Joggal nevezhető példa nélkülinek az, ahogyan a Temu berobbant a világpiacra, Európában és az Egyesült Államokban is nagyon hamar felhívta magára a figyelmet a hirdetésekbe pumpált rekorder összegekkel. Szerencsére nemcsak a vásárlókhoz, hanem a szabályozókhoz is elért a vállalat híre, akik meg is kezdték a vállalat vizsgálatát. Időközben pedig olyan nagyra nőtt, hogy az Európai Unió „szemében” már kategóriát lépett.
A Temu, illetve egészen pontosan a mögött álló PDD Group villámgyorsan lett olyan sikeres, hogy a felhasználói bázisa alapján már a meghatározó technológiai cégek közé kell sorolni. Bekerült abba a szűk körbe, ahol a Meta, a Google, az X vagy éppen a TikTok neve is szerepel. Ez pedig azt jelenti, hogy a továbbiakban már az új digitális szolgáltatásokról szóló jogszabálynak is meg kell felelnie. Az EU a DSA alapján kezdeményezheti a vizsgálatát.
45 millió felhasználón felül sorolja be az Európai Unió a különböző platformokat, vállalkozásokat a VLOP (Very Large Online Platforms) listára. A Temu pedig ezt a határértéket nemhogy nehezen megugrotta, hanem könnyedén átlépte. Nagyjából egy éve van jelen az Európai Unióban, Magyarországon pedig a tavalyi év második felében ütötte fel a fejét az agresszív reklámstratégiájával, de már több mint 75 millió felhasználóra tett szert. Mindezt kizárólag az EU-ban, és a havi aktivitásról beszélhetünk, a regisztrált ügyfelek száma már ennél is nagyobb.
Az Európai Bizottság illetékesei közölték, hogy tisztában vannak azzal, hogy a Temu felhasználói száma már meghaladja azt a határt, ami felett a digitális szolgáltatásokra vonatkozó jogszabálynak kell megfelelnie. Az EB szóvivője a sajtóval is közölte, hogy felvették a kapcsolatot a Temuval, de részleteket nem osztottak meg az üggyel kapcsolatosan.
Nemcsak a Temu, hanem a Shein is ebben a cipőben jár egyébként a Reuters beszámolója szerint. A Shein a legutóbbi ismert adatok szerint összesen 108 millió aktív felhasználót szolgál ki az Európai Unióban, vagyis még nagyobb, mint a Temu, de ez valószínűleg már nem fog sokáig tartani. Bár azt is egyértelműen lehet látni, hogy a „friss jövevény” erőteljesen visszafogja magát, mikor a hatóságok látókörébe kerül.
A GVH egy hónapja indított vizsgálatot a Temuval szemben, és a platform együttműködőnek bizonyult, hogy elkerülje az esetleges szankciókat. Az elmúlt napokban pedig már azt lehetett látni, hogy lényegesen kevesebb Temu által fizetett reklám zúdul az internetezekről, legyen szó a Meta platformjainak használatáról, vagy akár Google hirdetésekről. A felhasználói visszajelzések szerint kevesebb az alkalmazás felületén megjelenő, vásárlást sürgető üzenet is.
Az Economx megkereste a Gazdasági Versenyhivatalt az ügyben, ahonnan érkezett is válasz, de részletekbe nem bocsátkoztak a vizsgálattal kapcsolatosan. A GVH közleményéből kiderült, hogy az eljárásra nincs hatással az, hogy a Temu korábban milyen jogsértéseket követhetett el, már amennyiben hibázott, hiszen egyelőre még ezt sem lehet kijelenteni. Ugyanakkor azt hozzátették, hogy mindenképpen üdvözölendőnek tartják a változásokat ezen a téren.
A hazai vizsgálat, amit a GVH kezdeményezett, normál esetben 3 hónap alatt folyik le, de ezt indokolt esetben kétszer is meg lehet hosszabbízani 2-2 hónappal. Ebből következik, hogy egészen biztos, hogy még idén lesz eredménye a Temuval szemben márciusban kezdeményezett vizsgálatnak.