Kísérleti űrrepülőt tesztelt az ESA

Az IXV nevű űrjárműben a kapszulák egyszerűségének előnyei a szárnyas járművek irányíthatóságával egyesülnek.

Kísérleti űrrepülőt tesztelt az ESA

Tegnap sikeres próbaküldetést hajtott végre az Európai Űrügynökség (ESA) IXV(Intermediate eXperimental Vehicle) nevű apró űrrepülőgépe, amelynek elsődleges célja a légkörbe való emberi visszatéréshez szükséges technológiák tesztelése. Az űrjármű akkora, mint egy kisebb autó, és a szerdai kilövés során egy Vega hordozórakéta juttatta Föld körüli pályára. Az űrrepülő 340 kilométeres magasságban vált le a rakétáról, majd 412 kilométeres magasságig emelkedett.

Közben csaknem teljesen megkerülte a Földet, mielőtt 7,5 kilométer/másodperces sebességgel visszalépett volna az atmoszférába. Az IXV ejtőernyői kinyitása után végül a Csendes-óceánban kötött ki, ahonnan már sikeresen ki is halászták. Ereszkedés közben több mint 300 különböző érzékelő gyűjtötte az adatokat a légkörön való áthaladás során fellépő hatásokról. Az 5 méter hosszú, 2 tonnás űrjárművet most visszaszállítják Európába, hogy az ESA hollandiai műszaki központjában részletes vizsgálatoknak vessék alá.

A légkörbe visszatérő űreszközök óriási hőterhelésnek vannak kitéve, így rengeteg erőfeszítést igényel annak megoldása, hogy egyben landoljanak. A jelenleg (és a múltban) használatos ilyen járművek többsége kapszulaszerű, vagyis leszállás közben nem lehet irányítani. Ez alól a NASA űrsiklói jelentették a kivételt, amelyek úgy landoltak, mint egy repülőgép, a visszatérés azonban ezek esetében sem volt problémamentes. A Columbia 2003-as katasztrófájakor például pontosan a hővédő pajzs hibája vezetett az űrjármű széteséséhez, és a fedélzeten tartózkodó hét űrhajós halálához.

Az ESA célja egy leszálláskor is kontrollálható űreszköz kifejlesztése lenne. Az IXV orra éppen ezért az űrsiklókéhoz hasonlít, szárnyak helyett azonban hátul elhelyezkedő terelőlapokat hordoz. „Egy újfajta konstrukcióról van szó, amelyben a kapszulák egyszerűségének előnyei a szárnyas járművek irányíthatóságával egyesülnek” – mondja Jean-Jacques Dordain, az ESA főigazgatója.

A biztonságos légköri visszatérés megvalósítása elengedhetetlen feltétele a következő évtizedek űrbéli terveinek. Mind a mintagyűjtő küldetések, mind az emberi utak esetében kedvezőbb lenne az irányított leszállás. Az erre alkalmas járművek létrehozásával az ESA ráadásul függetleníthetné magát az orosz űrügynökségtől, az egyetlen olyan földi szervezet, amely jelenleg képes embereket juttatni az űrbe, és biztonságosan vissza is hozni őket.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward