Hét perc rettegés

Nem egészen két hónap múlva landol a Perseverance nevű rover a Marson.

Hét perc rettegés

A 2021. február 18-ra tervezett leszállásról a NASA nemrégiben közzétett egy rövid animációt, amelyben bemutatják, hogy nagyjából mire lehet számítani a landolás pillanatai alatt. A marsi leszállások a földinél sokkal ritkább légkör miatt nagyon kockázatosak, így az irányítók nem véletlenül nevezik a rettegés perceinek ezt a manővert. Onnantól kezdve, hogy a leszállóegység belép a légkörbe, és megkezdi a landolási procedúrát, a földi személyzet már semmit sem tehet azon túl, hogy vár és bizakodik, hogy a manőver során minden a tervek szerint alakul.

Ha minden jól megy, a 2,7 milliárd dolláros marsjáró a Jezero nevű kráterben fog földet érni, amely egykor egy tónak és egy folyódeltának adott otthont. A Perseverance ezen az ígéretes helyszínen mikrobiális élet nyomai után fog kutatni, tanulmányozza a marsi időjárást és geológiát, illetve mintákat is gyűjt, amelyeket egy későbbi küldetés keretében vissza akarnak juttatni a Földre. A roverrel utazik az Ingenuity nevű apró helikopter is, amely első ember alkotta repülő szerkezetként próbál meg repülni egy idegen égitest légkörében.

Ahhoz azonban, hogy mindez sikerüljön, először is épségben le kell szállnia a rovernek, ami – ahogy már említettük – nem egyszerű feladat. A vörös bolygó legutóbbi „áldozata” az Európai Űrügynökség Schiaparelli nevű landolóegysége volt 2017-ben, amely esetében az automatika egy magasságmérési hiba miatt túl korán választotta le az ejtőernyőt, így az űreszköz 540 km/órás sebességgel csapódott a felszínbe, méretes krátert ütve azon.

Perseverance leszállási manővere a rovert és a leszállóegységet a Marsig napenergiával és hajtóanyaggal ellátó szervizegységről való leválással kezdődik. A leszállóegység apró fúvókákkal igazítja magát megfelelő pozícióba a légkörbe lépés előtt, hogy a hőpajzs előre nézzen. A légköri belépés során az egység 19 312 km/órás sebességet is elérhet, de ha minden jól megy, az űreszköz belsejében ekkor is kellemes szobahőmérséklet honol majd.

Az ejtőernyő akkor nyílik ki, ha a jármű 1609 km/órás sebességre lassult, erre várhatóan 4 perccel a légkörbe lépés után kerül sor. Az ejtőernyő nyitásának optimális időpontját egy új rendszer (Range Trigger) fogja meghatározni, amit most először tesztel élesben a NASA. Ezt követően a hőpajzs leválik, és egy szintén új rendszer, egy kamerákon alapuló navigációs rendszer révén az egység biztonságos landolóhelyet keres magának.

Az ejtőernyő csak 322 km/órás sebességre képes lelassítani a járművet, így a biztonságos földet éréshez aktív meghajtásra is szükség van. A fékezőfúvókák a felszíntől 2100 méterre fognak aktiválódni 3,2 km/órás sebességig mérsékelve a sebességet. Az utolsó métereken pedig a Curiosity leszállásából már ismerős légi daru segíti le a rovert. Ha a marsjáró a 6,4 méteres kábeleken leereszkedve elérte a felszínt, a légi daru lecsatlakozik, és gyorsan távozik a landolóhely fölülről.

Ezt követően némi ellenőrzés után megkezdődhet a tudományos munka, amit legalább két évre terveznek a szakértők, de a precedensek alapján a küldetés egy sikeres leszállás esetén ennek sokszorosáig is kitarthat. A Curiosity, amely 2012-ben landolt a vörös bolygón, például még mindig aktív és kiváló állapotban van, a 2004-ben landoló Opportunity-vel pedig 2018-ban veszítették el végleg a kapcsolatot, holott az eredeti küldetés időtartama 90 napra szólt.

Neked ajánljuk

Kiemelt
Csak gépösszerakó
{{ voucherAdditionalProduct.originalPrice|formatPrice }} Ft
Ajándékutalvány
-{{ product.discountDiff|formatPriceWithCode }}
{{ discountPercent(product) }}
Új
Teszteltük
{{ product.commentCount }}
{{ product.displayName }}
csak b2b
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
nem elérhető
{{ product.originalPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.grossPrice|formatPriceWithCode }}
{{ product.displayName }}

Tesztek

{{ i }}
{{ totalTranslation }}
Sorrend

Szólj hozzá!

A komment írásához előbb jelentkezz be!
{{ orderNumber }}
{{ showMoreLabelTranslation }}
A komment írásához előbb jelentkezz be!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Még nem érkeztek hozzászólások ehhez a cikkhez!
Segíts másoknak, mondd el, mit gondolsz a cikkről.

Kapcsolódó cikkek

Magazin címlap