A Google és az Apple is hosszú évek óta dolgozik a saját autós rendszerén. 2022-ben a cupertinói alakulat bejelentett egy olyan új felületet, amivel mindenkit igyekezett lenyűgözni. Azóta eltelt sok idő, de az új generációs CarPlay-nek se híre, se hamva.
„First models arrive in 2024”, vagyis az „Az első modellek 2024-ben érkeznek” – olvasható volt egészen pár nappal ezelőttig az Apple CarPlay hivatalos oldalán az új generációs rendszernél. A MacRumors Apple-höz közel álló szaklap szúrta ki, hogy a vállalat szép csendben eltávolította a leírásból a várható bevetésre vonatkozó információt. Hiszen azt már egészen biztos, hogy nem tudja tartani a cég.
A járműiparban a fejlesztések az elmúlt években jelentősen felgyorsultak. Korábban egy-egy jelentősebb fejlesztésre még akár több mint 5 évet is várni kellett, ma azonban már 1-2 éven belül simán képesek a gyártók egy teljesen új platformra átállni – többnyire maradéktalanul. Az Apple hagyott időt az új generációs CarPlay szolgáltatásának bevezetésére. Először a 2022-es WWDC fejlesztői konferencián mutatta ezt meg a cég, vagyis 2,5 évvel ezelőtt.
Tényleg azt lehetett gondolni, hogy 2024-ig az Apple sikeresen tudja majd kivitelezni a kiterjesztett CarPlay szolgáltatást a partnereivel. Számos nagy autógyártóval dolgozik együtt a cég évek óta. Kiemelt partnere például a Porsche. A friss szoftveres környezetnek azonban nyoma sincs, egyáltalán nem lehet arról hallani, hogy hol és mikor bukkanhat fel.
Noha eléggé ködös a helyzet a fejlesztéssel kapcsolatban, lehet ebben bízni, hogy nem fog arra a sorsa jutni, mint például a cég három férőhelyes AirPower vezeték nélküli töltője, amit soha nem tudott az elképzeléseinek megfelelően létrehozni, így sok próbálkozást követően inkább elkaszálta azt. Vannak arra utaló jelek, hogy a jelentősen továbbfejlesztett CarPlay felület végül tényleg hadrendbe állhat, csak hosszadalmasabb folyamat ennek az előkészítése, mint ahogy azt a cég eredetileg elképzelte.
A friss iOS 18.3 operációs rendszerben már lehet a CarPlay új generációjára utaló nyomokat találni.
Azt nem tudni, hogy melyik gyártó fogja elsőként biztosítani a kiterjesztett CarPlay felületet a felhasználók számára, de nem kizárt például az, hogy a Porsche fogja megindítani a sort. Korábban a sportkocsi márkával harangozta be az újítást az Apple. Azt nem lehet tudni, hogy miért kell ennyire sokat várni erre a fejlesztésre, de több okra is visszavezethető lehet ez.
A következő CarPlay variáns már tényleg teljesen új szintet jelenthet majd, mint amit eddig láttunk ezen a néven. A szolgáltatás nagyon mélyen integrálódhat a fedélzeti rendszerbe. Az iPhone-ok csatlakoztatását követően több különböző megjelenítőn is az okostelefonról származó adatok jelenhetnek meg, vegyesen kombinálva a jármű saját információval, de már ezeket is az Apple szolgáltatása kezelheti.
Ha minden igaz, az új CarPlay minden közlekedéssel kapcsolatos adatot is el fog érni, így például a sebesség, fogyasztás, házadás, fékezés, mindenre rálátást szerezhet. A teljes fedélzeti rendszer felett átvenné az uralmat a CarPlay az eredeti elképzelések szerint. Gondoskodna a klímavezérlésről és más extrák támogatásáról, kezeléséről is. Éppen ezért a különböző járművekhez hatékonyan kell igazodnia, ami például egy komoly kihívást jelenthet a fejlesztők számára.
Az sem feltétlenül segíti az új CarPlay megjelenését, hogy a gyártók mostanra nagyon sok pénzből fejlesztettek saját rendszerüket, és nem biztos, hogy örömmel veszik, ha az Apple rendszere rátelepszik a fejlesztői csapataik munkájára. Mindenestre ha végre lesz olyan autó, ahol ez bevezetésre kerül, akkor ott az Apple álláspontja szerint „mindent felülmúló iPhone élmény” lesz elérhető.