Instagram vs. Twitter – jönnek a hirdetők

A hét eleji pánik ugyan alaptalannak bizonyult, és az Instagram nem fogja eladni vagy más módon hasznosítani feltöltött képeinket, a Twiterrel való igazi vetélkedés azonban csak most kezdődik.

Instagram vs. Twitter – jönnek a hirdetők

Egyre élesebb harc bontakozik ki a Facebook és a Twitter között a világháló első számú fotómegosztó oldalának címéért. A Facebook kedden óriási felháborodást váltott ki a netes közösségben világszerte, miután közzétette az Instagram január 16-tól érvényes új felhasználási feltételeit. Az új szabályzat, amelyet mindenki automatikusan elfogad, hacsak nem törli magát az oldalról az említett időpontig, többek közt azt tartalmazza ugyanis, hogy az oldal felhasználói hozzájárulnak feltöltött képeik kereskedelmi felhasználásához. Ezt a megfogalmazást többen is úgy értelmezték, hogy a fotókat további engedély kérése és anyagi kompenzáció nélkül reklámokban vagy egyéb célokra használhatja fel az oldal, azonban mint kiderült nem erről van szó. A felháborodási hullámra válaszul az képmegosztó blogján megjelent bejegyzésében a cég társalapítója, Kevin Systrom tisztázta a helyzetet és a változtatások célját.

Systrom elnézést kért a félreérthető fogalmazásmódért, és kifejtette, hogy nem fogják és soha nem is akarták a felhasználók által feltöltött képeket eladni, hiszen azok szerzői és felhasználási joga továbbra is a kép készítőjét illeti meg, függetlenül attól, hogy hol tette közzé művét. Természetesen érvényben maradnak a korábbi a személyes beállítások is, vagyis a továbbiakban is szabályozható, hogy ki láthatja képeinket. Systrom hozzátette, hogy a félreértést okozó részeket eltávolítják, illetve átfogalmazzák a szabályzatban, hogy mindenki számára tisztázódjon a helyzet.

Miről is szólnak tehát az új változtatások? Először is a legnagyobb újításként az Instagramon is megjelennek a hirdetők, egyelőre nem tudni ugyan, hogy milyen formában, de valami olyasmi megoldás várható, mint a Facebookon már megszokott üzleti felhasználói profilok. És itt jön be a képbe a felhasználási feltételek módosítása, Systrom elmondása szerint ugyanis a fotómegosztó egyfajta innovatív reklámozási rendszert akar megvalósítani. Ennek során amennyiben érdeklődésünket fejeztük ki egy üzleti tevékenység iránt (pl. követjük), ez a tény megjelenhet az adott üzlet Instagramos hirdetéseiben (vagyis azzal fogják reklámozni az adott márkát, hogy X, Y és Z is ezt követi), illetve lehetőség szerint érdeklődési körünknek megfelelő reklámokkal találkozunk majd az oldalra látogatva.

Persze biztos lesznek olyanok, akiket ez a változtatás kevéssé tesz boldoggá, a többség azonban várhatóan szó nélkül elfogadja majd az új szabályokat. A tendencia viszont egyértelmű irányt mutat, és várható is volt: a Facebook bevételt akar szerezni az áprilisban egymilliárd dollárért felvásárolt fotómegosztó működtetéséből. Ennek érdekében pedig egyre nyíltabb harcba kezd a legnagyobb ellenféllel, a Twitterrel is, a múlt héten például megszűntették azt az opciót, amely révén eddig az Instagramról közvetlenül is lehetséges volt fotókat posztolni a mikroblog-oldalra. A Twitter válaszul új témafilterekkel bővítette saját fotómegosztóját, amelyek segítségével immár a mikroblog rendszerében is fekete-fehérré vagy mozihatásúvá alakíthatjuk okostelefonnal készült képeinket.

Az alig két éve indult Instagram gyorsan méltó versenytársa lett a Twitternek, köszönhetően egyrészt a Facebookos felvásárlásnak, illetve annak a ténynek, hogy április óta már androidos készülékekről is használható a szolgáltatás. Az Instagram napi felhasználóinak száma augusztusra elérte a 7,3 millióit, első ízben túlszárnyalva a Twittert, amely ugyanebben a hónapban 6,87 millió napi felhasználót tudott felmutatni. Az Instagram előnye azóta is egyre nő, novemberben már 17 százalékkal több felhasználóval büszkélkedhetett napi szinten, mint a mikroblog-szolgáltató, és míg az átlagos felhasználó előző hónapban 321 percet töltött a fotómegosztó portálon, a Twitter hasonló mutatója csak 146 perc volt novemberre.

Az két fél közti viszony alakulásán nyilván az sem segített sokat, hogy állítólag a Twitter társalapítója, Jack Dorsey, az Instagram egyik korai befektetője is megkísérelte felvásárolni a képmegosztót. Ahogy Systrom megfogalmazta, az Instagram célja az alapítástól kezdve az volt, hogy előbb-utóbb profitot termeljen, így csak idő kérdése volt, hogy mikor jelennek meg a reklámok. Mivel pedig mind a Twittert, mind pedig az Instagramot elsődlegesen mobilkészülékekről használják a felhasználók, a jövőben gyakorlatilag ugyanazokért a hirdetőkért fog versengeni a két cég, így az igazi harc még csak most kezdődik.

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward