Shop menü

A VILLANYAUTÓKNAK IS JÓT TESZ, HA MEGFÉKEZZÜK A GLOBÁLIS FELMELEGEDÉST

Egy friss tanulmányban azt vizsgálták, hogy a melegebb éghajlatnak milyen hatása van az akkumulátorok élettartamára – spoiler: nem jó.
Szécsi Dániel
Szécsi Dániel
A villanyautóknak is jót tesz, ha megfékezzük a globális felmelegedést

A Teslák mostanra nagy mennyiségben vannak jelen az utakon, és elég jól lehet követni az autókban található akkumulátorok élettartamát, ezt pedig egyre sűrűbben használják ki különböző kutatásokban. Nemrég arról számoltunk be, hogy a gyorstöltések hogyan befolyásolják a telepek teljesítményét, most pedig egy olyan tanulmány jelent meg, amiben az éghajlati viszonyokat vették górcső alá.

A Recurrent Auto újabb vizsgálatának eredményeiről számolhatunk be. A szakemberek az Egyesült Államokon belül vizsgáltak Teslákat, ezúttal kizárólag Model Y példányokat, hogy a lehető legkevesebb külső tényező befolyásolja a számokat. A Model 3 ugyan azonos módszerrel kezeli az akkumulátort, de itt már akár az is befolyásolhatja az eredményeket, hogy milyen az autó körül a levegő áramlása. Szóval éppen ezért törekedtek arra, hogy csak egy autót vizsgáljanak.

Összesen 12 500 Model Y akkumulátorának teljesítményét összegezték, és figyelembe vették a számítások során, hogy az adott járművet a tulajdonosa melyik területen használja. Arra pedig talán az elemzők sem számítottak, hogy olyan nagy lesz a differencia, mint amit sikerült kimutatni. Direkt 2020-ban átadott, hasonló futási teljesítményű autókat vizsgáltak.

Galéria megnyitása

Teljesen egyértelmű, hogy a hidegebb égtájon használt villanyautók akkumulátora jobb állapotban van, mint azoké, amikkel a melegebb területen közlekednek a felhasználók. Azok a Model Y-ok, amiket főleg északon használnak, 95 pontos akkumulátorral rendelkeznek átlagosan, míg az Amerika déli határvidékén forgalomba levő járművek átlagosan 92 pontos teleppel rendelkeznek mostanra.

Az Egyesült Államok legmelegebb és leghűvösebb területei között ez alapján akár években mérhető lehet a különbség, hogy a villanyautók akkumulátora mikor éri el a 80%-os szintet, ahol általában a cserét szokták javasolni.

Galéria megnyitása

Ez remek hír azoknak az országoknak, ahol az átlagos hőmérséklet alacsonyabb, viszont meglehetősen borús képet fest azok elé, akik az egyenlítőhöz közel, olyan helyeken élnek, ahol az év túlnyomó többségében klímás hűtés nélkül nehéz az élet. Persze az a friss tanulmány nélkül is egyértelmű volt, hogy ez problémát jelenthet, de az sokakat meglephet, hogy az USA-n belül is ennyire mérhető a kontraszt. Amerikában főleg Florida húzhatja le az átlagot.

Globálisan az arab országokban elég jelentősen nagyobb lehet a villanyautók akkumulátorának degradációja, mint akár csak egy átlagos európai piacon. De Kínának is vannak olyan részei, ahol ez problémás lehet. Márpedig nemzetközi szinten ott adják el a legtöbb villanyautót. Arányaiban egyébként Norvégiában, Izlandon és Svédországban kel el a legtöbb villanyautó, és ez a top 3 ország pont jó helyzetben van a hőmérsékleti viszonyokat tekintve.

Galéria megnyitása

Viszont a globális felmelegedés mindenhol a villanyautók ellen dolgozik, és külön érdekessé teszi a helyzetet az, hogy a fenntartható mobilitásra történő átállással lehet arról gondoskodni, hogy hosszabb távon az akkumulátorokról üzemelő járműveket tovább használhassák az emberek. Persze ennek most még nincs nagy hatása, de nem tudhatjuk, hogy mit hoz a jövő százéves léptékkel mérve.

Neked ajánljuk

    Tesztek

      Kapcsolódó cikkek

      Vissza az oldal tetejére