Idén végre el tudta indítani az Apple a CarPlay Ultra rendszert, ami nagyon látványosan oldja meg az okostelefonok kapcsolódását a személyautókkal. Azonban a gyártók egy része korábban jelezte, hogy nem igazán akar teret engedni ennek, most pedig már arról számolhatunk be, hogy már az sem feltétlenül pártolja, aki eddig még a támogatók között volt.
2022-ban a WWDC fejlesztői konferencián bejelentette az Apple, hogy a nagy népszerűségnek örvendő CarPlay kapcsolt autós felület új szintre fog lépni. Jön a kiterjesztett változat, ami a modern járművek minden képernyőjét képes uralma alá hajtani. Az újdonság sok késést követően csak idén indult el, az Aston Martin kezdte támogatni, és egyelőre nem nagyon kapkodnak utána a gyártók. Sokat változott a járműipar három év alatt, és úgy fest, hogy nem a CarPlay Ultra számára kedvezően alakulnak a dolgok.
Júliusban számoltunk be arról, hogy egyre több olyan autógyártó van, aki igyekszik leszögezni azt, hogy nem tervezik támogatni a CarPlay Ultra platformot. A Volvo és a Polestar, a teljes Renault csoport és a General Motors is azt jelezte, hogy nem kérnek az Apple újításából, minden bizonnyal a Tesla sem gondolkodik ennek támogatásában, időközben pedig az ellenzők táborához csatlakozott a Mercedes-Benz és a BMW is. A Ford viszont eddig úgy tűnt, hogy a CarPlay Ultra pártján áll, de már más a helyzet.
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója a Decodernek adott interjújában úgy fogalmazott, hogy egyelőre várnak és figyelnek, hogy alakulnak a felhasználói igények.
A Ford és az Apple jó viszonyt ápol, és nincsenek a cég fejlesztései ellen, de nem is szeretnének azonnal fejest ugrani az új technológia alkalmazásába. Kiderült, hogy Farley-t egyáltalán nem nyűgözte le a CarPlay Ultra a belső tesztek során. A szakember elmondása alapján úgy vélik, hogy az Apple túlságosan messzire ment már az új rendszerével, és olyan dolgokat akar kezelni az autóban, aminek nem biztos, hogy a vásárlók örülnének.
„Nem szándékozzuk a CarPlay Ultra bevezetését az elsők között meglépni, miközben rendkívül elkötelezettek vagyunk az Apple mellett” – jelentette ki a Ford vezérigazgatója.
„Milyen messzire engednéd az Apple-t? Azt akarod, hogy az Apple márkajelzésével induljon az autód? Azt szeretnéd, hogy az Apple képes legyen limitálni a sebességed? Azt akarod, hogy az Apple képes legyen funkciók elérését is korlátozni?” – tette fel a kérdéseket Jim Farley. Nagyon úgy fest, hogy az Apple olyan mélyen nyúl bele a rendszerbe, amit a Ford nem szívesen engedne.
A Fordnak van egyébként egy külön, fizetős programja, a Ford Pro, amiben olyan lehetőségeket lehet használni, amiket a CarPlay Ultra is enged, de nem akarnak mindenkinek olyan szintű kontrollt adni az autók felett. A Ford Pro direkt üzleti partnerek számára van flottás autók irányítására, menedzselésére. Jim Farley szerint meg kell húzni egy határt, ugyanakkor mégis az a legfontosabb, hogy az ügyfeleknek megfelelő döntés szülessen.
Ha a Ford azt tapasztalja, hogy az emberekben nagy igény mutatkozik arra, hogy a CarPlay Ultrát használni tudják a járműveikben, akkor természetesen gondoskodni fognak ennek támogatásáról. Addig azonban kivárnak, megnézik, mit tapasztalnak más gyártók ennek alkalmazása során. Addig pedig marad a szimpla CarPlay támogatás az Android Autóval együtt.
Az Aston Martin irányából nem kell túl sok felhasználói visszajelzésre számítani, szélesebb közönséghez a Kia Motors juttathatja el elsőként a CarPlay Ultrát a Kia, a Hyundai és a Genesis márkák révén. A támogatók között volt még korábban a Porsche, a Nissan (Infiniti), a Jaguar és a Honda is, de nem tudni, hogy ezek milyen ütemben tervezik a bevezetést.