Shop menü

MEGJELENT AZ ELSŐ INFORMÁCIÓ A ROBOTAXI BALESETEKRŐL, EGYELŐRE SOKAT HIBÁZIK A RENDSZER

Az NHTSA adatai szerint minden 100 ezer kilométerre jutott egy olyan baleset, amit kénytelen volt jelenteni a Tesla a hatóságnak.
Szécsi Dániel (DemonDani)
Szécsi Dániel (DemonDani)
Megjelent az első információ a Robotaxi balesetekről, egyelőre sokat hibázik a rendszer

A Tesla júniusban indította el a Robotaxi szolgáltatást, és azóta több alkalommal bővítette azt a területet, amin belül utasokat szállít. Lehetett hallani néhány hírt olyan balesetekről, amikben Robotaxiként üzemelő Model Y volt érintett, de csak most jelent meg hivatalos beszámoló arról, hogy áll ilyen téren a szolgáltatás, mennyire biztonságos.

Bár Elon Musk nagy lendülettel vágott bele a Robotaxi szolgáltatás kiterjesztésébe, a folyamat elég erőteljesen megrekedt. Az üzletember néhány héttel az austini indulást követően már azt vizionálta, hogy az Egyesült Államok lakosságának a fele hozzáférhet majd a Robotaxikhoz az év végére. Ehhez képest négy hónap elteltével ugyanúgy csak Austinban közlekednek a vállalat önvezető Model Y-jai. Persze még két hónap van az év végéig, de az már kijelenthető, hogy a lefedettségre vonatkozó ambiciózus célt aligha lesz képes elérni.

Galéria megnyitása

Az Amerikai Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) rendelkezésére álló adatok szerint eddig összesen csak 402 300 kilométert tettek meg a Robotaxik önvezető módban. Egyelőre még kisszámban vannak jelen az utakon az embereket szállító újgenerációs Model Y-ok, és nem is üzemelnek a nap 24 órájában, mivel éjszaka van egy pihenőidőszaka a szolgáltatásnak. Ennek tükrében nem meglepő, hogy azért a megtett kilométerek számában nem versenyezhet a Waymóval, de a friss jelentés szerint a biztonsággal is akadnak még gondok.

Négy olyan balesete volt a Robotaxi szolgáltatásnak, amit a hatóság rögzített. Ebben a kisebb „találkozások” nincsenek benne, ennél mélyebb információ nem áll rendelkezésünkre. Az NHTSA szervezet beszámolója alapján a balesetekből három az első hónapban volt, és a legnagyobb forgalmat is abban az időszakban bonyolította a Tesla önvezető taxija. A legutóbbi ütközés szeptemberben lett rögzítve, és nem egy másik autóval találkozott a jármű, hanem egy „rögzített objektummal”. Valószínűleg egy oszlopnak vagy egy sorompónak ment neki.

100 ezer kilométerenként egy baleset nem kirívóan sok az átlagos sofőrök szintjén, de sokkal több, mint amit a Waymo produkál – előrehaladottabb állapotban. Az Alphabet alatt fejlesztett önvezető taxi szolgáltatás átlagosan 158 ezer kilométerenként hibázik, miközben egyéltalán nem áll már személyes felügyelet alatt.

Mivel a Robotaxiban még minden esetben ott van egy felügyelőszemély, valójában nem is igazán fair összevetni a teljesítményét a Waymo szolgáltatással, hiszen ott nincs ember a kormány mellett, aki bármikor be tud avatkozni, ha veszélyes helyzetet észlel, és így képes elkerülni baleseteket. Az utasülést elfoglaló ember nemcsak a kormányba nyúlhat bele bármikor, de gombnyomásra meg is állíthatja az autót. Szükség esetén át is ülhet a sofőrülésbe, hogy megoldja a működés közben felmerülő gondokat.

A Tesla nem ad arról információt, hogy a Robotaxi működése közben mennyire gyakori, hogy a felügyelőszemélynek be kell avatkoznia.

Az Amerikai Közlekedésbiztonsági Felügyelet árgus szemekkel figyeli a Tesla szolgáltatásának működését, mert a tesztprogramban gyűjtött adatok meghatározó fontosságúak lesznek abban, hogy a terjeszkedésre milyen formán kaphat engedélyt a Robotaxi. A jelenlegi statisztikák szerint alapján az elég valószínű, hogy a felügyelőszemélyt még sokáig biztosítani kell a vállalatnak.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére