Közel a Sikorsky-díjhoz

A Marylandi Egyetem hallgatóinak egy csapata ötven másodpercen keresztül sikeresen a levegőben tartott egy emberi erővel működtetett helikoptert.

Közel a Sikorsky-díjhoz

A repüléstörténet egyik legnagyobb kihívása egy lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz, mivel a Marylandi Egyetem hallgatóinak egy csapata ötven másodpercen keresztül sikeresen a levegőben tartott egy emberi erővel működtetett helikoptert. A Gamera II nevű gépezettel felállított rekorddal a fejlesztők megdöntötték tavaly nyári, 11 másodperces csúcsukat, és az érvényes világrekordot is.

A történelmi mérföldkőhöz kötődik az Amerikai Helikopter Társaság 1980-ban alapított díja: a 250 ezer dolláros Sikorsky-díjat az nyeri el, aki egy emberhajtású helikopterrel történő felszállást követően 60 másodpercig a levegőben képes maradni, a repülés során eléri a 3 méteres magasságot, és mindezt úgy teljesíti, hogy közben egy 10x10 méteres területen belül marad.

A kétnapos rekordkísérlet-sorozat során a helikopter egy 35, és egy 40 másodperces repülést is teljesített.

A Gamera II külsejében egyáltalán nem hasonlít névadójára, a japán filmipar által megálmodott gigantikus mutáns óriásteknősre, Godzilla „unokatestvérére”. Az emberhajtású helikopter meglehetősen nagy, de rendkívül könnyű és kecses szerkezet. A légi jármű teljes szélessége 32 méter, a négy rotor egyenként 13,6 méteres, és az egész szerkezet ehhez mindössze 32 kiló. Ezzel csaknem 14 kilogrammal könnyebb, mint a tavalyi rekordot felállító első változat, amelynek rotorjait újratervezték, és jelentősen javítottak a váz felépítésén is.

Ahogy a mellékelt videón is látható, a rotorok egy kereszt alakban elrendezett, szénszálas merevítőrendszer végpontjaira vannak felfüggesztve. Mivel a rotorok repülés közben nagyon közel vannak a talajhoz, maximálisan kihasználják az úgynevezett légpárna-hatást, ami a föld és a gép közé pumpált levegő miatt alakul ki. A rotorok 20 fordulatot tesznek meg percenként, és így kevesebb mint egy lóerő szükséges ahhoz, hogy a gép 60 centis magasságban lebegjen.

A meghajtáshoz szükséges teljesítményt a fejlesztőcsapat egy-egy tagja biztosítja. Elődjétől eltérően, a Gamera II-n a lábak és a kezek számára is van pedál, a tervezők számításai szerint a kezek bevonásával 20 százalékkal növelték meg az elérhető teljesítményt.

A Marylandi Egyetem csapata egyike annak a három csoportnak, amelynek sikerült emberhajtású helikopterrel repülni. 1994-ben egy japán társaság állította fel a mostanáig érvényes világrekordot, 19 másodperces eredménnyel. 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward