása

 

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére