Holttér nélkül vezetni

Bejegyzésre került annak a különleges visszapillantó tükörnek a szabadalma, amely megszűnteti a holtteret a sofőr látóterében, és egyúttal torzítás nélküli, széles látószögű képet ad.

Holttér nélkül vezetni

Bejegyzésre került annak a különleges visszapillantó tükörnek a szabadalma, amely megszűnteti a holtteret a sofőr látóterében. R. Andrew Hicks, a Drexel Egyetem matematikusának találmánya jelentősen megnöveli az autó mögötti térrész láthatóságát a kép jelentősebb torzítása nélkül.

Az sofőr melletti oldalsó visszapillantó tükör elsődleges feladata, hogy pontos képet adjon az autó vezetőjének a mögötte haladó járművek távolságáról. Ezek a látótere azonban általában igen szűk, ezért van egy olyan régió, az úgynevezett holttér, amelyet a sem az oldalsó, sem a középső tükrök segítségével nem lehet látni. Ha görbület kerül a tükör felületébe, az megoldja a probléma egyik felét, vagyis megszűnteti a holtteret, azonban egyúttal torzítja a távolságokat, és a tárgyak kisebbnek és ezzel távolibbnak tűnnek benne valós helyzetüknél.

Hicks oldaltükrének látótere nagyjából 45 fok, szemben a hagyományosnak nevezhető hasonló tükrök 15‒17 fokos terével. Mindezt ráadásul úgy képes megtenni, hogy a torzítás alig érzékelhető. A feltaláló egy matematikai algoritmus segítségével tervezte meg a tükör felületét, amely úgy működik, mintha rengeteg aprócska tükörből állna össze, melyek mindegyike más-más szögben áll, akár egy diszkógömb esetében, így széles látószöget képes biztosítani számottevő torzítás nélkül. A valóságban persze egyetlen tükörfelületről van szó, amelynek felszínén gondosan „eldolgozták” a különböző szögben álló felületegységeket, eredményül egy különleges, szabálytalan felületet kapva, amely pontosan a kívánt képet közvetíti.

Hicks először egy 2008-ban megjelent tanulmányában írta le a tükör készítésének módszerét. Az Egyesült Államok közlekedési szabályzata megköveteli, hogy a gyártás során az autókra szerelt vezetőoldali tükör teljesen sík legyen. Görbülettel rendelkező tükröket csak a másik oldalra lehet felszerelni, és ezeken is fel kell tüntetni, hogy a benne látható tárgyak a valóságban közelebb helyezkednek el. Ezen előírások miatt nem valószínű, hogy Hicks találmánya a közeljövőben betör az új autók piacára, arra azonban van remény, hogy utólagosan felszerelhető kiegészítőként kapható lesz (az utólagos „tükörcserét” ugyanis nem tiltják a törvények). A világ más részein az új autókon is engedélyezett az enyhe görbülettel rendelkező tükrök használata, és a nemzetközi autóiparból számos érdeklődő már kereste is a feltalálót a fejlesztés ügyében. 

Tesztek

{{ i }}
arrow_backward arrow_forward
{{ content.commentCount }}

{{ content.title }}

{{ content.lead }}
{{ content.rate }} %
{{ content.title }}
{{ totalTranslation }}
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mond el mit gondolsz a cikkről.
{{ showMoreCountLabel }}

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap arrow_forward