Kínai mérnökök 500 km/h végsebességű vonatot teszteltek a hétvégén. A China Daily hétfői híre szerint az új rekorder 200 km/h-val gyorsabb az eddigi leggyorsabb kínai vonatnál, amely a Beijing‒Shanghai nagysebességű vonalon közlekedik, 22800 kilowattos teljesítménye pedig csaknem két és félszerese a forgalomban lévő nagysebességű vonatokénak. A Sifang Locomotiv által gyártott vonat szénszálas műanyagból készült, tervezésénél az ősi kínai kardok formavilágát használták inspirációnak.
Jelenleg Kínában található a világ legnagyobb kiterjedésű nagysebességű-vonalhálózata. Az építkezések 2006 óta tartanak és a jövőben is folytatódnak. 2020-ig el akarják érni a 16000 kilométer vonalhosszúságot, amely Kína összes nagyvárosát összekötné.
A program működése azonban nem problémamentes. A vasútvonalakért felelős miniszteri biztost nemrég korrupció gyanújával tartóztatták le, és már több fórumon felmerült, hogy az építkezéseknél a gyorsaság érdekében biztonsági előírások tömegét szegik meg, valamint az alapanyagok minősége is messze alatta marad a kívánatosnak.
Júliusban negyvenen haltak meg, amikor két nagysebességű vonat ütközött össze Zhejiang tartományban, így a biztonsági intézkedések fokozása a kormány elsődleges célja. A vonatok maximális sebességét 350-ről 300 km/órára, a 250-es csúcssebességűekét pedig 200 km/órára csökkentették a biztonságosabb közlekedés érdekében.
Bár a kínai sajtó világrekorderként harangozta be az új vonatot, ez nem egészen helytálló: az abszolút világrekordot „hagyományos” pályán a francia V150 tartja 574,8 km/órás csúcssebességgel, ezt 2007 áprilisában futotta. Lebegő mágnesvasúton vagy maglev pályán 2003 óta a japán MLX01 tartja a rekordot 581 km/órával. Mindezek a sebességek természetesen csak kísérleti vonatokra vonatkoznak, a forgalomban közlekedő nagysebességű szerelvényeknek ugyanúgy sebességkorlátozásokat kell betartaniuk, mint az autósoknak. Európában a legkorszerűbb pályákon 250 km/h, a régebbieken 200 km/h, Amerikában 200 km/h körüli csúcssebességet ítéltek biztonságosnak a hatóságok.